Slováci očarili svet: Naše inovácie sledujú arabskí šejkovia aj dubajská polícia (ROZHOVOR)
- Expo Dubaj má 170-ročnú históriu, minulý rok mu však plány prekazila pandémia. Napriek tomu v októbri odštartovalo vo veľkom štýle
- Na 6 mesiacov sa pod jednou strechou stretol celý svet. Slovensko sa prezentuje formou 3-podlažného národného pavilónu
- Výstava púta pozornosť návštevníkov z celého sveta, predstavili sme sa ako moderná a inovatívna krajina
- Expo Dubaj má 170-ročnú históriu, minulý rok mu však plány prekazila pandémia. Napriek tomu v októbri odštartovalo vo veľkom štýle
- Na 6 mesiacov sa pod jednou strechou stretol celý svet. Slovensko sa prezentuje formou 3-podlažného národného pavilónu
- Výstava púta pozornosť návštevníkov z celého sveta, predstavili sme sa ako moderná a inovatívna krajina
Svetová výstava Expo Dubaj 2020 je historicky najväčšia za posledných 170 rokov. Zúčastňuje sa na nej 193 krajín, a samozrejme, nechýba ani Slovensko. Na návštevníkov v Slovenskom pavilóne čaká viacero inovatívnych exponátov, ako aj špičková gastronómia.
V rámci prestížnej výstavy sa Slovensko prezentuje v rámci tematickej zóny Mobilita. Leitmotívom slovenskej expozície je Pohyb budúcnosti: Vodík, Letectvo a Vesmír, v rámci ktorej svet uvidí inovatívne technológie v oblasti mobility a vodík ako pohon budúcnosti.
Najväčšími ťahákmi Slovenského pavilónu sú vesmírny robot Androver, letecký VRM simulátor, niektoré z ultraľahkých lietadiel vyrábaných na Slovensku, či model unikátneho projektu čistenia oceánov Ôsmy kontinent.
„Prezentujeme sa ako moderná krajina, ktorá obstojí vo svetovej konkurencii. Vodíkové auto, vesmírny robot Androver, letecký simulátor VRM, ako aj ďalšie exponáty, sú technologicky na úrovni, ktorú nám svet môže závidieť,“ povedala Miroslava Valovičová, generálna komisárka expozície SR na Expo 2020 Dubaj.
„Prezentujeme sa ako moderná krajina, ktorá obstojí vo svetovej konkurencii. Vodíkové auto, vesmírny robot Androver či letecký simulátor VRM, ako aj ďalšie exponáty, sú technologicky na takej úrovni, ktorú nám svet môže závidieť,“ povedala Miroslava Valovičová, generálna komisárka Expo Dubaj 2020.
- Slovensko ako moderná a inovatívna krajina. Čím sme prekvapili na Expo Dubaj 2020?
- Slovenský pavilón zaujal svetových lídrov, zahraničné médiá i celebrity. Rokuje sa aj s dubajskou políciou aj bezpečnostnými zložkami. Aká spolupráca je na obzore?
- Aké benefity prinesie naša prezentácia a networking Slovensku a našim podnikateľom?
- V gastronómii sme nestavili len na klasiku. Čím je Warhol’s Bar & Bistro populárne?
V krátkom čase sa Slovensku na Expo Dubaj podarilo dostať pod jednu strechu najmodernejšie technológie, inovatívne exponáty, moderný interaktívny obsah. Čo je hlavným cieľom podnikateľskej misie ministerstva životného prostredia, ktorá sa realizuje v spolupráci s ministerstvom hospodárstva a agentúrou SARIO?
Cieľom Expo Dubaj je vytvoriť priestor pre globálny dialóg, nadväzovanie vzťahov a rozpohybovanie hospodárskych aj ekonomických vzťahov, ako aj cestovného ruchu. Slovensko predstavujeme svetu nielen ako krajinu, ktorá má prírodné krásy, kultúrne dedičstvo a bohatstvo, na čo sme patrične hrdí, ale prezentujeme sa aj ako moderný štát plný talentovaných ľudí, inovatívnych podnikateľov a úspešných firiem.
Tým všetkým máme šancu uspieť v globálnej konkurencii a náš inovačný a investičný potenciál je nespochybniteľný. Už počas prvého mesiaca po otvorení sme zaznamenali veľký úspech. Slovenský pavilón sa stal magnetom vďaka svojim exponátom, prezentácii slovenských prírodných krás, aj vďaka gastronómii.
