Slováci otvoria v Bratislave reštauráciu budúcnosti. Jedlo si tu vyskladáš v aplikácii, ich ambície sú svetové
- Reštaurácia Bite&Byte na Plynárenskej 3E v Bratislave je unikátom, ktorý spája modernú kuchyňu, technológie a ekológiu
- Na svedomí ju majú podnikatelia Filip Štefanička a Samuel Pokorný
- Reštaurácia Bite&Byte na Plynárenskej 3E v Bratislave je unikátom, ktorý spája modernú kuchyňu, technológie a ekológiu
- Na svedomí ju majú podnikatelia Filip Štefanička a Samuel Pokorný
Bratislava podľa všetkého už v polovici júna dostane nový gastro projekt Bite&Byte. Stoja za ním Filip Štefanička a Samuel Pokorný. Samuel sa aj v súčasnosti stále venuje vývoju mobilných aplikácií, no stál aj pri zrode Wakelake na Zlatých pieskoch, ktorý opustil pred dvoma rokmi. Jeho biznis partner Filip sa zase venoval stavebnej developerskej činnosti a farmárstvu.
Vlastnú reštauráciu sa rozhodli predstaviť preto, lebo im na trhu niečo chýbalo. Priznávajú, že sa v štandardných reštauráciách častokrát nevedeli poriadne najesť, či už vzhľadom na intolerancie alebo požiadavky na úpravu jedla, ktoré sa nestretávali s veľkým pochopením.
„Chýbali nám informácie o zložení samotného jedla, ohľad na ľudí s intoleranciami, alebo istá miera takého zdravého progresu v rámci gastra, pretože zdravé stravovanie neznamená jesť iba šaláty. Mňa osobne odrádzalo vrátiť sa do biznisu, ktorý som vo všeobecnosti považoval za veľmi psychicky vyčerpávajúci. S Filipom sme si však sadli a začali sme hľadať spôsoby, ako by sme vedeli zrealizovať náš koncept a popri tom nájsť riešenia na problémy, ktoré z nášho pohľadu gastro segment trápia,“ vysvetľuje Samuel Pokorný pre Startitup
Ich reštaurácia Bite&Byte je podľa slov jej zakladateľov unikátna v holistickom prístupe k ponuke a tvorbe toho, čo si tu zákazník môže objednať. Zameriavajú sa na ľudí s rôznymi intoleranciami, ako je napríklad histamínová a fodmap, a riešia aj zákazníkov s preferenciami stravovania a diétami.
„Vnímame jedlo a nápoj ako nástroj na zlepšenie kvality života, a preto sa orientujeme na samotné zloženie, ale samozrejme aj na výnimočnú chuť. Máme úplne odlišný spôsob objednávania a komunikácie s klientom, je toho veľa čím sa výrazne líšime od ostatných.“
Sami tvrdia, že vnímajú potrebu zmeniť spôsob, akým si ľudia objednávajú, a zároveň aké informácie o jedlách a nápojoch hostia dostávajú. „U nás zákazníkovi poskytneme komplexnú informáciu o každom jedle či nápoji. Napríklad z čoho je presne zložený, aké má nutričné hodnoty a aké zdravotné výhody z neho môžete čerpať.“
Navyše, vyškolení kuchári sa tu pri príprave snažia tvoriť čo najmenej reálneho odpadu a využívať „odpad“ zo surovín na prípravu ďalších ingrediencií. Približujú sa tak k zero waste ideológii.
Úprava jedla cez aplikáciu
V Bite&Byte sa zameriavajú na individualitu, ty ako hosť si tak budeš môcť sám upraviť jedlo cez ich aplikáciu odstránením surovín alebo pridaním rôznych „extras“, tak aby to vyhovovalo tvojim špecifickým požiadavkám.
To sú zároveň hlavné aspekty, ktoré ovplyvnia finálnu cenu tvojho jedla v tejto reštaurácii. „Ak sa bavíme o cenovej hladine, tak sa nestaviame do pozície luxusnej reštaurácie, ale taktiež ani nie do tej lacnejšej.“
V Bite&Byte mysleli aj na prácu a pracovné stretnutia. Ich priestor má rôzne vychytávky a malú cowork zónu, kde si môžu aj bežní návštevníci napríklad prenajať stôl alebo zasadačku. Zakladatelia priznávajú, že majú vysoké nároky aj na dizajn a funkčnosť priestorov.
