Ján a Mara postavili svoj biznis na tradičných papierových oznámeniach, ktoré Slováci milujú

  • Svadobné oznámenia dnes ešte stále nie sú pasé, hoci žijeme dobu digitálnu
  • Manželský pár Ján a Mara Bakalárovci sa tejto milej tradície držia a snúbencom ponúkajú svoje originálne produkty
  • To, čo skôr považovali za hobby, sa stalo plnohodnotným podnikaním
  • V rozhovore ti dnes predstavíme príbeh značky Papierológia
papier
Papierológia
  • Svadobné oznámenia dnes ešte stále nie sú pasé, hoci žijeme dobu digitálnu
  • Manželský pár Ján a Mara Bakalárovci sa tejto milej tradície držia a snúbencom ponúkajú svoje originálne produkty
  • To, čo skôr považovali za hobby, sa stalo plnohodnotným podnikaním
  • V rozhovore ti dnes predstavíme príbeh značky Papierológia

Kto stojí za projektom Papierológia.sk? Kedy a ako vznikol?

Papierológiu tvoríme my, manželský pár Ján a Mara Bakalárovci. Vznikli sme v roku 2015 ako spojenie hobby a túžby nájsť si vedľajší projekt, ktorý bude generovať nejaký zisk a nebude potrebné sa oň príliš starať. Pripravili sme 6 návrhov svadobných oznámení, v ktorých sme použili vlastné akvarelové maľby a dúfali sme, že sa z času načas nájde niekto, komu sa zapáčia a objedná si ich. Vzápätí ako sme naše návrhy pustili do sveta, nečakane hneď zažiarili.

V zahraničí je oblasť tzv. „stationery“ naozaj veľká vec, ktorá zarába ľuďom tisícky ročne. Ako ste na tom vy? Nahrádza vám tento projekt plnohodnotné zamestnanie, čo sa týka zárobku?

Mali sme šťastie, že sme prišli v čase, kedy svadobné oznámenia u nás boli väčšinovo nudný rad produktov a navyše sme priniesli akvarelové návrhy, ktoré zažívali vo svete boom, no naše nevesty ich v ponuke na slovenskom trhu hľadali ťažko. Dobré načasovanie spôsobilo to, že sa z nášho vedľajšieho projektu razom stal plnohodnotný. Tvorba „wedding stationery“ alebo rôznych slávnostných tlačovín v sebe zahŕňa dosť široký záber rozmanitých zručností – od tých sofistikovanejších ako je grafický dizajn – až po ručnú prácu pri zostavovaní konečných produktov. Tiež sú tu samozrejmé úlohy podnikateľa, z ktorých časovo náročnejšia je často rozsiahla komunikácia s klientmi, pretože aj keď si zákazník vyberie existujúci produkt z portfólia, vždy je potrebné ho personalizovať. Je jasné, že v zahraničí, kde je hodnota služieb omnoho vyššia, sa výsledná cena produktu potom šplhá do vysokých čísel.

Ako teda postupujete pri cenotvorbe?

Cena svadobných oznámení a ďalších tlačovín odráža naše náklady pri štandardne veľkých zákazkách. Pri mini objednávkach, špecifických požiadavkách alebo návrhoch na mieru máme aj osobitné poplatky a naopak, pri väčších objednávkach poskytujeme zase zľavy. Viac by nám vyhovovalo štrukturovať našu cenovú ponuku podľa služieb, ktoré poskytujeme, avšak na Slovensku je zvykom oceniť každú tlačovinu jednotlivo. Asi to dáva väčší zmysel, keďže to vyzerá tak, že zákazníci radšej platia za produkt ako za službu.

zdroj: Papierológia

Ako je to na Slovensku s konkurenciou?

Konkurencia je veľká a zväčša sa zameriava na akvarelové oznámenia využívajúc hotové vzory z obrázkových databáz. Úplne dopodrobna svoju tunajšiu konkurenciu nesledujeme. Chceme sa vyhnúť tomu, aby sme pracovali na rovnakých „témach“, viac nás zaujímajú tvorcovia vo svete.

Častou témou v handmade svete je plagiátorstvo. Ako sa snažíte odlíšiť?

Svadobné pozvánky navrhujeme úplne od základu, vytvárame vlastné ilustrácie, ktoré maľujeme akvarelom alebo kreslíme ceruzou, perom.. a potom dotvárame textovú časť. V ponuke máme, samozrejme, aj jednoduchšie, čisto textové návrhy. Je dôležité poznať súčasné trendy a nás veľmi baví sledovať prácu iných tvorcov vo svete. Ale nakoniec je aj tak najdôležitejšie vložiť do toho to svoje. Netvoríme „kópie kópií“ a preto sú naši zákazníci ľudia s vlastným názorom aj v estetickej rovine. Páči sa nám predstava, že pre našich klientov vytvárame niečo jedinečné, vždy aspoň čiastočne personalizované. Vo výsledných pozvánkach je veľmi veľa rukodielnej práce – od počiatočnej maľby až po finálne kompletovanie, ktoré často zahŕňa lepenie, viazanie. Každú tlačovinu máme v rukách niekoľkokrát.

