Michal odišiel z vysokej školy a vybudoval miliónový biznis. Žilinu dostal na mapu sveta
- Slovenská firma vytvára inovatívne online projekty. Pôsobí na 6 kontinentoch a obratom sa blížia k 18 miliónom
- Pre zamestnancov vo firme neplatí pevný pracovný čas. Základom ich úspechu je adaptovanie sa na moderné technológie
- Projekty firmy Hyperia, ktorá má aj novú vizuálnu identitu, ľudia poznajú až v 40 krajinách sveta
- Slovenská firma vytvára inovatívne online projekty. Pôsobí na 6 kontinentoch a obratom sa blížia k 18 miliónom
- Pre zamestnancov vo firme neplatí pevný pracovný čas. Základom ich úspechu je adaptovanie sa na moderné technológie
- Projekty firmy Hyperia, ktorá má aj novú vizuálnu identitu, ľudia poznajú až v 40 krajinách sveta
Michal Hradil už na vysokej škole rozbehol firmu, ktorá sa venovala affiliate marketingu, predaju domén a reklame. Peniaze na štart zarobil na stavbe v Španielsku a prvé projekty vznikali v internátnej izbe.
„Študoval som informatiku v Žiline, do školy som však postupne prestal chodiť a štúdium nedokončil. Moja vášeň bola niekde inde, nie v školských laviciach. Pomohlo mi, však, že som mohol bývať na internáte, a ušetriť tým nejaké peniaze,“ opisuje pre Startitup Michal Hradil, CEO Hyperie.
Ako mladý Slovák uvádza, počas dvoch rokov developoval prvé veci sám. Neskôr oslovil kamarátov a z internátnej izby robili prvé projekty. Po čase však chcel vytvoriť značku a vybudovať firmu, a tak vznikla Hyperia – technologická spoločnosť, ktorá tvorí vlastné globálne online projekty v oblastiach financií, nakupovania a varenia.
Firmy, ktoré zastrešuje značka Hyperie pôsobia na 6 kontinentoch a v 40 krajinách sveta. „Základným pilierom našej kultúry je dôvera a výsledky. Nepracujeme na klientskych zadaniach a máme voľnosť pri tvorbe, financovaní aj plánovaní projektov. Vďaka tomu máme startupový mindset a menšiu mieru stresu, ako v startupoch a väčšiu mieru voľnosti ako v korporáciách. Ak niečo urobíme dobre, celý úspech ide za nami, rovnako aj prípadné neúspechy,“ ozrejmil Michal Hradil s tým, že firma minulý rok prešla na novú vizuálnu identitu, ktorá odráža napredovanie značky.
Zo Slovenska do celého sveta
Hyperia vznikla relatívne nedávno, a to v roku 2013 v Žiline, kedy spustila projekt Lead Generation. V roku 2018 firma predstavila hlavný brand letákovej divízie – Kimbino. Posledný projekt Tastelist bol oficiálne spustený v apríli 2021.
Hyperia je dôkazom, že aj v menšom meste je možné vybudovať globálnu spoločnosť. „Tým, že nemáme klientov, ktorí sú väčšinou v Bratislave, nebola ani potreba sťahovať sa do hlavného mesta. Firma rástla organicky v Žiline a neplánujeme ani pobočky v ostatných mestách,“ konštatuje Michal Hradil.
Firma rozvíja tri divízie: online letáky, platformu s receptami a finančné porovnávače, a prepája 6 kontinentov: Európu, Afriku, Áziu, Austráliu aj Severnú a Južnú Ameriku.
„Naše projekty sú veľmi navštevované a vďaka tomu sme pre našich partnerov veľmi zaujímavý reklamný kanál, respektíve zdroj zákazníkov. Našim návštevníkom naopak pomáhame dostať sa k tomu čo hľadajú, alebo ich zaujíma,“ ozrejmil zakladateľ Hyperie.
„Na marketingovej úrovni máme v daných krajinách spolupracovníkov, ktorí nám pomáhajú s marketingovými aktivitami. Ale na úrovni obsahu si to spravujeme vo vlastnej réžii zo Slovenska,“ doplnil Michal Hradil.
Firma zo Žiliny má dnes skoro 130-členný tím ľudí a za rok 2022 by spoločnosti patriace pod Hyperiu mali dosiahnuť tržby viac ako 25 miliónov eur.
Do tohto obratu sa nepočítajú spoločnosti, v ktorých je Hyperia investorom, ako napríklad Dovido, Gymbeam, Isadore, Lead Media (affiliate sieť dognet), Glycanostics, alebo Rossum. Aj v pandemickom roku sa firme rapídne darilo. Medziročne narástla o 52,8 %.
Ako ďalej Hradil uviedol, počas pandémie výrazne akcelerovala digitalizácia v mnohých odvetviach. Ľudia viac využívali internet na nákupy, alebo na ich plánovanie.
„Aj pre pandemické obmedzenia sa všeobecne zvýšil dopyt po online letákoch klasických retailových predajcov. Ľudia ich viac vyhľadávali na internete,“ dodal.
Digitalizácia je kľúčová, Slováci sú digitálne gramotní
Digitalizácia je neoddeliteľnou súčasťou štvrtej priemyselnej revolúcie. Pre slovenské aj svetové firmy je skutočne výzvou, ostáva im však len sa prispôsobiť.
Ako konštatuje Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE), digitalizácia podnikov je kľúčová pre rast ekonomiky a hoci sú politiky a stratégie v tejto oblasti nastavené, problémom je často ich neefektívna implementácia.
