Slováci premieňajú nepotrebné oblečenie na inovatívne výrobky žiadané aj vo svete
- Téma recyklácie textilu začína v spoločnosti stále viac rezonovať
- V tejto oblasti je lídrom slovenská firma SK-TEX, ktorej tržby už presiahli 1 milión eur
- Téma recyklácie textilu začína v spoločnosti stále viac rezonovať
- V tejto oblasti je lídrom slovenská firma SK-TEX, ktorej tržby už presiahli 1 milión eur
Vedel si, že priemerný Slovák si kúpi približne 13 kilogramov oblečenia a iného textilu ročne? Spoločne sa tak do slovenských domácností dostane 67 000 000 kilogramov oblečenia. Toto množstvo predstavuje plochu troch futbalových štadiónov naplnených do výšky siedmich poschodí. Ročne skončí až 55 000 ton textilu v odpade. Za jednu hodinu sa tak vyhodí asi 2750 kilogramov oblečenia. Na Slovensku sa pritom zrecykluje iba 10 % textilu.
Spoločnosť SK-TEX sa túto situáciu snaží zmeniť. Stojí za ňou skupina Slovákov, ktorá sa recykláciou textilu zaoberá už od roku 1998. V súčasnosti ročne zrecyklujú približne 4 500 ton textilných odpadov. Podľa Finstatu spoločnosti SK – TEX v roku 2017 narástli tržby o 18 % na 1,087 mil. eur.
Oblečenie premieňajú na kvalitné izolácie áut a domov
Ich výrobky môžeš nájsť v tvojom aute, v gaučoch či domoch. V SK-Tex sa totižto špecializujú na recykláciu odevov. Tie menia napríklad na vysoko kvalitnú izoláciu budov. Produkty, ktoré pod ich strechou vznikajú posielajú do Nemecka, Francúzska, Českej republiky či Poľska. Spoločnosť je orientovaná predovšetkým na export do krajín EU, pričom podiel exportu je cez 90%.
„Textilného odpadu je stále viac a zahlcuje našu planétu rovnako, ako akýkoľvek iný odpad. Preto považujeme za našu úlohu nie len spracovanie textilu, ale aj osvetu spoločnosti v tomto smere,” vyjadril sa tím firmy.
Spolupráca s najväčšími potravinovými reťazcami na Slovensku
V súčasnosti SK-TEX spolupracuje takmer so všetkými väčšími potravinovými reťazcami ako sú Tesco, Lidl a Kaufland. Tí im dodávajú svoje pracovné odevy na recykláciu, aby ich premenili na niečo zmysluplné, napríklad ekologické izolácie budov. Spoluprácu však nadviazali aj s obľúbeným send-handom Nosené.
Textilná izolácia funguje ako plnohodnotná alternatíva k minerálnej vlne, dokonca ju v niektorých vlastnostiach predbieha. „Samozrejme, medzi dôležité výhody patrí aj proces výroby a recyklovateľnosť izolácii – zatiaľ čo minerálna a sklenená vata sa vyrábajú z neobnoviteľných zdrojov s vysokou energetickou spotrebou, textilné izolácie EKOSEN vyrábame z odpadu a s nízkou energetickou spotrebou. Textilné izolácie navyše vieme recyklovať do rovnakého produktu ako predtým bez straty vlastností,” opisujú výhody produktov spoločnosti jej zástupcovia.
Spoločnosť rozširujú partnerstvá aj za hranice Slovenska. Momentálne firmu zo Senice oslovil už aj poľský Lidl a Kaufland z Nemecka, aby začali so spracovaním aj ich pracovných odevov. „Teší nás, že môžeme pomôcť „vyčistiť“ aj okolité krajiny,” dodávajú.
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko