Slováci preplácajú tisíce eur za ojazdené autá. Expert radí, ako znížiť riziko až o 90 %
- Ročne preplácame veľké peniaze
- Problém spôsobuje miliardové škody
- Medzinárodné údaje pomáhajú odhaliť konkrétne čísla
- Ročne preplácame veľké peniaze
- Problém spôsobuje miliardové škody
- Medzinárodné údaje pomáhajú odhaliť konkrétne čísla
Voľný pohyb tovaru je jedným z najväčších benefitov, ktoré Európska únia ponúka. So sebou však prináša aj riziká, vrátane zvýšenej hrozby podvodov a nekalých praktík.
Spoločnosť carVertical, poskytovateľ informácií o ojazdených vozidlách v Európe, upozorňuje, že len manipulácia s najazdenými kilometrami spôsobila kupujúcim v Európe škody vo výške miliárd eur.
Riešením na ochranu kupujúcich aj férových predajcov sú medzinárodné údaje, ktoré pomáhajú odhaľovať podvody. Ich využívanie už prinieslo výsledky – počet prípadov stáčania kilometrov klesol z 5,2 % v roku 2023 na 4,9 % v tomto roku.
Zjednodušenie kúpy ojazdeného auta
Riešenie problému, akým je stáčanie kilometrov, nie je jednoduché. Ojazdené autá prechádzajú celou Európou, pričom najčastejšie prichádzajú zo západu a postupne pokračujú na východ.
Automobilový expert Matas Buzelis varuje, že nečestní predajcovia, ktorí dovážajú vozidlá zo zahraničia, sa snažia zvýšiť ich hodnotu tým, že stáčajú počet najazdených kilometrov alebo zatajujú škody.
Automobilová dátová spoločnosť carVertical zisťovala, aké sumy preplatili vodiči v jednotlivých krajinách za vozidlá so stočenými kilometrami, a prišla s alarmujúcimi výsledkami. Len v Poľsku preplatia vodiči ročne minimálne 1,1 miliardy eur.
Po nich nasledujú Francúzi, ktorí každý rok zaplatia o 0,8 miliardy eur viac, ako by mali. A trojicu uzatvára Taliansko, kde vodiči preplatia viac ako 720 miliónov eur ročne. Treba však myslieť na to, že toto sú len 3 krajiny Európskej únie, ktoré nie sú ani zďaleka najväčšie.
Transparentnosť trhu s ojazdenými vozidlami je pre politikov a iné vyššie postavené osoby problémom, na ktorý stále nenašli jedno účinné riešenie. Buzelis je toho názoru, že krajiny sa nesnažia vysporiadať s podvodníkmi. To je dôvod, prečo kupujúci vyhľadávajú digitálne produkty, ako sú prehľady histórie vozidiel, prostredníctvom ktorých si ich môžu skontrolovať a overiť.
Treba však spoemnúť, že transparentnosť trhu s ojazdenými vozidlami je výzvou, ktorú niektoré krajiny EÚ aktívne riešia. Slovensko patrí medzi priekopníkov v odhaľovaní manipulácií s odometrami vďaka systému RPZV (Register prevádzkových záznamov vozidiel). Tento systém, prepojený s medzinárodnou platformou EUCARIS, umožňuje zdieľanie údajov o najazdených kilometroch medzi členskými štátmi.
Predajcovia ojazdených vozidiel na Slovensku sú povinní poskytnúť výpis z RPZV (tzv. ODO-Pass), ktorý zaznamenáva akékoľvek nezrovnalosti v najazdených kilometroch. Kontrola originality vozidla navyše zabezpečuje, že manipulácia s odometrom je odhalená ešte pred samotnou kúpou. Slovenská obchodná inšpekcia na tento proces dohliada a udeľuje vysoké pokuty za porušenie pravidiel.
„Boj proti stáčaniu kilometrov nie je jednoduchý. Pozorní kupujúci môžu sami odhaliť nezrovnalosti v niektorých častiach auta alebo nedostatky, kvôli ktorým sa im vozidlo môže zdať podozrivé. Okrem toho to stavia neskúsených ľudí do pomerne zraniteľnej pozície, pretože po kúpe môžu zistiť, že ich nedávno zakúpené vozidlá majú ďaleko od toho, čo očakávali,“ vysvetľuje Matas Buzelis z carVertical.
„Využitie medzinárodných údajov o najazdených kilometroch, poškodeniach, vlastníctve a registrácii z viac ako 40 krajín môže byť užitočné najmä pre tých, ktorí sa spoliehali len na kontrolu histórie v rámci lokálneho trhu plného dovezených vozidiel.“
Najvyššia priorita
Pravdivé a autentické údaje už chránia milióny kupujúcich v Európe. Tí pomocou nich môžu robiť informatívne a premyslené rozhodnutia, čím sa vyhýbajú rôznym potenciálnym problémom.
„Sú to údaje, ktoré pomáhajú posúdiť stav auta a robia rozhodovanie o kúpe oveľa jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Ukázalo sa, že práca so spoľahlivými a bezpečnými zdrojmi funguje naozaj skvele,“ hovorí Buzelis, automobilový expert zo spoločnosti carVertical.
„Najlepšie na tom je, že nikto nemôže upravovať ani mazať žiadne informácie o konkrétnom aute. To vytvára silný odstrašujúci efekt proti podvodom. Nepoctiví predajcovia už vedia, že nemôžu upraviť históriu svojich poškodených vozidiel.“
Matas Buzelis zdôrazňuje, že spolupráca s rôznymi inštitúciami prináša mnohé výzvy. Ide najmä o orgány činné v trestnom konaní, národné policajné databázy, finančné inštitúcie, národné alebo štátne registre, neziskové organizácie a obchodných partnerov, ako sú inzertné portály či veľkí predajcovia.
IT špecialisti musia tieto výzvy spracovať, aby mohli kupujúcim ojazdených vozidiel poskytnúť jasné a hodnotné informácie.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: carVertical