Slováci po rokoch premenili pozostatok pivovaru na top podnik. Štát im nechce počas pandémie pomôcť ani eurom
- Spilka beer & restaurant je miesto, na ktorom ožíva pivná história
- Je to vlastne prvá a zatiaľ jediná „tankovka“ pivovaru Svijany na Slovensku
- Spilka beer & restaurant je miesto, na ktorom ožíva pivná história
- Je to vlastne prvá a zatiaľ jediná „tankovka“ pivovaru Svijany na Slovensku
Za projektom Spilka na Legionárskej ulici stojí Roland Teöke, ktorý dlhé roky pôsobil v oblasti marketingu a reklamy. Jeho spoločníkom v biznise je Jozef Olejár, s ktorým Spilku prevádzkujú a ktorý dlhé roky pôsobil na seniorských pozíciách v rôznych nadnárodných spoločnostiach v oblasti obchodu.
K založeniu tohto špeciálneho gastro počinu ich viedla „láska k pivu a k Bratislave,“ pričom práve na tomto mieste sa vzájomne prepojili. Ide o koncept pivnej reštaurácie, ktorá je špecifická najmä vďaka priestorom, v ktorých sa nachádza. Spilka sídli v pozostatkoch pivovaru Stein, pričom priestory tvorí technologická budova – kvasiareň.
Dať priestory do súčasného stavu dalo však podľa majiteľov naozaj veľa námahy. Už pri samotnej rekonštrukcii sa objavilo hneď viacero komplikácií. „Ide o budovu chránenú pamiatkovým úradom. Zachovať čo najviac z histórie a pritom priestor moderne dotvoriť bolo náročné. Podľa môjho názoru sa nám to podarilo, o čom sa vie každý z hostí osobne presvedčiť,“ objasnil pre Startitup Roland Teöke.
Otváranie cez pandémiu
Je nutné povedať, že realizácia celého projektu od začatia po samotnú realizáciu trval niekoľko rokov. Kvôli pandemickej situácii a legislatívnym záležitostiam okolo spustenia prevádzky, sa otvorenie veľmi naťahovalo. Spilka ledva otvorila a už muselo jej vedenie riešiť problémy v súvislosti s koronakrízou.
„Dátum otvorenia prevádzky nám paradoxne vyšiel na termín, ktorý bol posledným dňom, kedy hostia mohli vojsť do reštaurácie a najesť sa v nej. Keďže sme boli úplne nová reštaurácia, rozbeh bol veľmi náročný ale nevzdali sme to a snažíme sa Spilku čo najviac dostať do pozornosti ľudí,“ tvrdí Roland Teöke.
Majiteľ reštaurácie vysvetľuje, že podmienky sú momentálne nastavené tak, že ako nová firma bez histórie a akýchkoľvek tržieb, nemajú nárok na žiadnu pomoc od štátu. Je tomu tak aj napriek tomu, že realizácia projektu im trvala niekoľko rokov.
„Predpokladali sme, že na plný chod Spilky budeme potrebovať okolo 50 zamestnancov. Bohužiaľ momentálne to nie je zďaleka ani len štvrtina. Keďže musíme čo najefektívnejšie vynakladať finančné prostriedky a aj my ako majitelia sa podieľame na každodennom chode prevádzky.“
Roland Teöke je presvedčený, že pomoc štátu by mala byť efektívnejšia. Schvaľovanie pomoci z operačného programu ľudské zdroje je podľa jeho slov také extrémne zdĺhavé, že kým príde k vyplateniu miezd na zamestnancov, trvá to niekoľko mesiacov.
„Pre podniky je to likvidačné. Určite by sa pomoc mala zrýchliť a prichádzať v časovom horizonte týždňov, nie niekoľkých mesiacov. Každá minca má dve strany, ak si musí včas plniť povinnosti firma, mal by tak fungovať aj štát. Taktiež zavedenie 10 % DPH pre cestovný ruch by privítal nie jeden podnikateľ,“ tvrdí.
Bez neprajníkov to nejde
Reštauratéri to v dnešnej dobe naozaj nemajú jednoduché. Biznis im totiž sťažuje nielen pandémia, ale aj neprajníci.
„Sociálne siete priniesli aj množstvo neprajníkov, ktorí sa schovávajú za obrazovkami svojich počítačov a smartfónov. Určite sme za kritiku, ale konštruktívnu. Sám sa snažím zákazníkov na ich postrehy a negatíva pýtať. Aj vďaka tomu sa vieme stále posúvať vpred. Z kritiky ,nechutilo mi’ alebo z jednej hviezdičky v hodnotení sa ťažko zlepšuje,“ objasňuje.
Podľa majiteľa prevádzky sa netreba báť povedať svoj názor či už na službu, alebo samotné jedlo. „Ruku na srdce, každý z nás je tvor omylný. Treba na chybu hneď na mieste upozorniť a ak je reštaurácia dobre vedená, bez zaváhania vám jedlo vymenia, alebo sa bude snažiť negatívny dojem napraviť nejakou pozornosťou na účet podniku.“
Poriadne jedlo
Spilka je miesto, kam by bolo škoda chodiť len na pivo. Tamojšia gastronómia je skutočne na úrovni. Jedným z favoritov skalných zákazníkov sú miestne bravčové líčka s bryndzovými haluškami.
„Je to kombinácia, ktorú keď vyskúšate určite neoľutujete a k tomu samozrejme naše tankové pivo Svijany 450 prémiový ležiak, ktorý nikde inde ako u nás neochutnáte. Aktuálna situácia nás prinútila zmenšiť ponuku jedál v jedálnom lístku. Určite sa je na čo tešiť do budúcna. Pripravuje sa ešte mnoho fantastických noviniek, ktoré nenájdete len tak hocikde.“
Čo sa týka miestnej cenotvorby ponuky, tá je nadstavená tak, aby sem vedel zavítať naozaj ktokoľvek. V priemere hlavné jedlo stojí okolo 9-12 eur. Denné menu je v sume 6,90 eur. Majitelia pritom zaručujú, že sa tu každý hosť naje do sýta.
„Lacnejšie to bohužiaľ nejde. Ak chcete variť z kvalitných surovín, cena proste nepustí. Toto je filozofia nášho šéfkuchára Mila Pabiša, ktorý si na tom veľmi potrpí.“
Milan Pabiš vyhľadáva lokálnych dodávateľov, sezónne potraviny a spája ich s modernými trendami v oblasti gastronómie. Je presvedčený, že jedlo by nemalo len chutiť ale byť aj pastvou pre oči.
„Našou filozofiou vždy bola skôr kvalita ako kvantita. Samozrejme nejeden z nás pozerá aj na cenu jedla. Ak sa človek dobre naje a dostane k tomu príjemný a kvalitný servis, určite obetuje to jedno dve eurá navyše. Ruku na srdce, navariť z kvalitných potravín za 4,50 eur je asi nereálne,“ tvrdia majitelia.
Podľa podnikateľov treba pritom v cene zohľadniť aj cenu práce, energie a mnoho iný vecí.
„Ceny potravín v čase pandémie tiež prudko stúpali. Určite pri momentálnej situácii sú podniky viac senzitívne na ceny konkurencie a snažia sa byť čo najviac v konkurenčnej výhode.“
Nakoľko z dua majiteľov Spilky je jeden zarytý „mäsožravec“ a druhý zase vegetarián, vzájomne sa v biznise dopĺňajú. Vegetariánstvo či vegánstvo považujú za trend, ktorý nemali problém zohľadniť ani pri výbere jedál v ich jedálnom lístku.
Zároveň si uvedomujú, že množstvo ľudí trápia aj rôzne potravinové intolerancie. Aj z toho dôvodu sa snažia čo najviac jedál pripravovať bezlepkovo. Takže či si mäsový, vegán, vegetarián alebo bezlepkový, je zaručené, že sa tu skvelo naješ.
Problém s personálom
Situácia na trhu práce je podľa majiteľov reštaurácie už niekoľko rokov taká že dopyt prevyšuje ponuku. Čím ďalej, si menej a menej ľudí vyberá prácu v oblasti služieb.
„Je náročné nájsť spoľahlivý, kvalitný personál a ešte sa naň môcť aj spoľahnúť. Z vlastných skúseností viem, že ak sa to podarí je to 90 % úspechu každej reštaurácie. Nám sa to podarilo v reštaurácii Korzo café & restaurant, preto nepochybujem, že v prípade Spilky to bude rovnako,“ tvrdí Roland Teöke.
Postupne sa tu podľa majiteľov buduje tím ľudí, s ktorým sa dolaďujú chybičky a podľa ich slov je vidno, že ich táto práca baví. „Z kolegov sa postupne stávajú priatelia. Stojíme si za názorom, že ak v práci trávime veľa času je nutné, aby sa tam človek cítil dobre a do roboty chodil rád. Bez toho to prosto nejde.“
Čo sa týka plánov do budúcna, Spilka chce v Bratislave vytvoriť najmä miesto, kde sa ľudia budú cítiť dobre a pri poctivom jedle a pive si vychutnajú v skutku špeciálnu atmosféru. Taktiež sa tu budú realizovať kultúrne podujatia a rôzne koncerty, na ktoré má Spilka ideálne priestory.
Čo sa týka expanzie, tá nie je vylúčená, no súčasná pandémia ju veľmi brzdí. „Rozhodnutia, ktoré by pred rokom boli omnoho odvážnejšie, sa zmenili na opatrnejšie.“
Skúsení podnikatelia stojaci za Spilkou sa vo vodách biznisu skutočne len tak nestratia. Všetkým tým, ktorý by sa radi pustili do gastro biznisu odkazujú, aby si udržali pevné nervy, vytrvalosť a ľudský prístup.
„Hlavné je sa nevzdávať v prvých mesiacoch, ak hneď nepríde úspech. Gastro alebo lepšie povedané reštaurácia je živý organizmus, v ktorej je každý deň úplne iný. Ale je spojený s množstvom skúseností, spoznaním ľudí a zážitkami na ktoré nezabudnete,“ dodávajú.