V pandemickom období rokov 2020 až 2022 stúpol podiel dospelej digitálne gramotnej populácie, teda tých, ktorí disponujú základnou, pokročilou alebo expertnou úrovňou digitálnych zručností, len mierne, konkrétne z 81 percent na 83 percent, vyplýva to z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý sa uskutočnil na výberovej vzorke 1 003 respondentov starších ako 18 rokov.
Zároveň podľa prieskumu klesol podiel digitálne negramotných, teda tých, ktorí nevedia pracovať s počítačmi, internetom, smartfónmi alebo tabletmi, z 19 percent na 17 percent.
Podľa prieskumu 58 percent opýtaných deklaruje digitálne zručnosti na základnej užívateľskej úrovni. Konkrétne ide o bežné činnosti, ako je napríklad práca s počítačom, smartfónom, tabletom, kancelárskymi aplikáciami, internetom, e-mailom, sociálnymi sieťami alebo internetbankingom, uvádza SITA.
Letáková divízia
Vlajkovou značkou firmy je Kimbino – letáková divízia, ktorej súčasťou je niekoľko brandov a webov. V digitálnej podobe zhromažďuje aktuálne ponuky a novinky z tisícok obchodov. Za minulý rok mala 50 miliónov návštev mesačne, pôsobila v 40 krajinách po celom svete a mala viac ako 30 partnerov.
„Kimbino ľuďom po celom svete uľahčuje nakupovanie. Združuje totiž zaujímavé ponuky obchodných reťazcov, a to v podobe digitalizovaných letákov alebo produktových výberov,“ vysvetľuje Michal Hradil.
Podľa Hradila gro tejto služby dnes tvorí to, že si človek letáky pozerá online. Víziou Kimbina je poskytnúť návštevníkom obsah a produkt, ktorý bude pre nich zaujímavý a zjednoduší im plánovanie nákupu i samotné nakupovanie.
Návštevníci si prezerajú ponuku, ktorá ich zaujíma. Predajcovia zase vedia, že ich ponuka zasiahne relevantnú cieľovú skupinu.
„Na Kimbino si každý nájde, čo hľadá. Od potravín a drogérie, nábytku až po elektroniku. Obchodníci z rôznych segmentov získavajú skvelú príležitosť na propagáciu ich ponuky. Okrem webovej stránky existuje aj aplikácia, ktorá prináša aj funkcie navyše. Napríklad si do nej používatelia môžu nahrať vernostné karty, ktoré potom nemusia nosiť v peňaženke,“ ozrejmil zakladateľ.
Finančné porovnávače
Do piatich krajín sveta sa Hyperia doposiaľ dostala s projektom LeadGeneration, ktorý mesačne pomáha získať výhodné finančné služby viac ako 80 000-krát.
„Pod názvom LeadGeneration si predstavte špecializované webstránky, na ktorých porovnávame produkty našich partnerov. Typickými príkladmi sú úvery alebo poistenie vozidla. Ide o užitočné weby, vďaka ktorým sa človek jednoducho orientuje v ponuke najrôznejších produktov,“ tvrdí Michal Hradil, zakladateľ Hyperie.
Ako zakladateľ uviedol, LeadGeneration nie je len o dodávaní kontaktov. Rovnako ako projekt Kimbino – šetrí čas, peniaze a všetky ponuky sa nachádzajú na jednom mieste.
Inšpirácia pre varenie
Najnovším projektom žilinskej firmy je platforma s receptami a informáciami okolo varenia – Tastelist.
„Tastelist je naším najnovším prírastkom. Aj za krátky čas si však získal popularitu, ktorú potvrdzujú aj čísla: 400-tisíc návštev mesačne, 7-tisíc receptov, 15 krajín,“ prezradil podnikateľ.
Projekt Tastelist pomocou rôznych funkcionalít spoľahlivo prevedie používateľa naprieč celým procesom. Od hľadania inšpirácie cez nákup surovín až po prípravu jedla.
Podľa Hradila si Tastelist používateľov i partnerov získava maximálnou praktickosťou, ktorú dosahujú najrôznejšími spôsobmi, ako napríklad kategorizácia receptov, sledovanie obľúbených tvorcov či nákupný zoznam.
„Usilujeme sa vybudovať komunitu, chceme, aby k nám ľudia chodili pre recepty, pre inšpiráciu či mohli sledovať obľúbených kuchárov,“ opisuje zakladateľ.
Firma, ktorá ide proti prúdu
Staromódne firmy prehrávajú, dynamické idú do popredia. O tom svedčí aj spomínaná Hyperia, ktorá sa prezentuje ako moderná a inovatívna firma s novými nápadmi.
V práci nemajú zamestnanci strik
Firma sa podľa Hradila nebojí skúšať nové veci, testovať aj failnuť. „Ľudia majú veľkú dôveru a zároveň zodpovednosť – silný ownership za svoje tasky. A najmä, každý môže prísť s novou iniciatívou či nápadom a je jedno, či je vo firme dva dni alebo dva roky – mnohé inovatívne myšlienky kolegov už boli zrealizované. To nám umožňuje neustále rásť a posúvať sa,“ opisuje CEO Hyperie.
Zistiť viac informácií o firme Hyperia →
Minulý rok Hyperia zvýšila zisk o 45 % na 3,628 mil. eur a tržby jej narástli o 58 % na 17,39 mil. eur. Hradil predpokladá nárast v roku 2022 na 30 % až 50 %.
„Do budúcna plánujeme ešte viac investovať do produktu a vývoja. Chceme viac inovovať, aby boli naše služby kvalitnejšie a prinášali používateľom viac možností aj väčšiu pridanú hodnotu,“ dodáva na záver Michal Hradil s tým, že stále hľadajú šikovných ľudí, ktorí im s týmto pomôžu.