Navštívili nás najvyšší predstavitelia kráľovskej rodiny emirátov, hneď v prvý mesiac písali o Slovensku desiatky zahraničných médií, pritiahli sme množstvo návštevníkov z celého sveta, zorganizovali niekoľko úspešných podnikateľských misií.
V Dubaji sme sa predstavili svetu naozaj úspešne a vo veľkom štýle. Expo je o prezentovaní toho najlepšieho, čo daná krajina ponúka. Pod jednou strechou sa tam na šesť mesiacov stretáva celý svet, a myslím, že môžeme byť na Slovensko hrdí.
Expo Dubaj otvorilo svoje brány pre 193 krajín. Čím slovenský pavilón vynikal nad ostatnými?
Podľa spätnej väzby, s ktorou sa stretávame, vynikáme v obsahu. Ten je veľmi interaktívny. Naše inovácie neprezentujeme len formou vizuálov či videí, ale priniesli sme ich priamo do Dubaja.
Návštevníci si tak môžu sadnúť do unikátneho auta na vodíkový pohon z dielne Technickej univerzity v Košiciach a spoločnosti Matador, zažiť môžu leteckú simuláciu na VRM simulátore, alebo vidieť, ako funguje vesmírny robot Androver. Dokonca sme boli vyzvaní, aby sme sa zapojili do súťaže o najlepší pavilón – o najlepší obsah.
Práve vesmírny Androver od spoločnosti RoboTech Vision, ktorý používa pre výskumné misie aj slovenská vedkyňa Michaela Musilová, pracujúca pre NASA, zaujal mnohých.
Ide o vozidlo, ktoré je podobné roveru Curiosity, ktorý jazdí po Marse. Robot je však využívaný na simulované vesmírne misie, skúma vesmírny povrch. Dr. Michaela Musilová, jedna z našich špičkových expertov, ktorých v Dubaji prezentujeme, využíva Androver na svojej základni na Havaji aj na školenie budúcich astronautov, ktorí poletia na Mesiac alebo na Mars. Povrch na Havaji totiž veľmi dôveryhodne znázorňuje vesmírny povrch, pretože je vulkanický.
Poletí teda slovenský robot do vesmíru?
Nechcem hovoriť ani za NASA, ani za Dr. Musilovú, avšak je to možné vo chvíli, keď sa táto misia bude realizovať. Zatiaľ je tento robot využívaný na výskumné misie, zbieranie dát a zaškoľovanie budúcich astronautov.
Úspech zožala aj slovenská firma Joker Trike z Topoľčian, ktorá zaujala nielen na svetovom veľtrhu EXPO 2020, ale aj na leteckom veľtrhu v Dubaji, vírnikom Nisus.
Futuristický vírnik vzbudzuje medzinárodnú pozornosť a zaujal aj manželov Geissenovcov či kráľovskú rodinu a osobne aj šejka Muhammada bin Rášid Ál Maktúma, ktorý je viceprezident a premiér Spojených arabských emirátov a emir Dubaja. Premiér je veľký milovník lietania.
Vírnik bol vyvíjaný na Slovensku 10 rokov. Čím je originálny?
Nisus patrí medzi elitu vírnikov a vyvíjali ho posledných desať rokov tak, aby spĺňal požiadavky tých najnáročnejších klientov a zároveň vynikal unikátnymi letovými vlastnosťami.
Tento hybrid je veľmi rýchly a bezpečný, z Bratislavy do Košíc preletí za dve a pol hodiny.
Je teda malá pravdepodobnosť, že lietadlo havaruje, čo znamená, že pri výpadku motora dokáže pristáť rotujúcou vrtuľou ako padák prakticky kamkoľvek. Je to prvý vírnik na svete, v ktorom môžu sedieť dvaja ľudia vedľa seba a zároveň ho môžu ovládať. Na ďalšom vývoji pohonu elektrinou alebo vodíkom spolupracuje spoločnosť Nisus Aero s leteckou fakultou Technickej univerzity v Košiciach.
Je pravdou, že lietadlo zaujalo aj dubajskú políciu a svetové bezpečnostné zložky? V akej fáze je prípadná spolupráca?
