Slováci otočili: Diaľničné známky nakupujú inak, ako doteraz

  • Ide o veľký obrat pri domácich motoristoch
  • V roku 2021 prevažne nakupovali známky fyzicky
Ilustračná foto
Ilustračná foto TASR/Štefan Puškáš, Unsplash/Laura Mannová, TASR/Radovan Stoklasa
  • Ide o veľký obrat pri domácich motoristoch
  • V roku 2021 prevažne nakupovali známky fyzicky

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) uviedla, že nákup elektronických diaľničných známok na Slovensku sa poväčšine realizuje cez online predajné kanály. NDS uviedla že v roku 2022 takúto možnosť uprednostnilo až 61 % zahraničných a 53 % domácich motoristov.

Fyzický nákup na niektorom z predajných miest tak zvolilo zhruba 39 % cudzincov a 47 % Slovákov. Ako diaľničiari v piatok (10.2.) informovali, ide o veľký obrat pri domácich motoristoch, tí ešte v roku 2021 prevažne nakupovali známky fyzicky v predajni.

NDS v minulom roku predala takmer 4,7 milióna diaľničných známok, pomer domácich a zahraničných motoristov, ktorí si ich zakúpili, bol približne 50 na 50.

„Domáci motoristi si vlani zakúpili fyzicky v predajných miestach približne milión diaľničných známok. Online uhradili vyše 1,2 milióna. To znamená, že väčšina domácich motoristov, konkrétne 53 %, sa už prikláňa k online nákupu elektronickej diaľničnej známky,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

V roku 2021 podľa nej tento pomer ešte online nakupovaniu neprial, takmer 53 % motoristov ešte uprednostnilo nákup diaľničnej známky na zákazníckom mieste.

Zahraniční motoristi si v minulom roku kúpili fyzicky na predajných miestach zhruba 900-tisíc diaľničných známok. „Cez online nákup si ich obstarali 1,4 milióna kusov, čo tvorilo približne 61 % všetkých nákupov zahraničných motoristov. Pri vodičoch z iných krajín je teda preferencia online nákupu diaľničnej známky badateľnejšia než pri domácich,“ priblížila Žgravčáková.

Online nákup známky u cudzincov vyhrával už aj predvlani, keď tento spôsob úhrady preferovalo skoro 52 % motoristov zo zahraničia.

Najjednoduchší spôsob úhrady elektronickej diaľničnej známky je cez stránku www.eznamka.sk. Okrem toho je v rámci online spôsobov možné kúpiť si známku aj cez mobilnú aplikáciu eznamka.

Stále je možné kúpiť si diaľničnú známku na zákazníckych miestach, napríklad v informačno-predajných miestach NDS alebo na vybraných čerpacích staniciach. Na vybraných miestach sú aj automaty na diaľničné známky.

Motoristi majú na výber štyri druhy diaľničných známok. Po zvýšení ich cien o pätinu od začiatku tohto roka za 10-dňovú známku zaplatia 12 eur, za 30-dňovú 17 eur a za 365-dňovú 60 eur. Môžu si kúpiť stále aj ročnú známku s platnosťou od 1. januára 2023, prípadne odo dňa nákupu alebo od určeného dátumu, do 31. januára 2024.

Eurovignette je v dosahu

O jednodňovej diaľničnej známke sme ťa už informovali. Má ísť o takzvaný Eurovignette, teda jednodňovú diaľničnú známku, ktorá by mala byť platná vo všetkých krajinách Európskej únie.

Miriama Švikruhová z Odboru komunikácie ministerstva dopravy sa k známkam vyjadrila pre portál Bratislava.Zoznam a uviedla, že „jednodňová diaľničná známka rozšíri ponuku diaľničných známok pre vodičov“.

„V prvom rade je potrebné transponovať príslušnú európsku smernicu do slovenskej legislatívy, čas máme na to do 25. marca 2024. Jednodňová diaľničná známka teda nebude zavedená od 1. januára 2023. Rovnako ako pri ostatných slovenských diaľničných známkach platí, že aj táto bude výlučne v elektronickej forme. Cenu známky určí ministerstvo dopravy po dôkladnej analýze,“ dodala.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: SITA, Bratislava.Zoznam, Redakcia

Najnovšie videá

Trendové videá