Nie je dnes papierová svadobná pozvánka akýsi prežitok? Predsalen žijeme v dobe digitálu.

Svadobné oznámenia už iste nie sú nutnosťou a hovoriť o nejakej etikete v súvislosti s pozvánkami je dnes už tiež mimo. My to považujeme za romantický pozostatok z minulosti a preto nám z toho vychádza, že je to súčasťou akejsi poézie života, aj keď vážnosť tohto životného rozhodnutia si určite niečo špeciálne zaslúži. Papierové pozvánky a nie len tie svadobné, už dnes nepotrebujeme, ale chceme. Nevesta si nimi chce urobiť radosť, chce oznámiť veľkú novinu štýlovo a tiež nimi určuje vizuálny tón, v akom sa ponesie jej svadba. Svadobné oznámenia v sebe skrývajú ešte jeden moment a to, že sa celý svadobný plán zrazu oživí tým, že sa dostane na papier a predstaví sa iným ľuďom. Zrazu je všetko viac „naozaj“. Je to emotívny zážitok vidieť svoje mená v krásnom prevedení na papieri spolu s dátumom, kedy sa veľmi výrazne a veríme, že veľmi pozitívne zmení váš život.

zdroj: Papierológia

Stalo sa vám, že ste našli niekoho, kto opakoval vaše vzory, prácu?

Nejak precízne kopírovať našu prácu nie je jednoduché vzhľadom na spôsob, ako navrhujeme naše tlačoviny. Takže to chce oveľa viac usilovnosti, ako len si stiahnuť rovnaký obrázok z databázy a okopírovať dizajn. Aj napriek tomu sme však videli niekoľko nie veľmi podarených kópií. Stretli sme sa však už aj s prácou, kde bola jasne vidieť inšpirácia našimi návrhmi aj keď celok bol svojský a v konečnom dôsledku to musíme hodnotiť ako veľmi milé, že sme pre niekoho inšpiráciou.

A odkiaľ čerpáte inšpiráciu vy?

Najpodstatnejšie je mať predstavu o tom,akým smerom sa má vyvíjať dizajn našich návrhov. Keď máme v tomto jasno, tak inšpiráciu nachádzame naozaj kdekoľvek. Obľúbeným zdrojom inšpirácie sú pre nás kvety, radi sledujeme ako sa vyvíjajú trendy vo farebnosti svadobných kytíc.

Priblížite nám, ako presne vyzerá proces tvorby v Papierológia?

Najzdĺhavejšia je počiatočná fáza, kedy sa snažíme definovať, akým smerom by sa mal vizuál nového návrhu uberať. Toto odpadá pri návrhoch na mieru, pretože s klientom sa hneď v úvode dohodneme na tom, ako by mal vyzerať výsledok, aj keď aj tu máme radšej, ak to nie je úplne striktná predstava a máme pri tvorení viac voľnosti. Nasleduje príprava ilustrácie a potom k nej ladíme textovú časť návrhu. Toto všetko je však len polovica našej práce, pretože aj finalizácia už hotových vytlačených tlačovín je zdĺhavý proces plný drobnej práce, na ktorej si však dávame záležať, lebo na konečnom dobrom výsledku sa odrazí aj to, či sú jednotlivé tlačoviny dobre narezané, obálkové vložky precízne nalepené atď.

zdroj: Papierológia

Takže je to pomerne mravčia práca. Aké kanály využívate na svoju propagáciu a kde predávate svoje produkty?

Naše pozvánky môžete nájsť na našom webe papierologia.sk a tiež na Sashe.sk. Ozvať sa nám môžete aj na náš Facebook a Instagram.

Keď už vieme, kde vás nájsť, ešte našim čitateľom prezraďte, čo pripravujete do budúcnosti?

Mali sme dlhšiu tvorivú pauzu, keďže sme sa stali rodičmi a to nás naplno pohltilo (úsmev). Nedávno sme však pripravili novú kolekciu svadobných oznámení, ktorá je oveľa viac minimal a pripravujeme ďalšiu o niečo pestrejšiu sériu tlačovín. Už dlhšie sa tiež chystáme venovať sa aj nesvadobným tlačovinám – aj keď to nie je našou prioritou, snáď sa nám to čoskoro podarí.

Čítajte viac z kategórie: Rozhovory

Najnovšie videá

Trendové videá