Cieľom Ministerstva hospodárstva SR a agentúry SARIO je otvoriť slovenským podnikateľom dvere na medzinárodné trhy, prepojiť ich so zahraničím. Aj úspech vírnika Nisus je dôkazom, že naša misia je úspešná. Ďalším krokom sú už individuálne rokovania našich podnikateľov so záujemcami a potenciálnymi odberateľmi. Veľmi sa tešíme, že mnohé firmy posúva účasť na Expo Dubaj výrazne ďalej.
Veľkej pozornosti sa v Dubaji teší už spomínaný automobil MH2 na vodíkový pohon. Ako vyzerala jeho svetová premiéra?
Unikátna technológia, ako aj dizajn vodíkového automobilu MH2, je skutočne veľkým ťahákom. Šéfdizajnér slovenského vodíkového auta MH2, Branislav Maukš, patrí medzi svetové hviezdy v oblasti automobilového dizajnu.
Pracoval napríklad na všetkých modeloch Ferrari, ktoré boli predstavené od roku 2012. Za technológiou auta stojí Technická univerzita v Košiciach. Spôsob, akým vznikal tento prototyp, je ukážkovým príkladom spolupráce akademickej pôdy – Technickej univerzity, a súkromného sektora, konkrétne spoločnosti Matador Group, ktorá týmto prototypom potvrdila pozíciu inovatívneho automobilového lídra.
Ako každé športové vozidlo, aj vodíkový automobil MH2 disponuje nadčasovým dizajnom. Je to prezentácia najmodernejších technológii a materiálov. No hlavným nositeľom športového konceptu auta MH2 je jeho vodíkový pohon. Vodík, oproti iným dnes používaným palivám, je špecifický svojimi vlastnosťami a jeho základnou výhodou využívania v doprave je nulová produkcia emisií počas jeho reakcie v palivovom článku. Hlavnou prednosťou tohto riešenia je vysoká bezpečnosť a relatívne nízke energetické nároky uskladnenia.
Svetová premiéra, kedy sme prototyp auta na vodíkový pohon predstavili v Slovenskom pavilóne verejnosti a médiám, dostal Slovensko do desiatok zahraničných médií a medzi mienkotvorných influencerov v oblasti mobility.
Slovensko sa na Expo Dubaj prezentuje formou 3-podlažného národného pavilónu na ploche s výmerou vyše 2 100 m2, ktorý si prenajíma od organizátora. V rámci expozície agentúry SLOVAKIA TRAVEL môžu návštevníci navnímať aj krásy Slovenska. Akým spôsobom?
Návštevníkov Slovenského pavilónu priam vtiahneme k nám domov, a to prostredníctvom špeciálnej miestnosti s 360-stupňovou obrazovkou, ktorá okrem iného prenesie návštevníkov do pýchy Slovenska – Vysokých Tatier, do Košíc, Levoče, na Spišský hrad a k ďalším krásam na Slovensku.
V tejto špeciálnej miestnosti a vďaka interaktívnej hre, ako aj vôňam našich štyroch ročných období, ktoré boli vytvorené špeciálne pre Slovenský pavilón, si môžu návštevníci z celého Slovenska navnímať našu krásnu krajinu unikátnym spôsobom.
V Slovenskom pavilóne ste mysleli aj na umenie. Kto nás reprezentuje na Expo Dubaj?
Na druhom poschodí nášho pavilónu sa venujeme aj kurátorským výstavám. Ponúkli sme priestor úspešným súčasným slovenským umelcom, ktorých vybrala odborná umelecká komisia na čele s Prof. Stanislavom Stankocim, prorektorom VŠVU.
Slovenské súčasné umenie prezentujú Jaro Varga, ktorý sa predstavil jedinečnou kresbou na okenných tabuliach Slovenského pavilónu, Monika Pascoe Mikyšková a jej pútavé maľby, alebo umelecká sklárka Gordana Turuk.
Zdá sa, že prestíž sme na Expo Dubaj získali, aké ďalšie výhody nám to prináša?
Budujeme si ekonomickú diplomaciu a zahraničné vzťahy. To je jeden z hlavných benefitov pre Slovensko a našich podnikateľov na Expo Dubaj. Vytvorili sme priestor pre slovenské podnikateľské subjekty nielen na export, ale zároveň ukazujeme druhým krajinám investičné príležitosti u nás, na Slovensku.
Máme preto možnosť pritiahnuť budúcich investorov a ukázať im náš inovačný a investičný potenciál. Pomáhame našim firmám presadiť sa na zahraničných trhoch. Tieto ekonomické výhody pre krajinu a podnikateľov sú nepopierateľné.
Prináša a prinesie to ekonomické výsledky a v budúcnosti sa investované peniaze Slovensku vrátia. Zároveň sa zviditeľňujeme ako krajina v rámci cestovného ruchu, cestovného ruchu, ktorý je v súčasnosti v kritickej situácii.
Účasť SLOVAKIA TRAVEL na EXPO v Dubaji, kde je zastúpený celý svet, preto vnímame ako vynikajúcu príležitosť na prezentáciu našej krajiny ako cieľovej destinácie s úžasným prírodným bohatstvom, hradmi a zámkami, pamiatkami UNESCO, kúpeľníctvom i minerálnymi prameňmi. Ako krajinu, ktorú treba určite vidieť a zažiť.
Takže prostriedky vynaložené na Expo Dubaj sa nám podľa vás vrátia?
Pri koncipovaní našej účasti na Expo Dubaj, kde sme medzi 193-mi krajinami nemohli ako krajina chýbať, sme postupovali efektívne. Napríklad, náš pavilón si prenajímame, čím šetríme finančné prostriedky a sústreďujeme sa na obsah, na to, čo je vo vnútri.
Mnohé krajiny si postavili nákladné pavilóny a míňajú desiatky miliónov eur, náš rozpočet, je naopak, jeden z najnižších. Napriek tomu patríme medzi najobľúbenejšie pavilóny. Historicky sa Slovensko zúčastnilo na každej výstave Expo a prostriedky vynaložené na našu účasť treba vnímať ako užitočnú investíciu.
Slovensko predstavilo aj tradičnú kuchyňu, ktorú však okorenilo inovatívnym spôsobom. Čo všetko tam nájdeme a kto kreoval menu?
Reštaurácia v Slovenskom pavilóne je pomenovaná po svetoznámom vizuálnom umelcovi so slovenskými koreňmi, Andym Warholovi. Interiér je ladený v štýle pop-artu, ktorý je príznačný práve pre Warhola.
Jedlá a drinky pre hostí pripravuje hviezdna trojica.
Slovenský šéfkuchár Martin Záhumenský, ktorý sa do povedomia verejnosti dostal najmä vďaka televíznej šou Masterchef a má za sebou bohatú kariéru v zahraničí – pracoval vo viacerých michelinských reštauráciách a v podniku uznávaného šéfkuchára Gordona Ramsayho.
Ďalším gastronomickým esom je známy šéfkuchár Jaroslav Žídek, ktorý v zahraničí varil pre mnohé hviezdy a dlhé roky pôsobí na Slovensku. Trojicu dopĺňa Erik Lorincz, ktorý sa sa môže popýšiť titulom najlepší barman sveta.
Koncept reštaurácie sa odvíja v rovnakej filozofii ako celý pavilón – Slovensko prešlo dlhú cestu, na konci ktorej stojíme dnes ako inovatívna krajina. A podobne pristúpili naše gastronomické hviezdy ku koncipovaniu menu, ktoré kombinuje tradičné prvky a ingrediencie s inovatívnymi postupmi a prvkami fusion. Veľmi nás teší, že od otvorenia Expo patrí naša reštaurácia k tým najobľúbenejším spomedzi všetkých krajín.
Na Expe v Dubaji nechýbal ani Richard Sulík, dokonca vraj dohodol nakrúcanie reality show s Geissenovcami o Slovensku.
Veru, manželia Geissenovci boli zo Slovenského pavilónu a reštaurácie Warhol’s Bar & Bistro natoľko unesení, že zrušili aj svoju rezerváciu v michelinskej reštaurácii a zostali u nás dlhšie. Robert Geissen si halušky zamiloval natoľko, že si ich objednal hneď dvakrát.
A počas veľmi príjemného a neformálneho popoludnia s nimi minister hospodárstva Richard Sulík preberal aj krásy a potenciál Slovenska, a prisľúbili, že o Slovensku nakrútia jeden diel svojej televíznej show. Ministra Sulíka mohli návštevníci vidieť aj v kuchyni, pre zahraničných turistov pripravoval bryndzové halušky, dokonca pozval aj Slovákov žijúcich v Dubaji na ochutnávku.