„To sa odrazilo aj v našom rozpočte, ktorý sme, bohužiaľ, niekoľkonásobne a niekoľkokrát prekročili. Keďže celý koncept by sme radi posúvali aj za naše hranice, tak sme investovali veľa do interných procesov a IT technológie, ktorú vieme opäť použiť.“
Na tomto koncepte pracovali viac ako dva roky a veria, že má potenciál uspieť v metropolitných mestách. Práve preto boli ochotní investovať do technológií a vyvinúť si vlastný reštauračný systém, ktorý budú vedieť rýchlo nasadiť aj v zahraničí.
Samuel potvrdil, že plánujú expanziu predovšetkým do zahraničia, do iných slovenských miest sa zatiaľ nechystajú. „Najbližší plán je konečne otvoriť a vyladiť našu prvú, veríme, že nie poslednú prevádzku. Po otvorení určite príde feedback od ľudí a vylaďovanie nedostatkov, ktoré vyjdu z bežnej praxe“
Chýba férový prístup
Filip prezradil, že z pohľadu prevádzky mu na súčasnej gastro scéne stále chýba férový model prístupu k zamestnancom.
Mnohé pozície sa podľa neho obsadzujú s minimálnou mzdou a kreatívne kompenzujú. Ničí to trh s prácou a aj kvalitní ľudia potom odchádzajú do zahraničia, pretože chcú mať istotu a príležitosť zobrať si napríklad hypotéku, tvrdí.
„My si myslíme, že sme našli ten správny kľúč, ako férovo motivovať a odmeňovať personál.“
Z pohľadu zákazníka Samuelovi chýba najmä dostatočné školenie personálu. „Častokrát sa stáva, že čašník ani nevie, čo má v ponuke daná reštaurácia, nevie v princípe s ničím poradiť a ani sa nezameriava na to, aby získal informácie o potrebe zákazníka. Dá na stôl ponuku a chce čo najrýchlejšie objednať bez otázok. Myslím, že tento problém ale ide ruka v ruke s tým férovým prístupom k zamestnancom.“
Navyše, po pandémii mnoho ľudí všeobecne z gastra odišlo. Samuel si myslí, že sa tak skoro ani nevrátia. Je presvedčený, že ak chce prevádzka kvalitný personál, treba zvoliť aj dobrú stratégiu kde a ako sa odpromovať. Zaužívané spôsoby pracovných portálov, aspoň pri ich koncepte podľa neho nefungujú.
Za slabinu slovenského gastro segmentu považuje slabú expertízu a nekoncepčnosť. Objasňuje, že mnoho prevádzok vzniklo kvôli tomu, že majiteľ mal predstavu mať reštauráciu. „Nemajú víziu konceptu, ktorým sa chcú odlíšiť, založenie sa nespája s vychyteným kuchárom, výnimočným barmanom alebo neobvyklou ponukou.“
Osobne vníma aj to, že je málo prípadov, kedy sa spoja kvalitní ľudia a vytvoria spolu jeden výborný a funkčný koncept. Namiesto toho skúša každý podnikať sám a potom si konkurujú a bojujú o zákazníka. To, či sa zákazník nechá zlákať na nízku cenu a veľkosť porcie záleží podľa gastro podnikateľa vždy od vybranej cieľovej skupiny.
„Samozrejme, ak je koncept postavený na rýchlom výdaji a nižšej cene, tak na veľkej porcii určite záleží. Ak cielite na klientelu, ktorá si potrpí na kvalitu, výnimočnú chuť a prostredie, tak tá začína výber otázkou kde sa dá príjemne a chutne najesť, nie kde mi dajú veľkú porciu.“
Súčasnú pandémiu vnímajú ako príležitosť priniesť niečo nové a zmeniť možno zaužívaný a z ich pohľadu nefunkčný setup gastra ako takého. „Samozrejme sa nám natiahol čas realizácie ale zas nám to dalo priestor na taký zdravý nadhľad, kam sa bude celý segment uberať a dostatok času na prípravu.“
Samuel tiež konštatuje, že žiadne podnikanie nie je bez komplikácií, nevníma to ale ako niečo negatívne. „Každý problém má riešenie, ak ho nájdete, tak na konci určite príde zaslúžená odmena. Ak prídu ďalšie problémy, tak ich určite vyriešime.“
Zakladatelia Bite&Byte konštatujú, že momentálne sa im na gastro scéne páči najmä jej súdržnosť. Zároveň je podľa ich slov prirodzené, že konkurencia nespí a aktívne hľadá inšpirácie u druhých, no je to štandardný spôsob podnikania. Na margo neprajníkov hovoria, že šikovní ľudia si doprajú a tí, čo si navzájom neprajú, škodia len sami sebe.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy