Slováci, pripravte sa: E-faktúra je zatiaľ znakom chaosu a byrokracie. Príde v štyroch fázach
- Čoskoro vstúpi do platnosti nový systém e-faktúra
- Ministerstvo financií hovorí o výhodách zavedenia
- Podnikatelia upozorňujú na byrokratickú záťaž
- Čoskoro vstúpi do platnosti nový systém e-faktúra
- Ministerstvo financií hovorí o výhodách zavedenia
- Podnikatelia upozorňujú na byrokratickú záťaž
O novom systéme, v ktorom budú faktúry sprístupňované Finančnej správy SR elektronicky, sa začalo hovoriť už v januári 2021.
Ako uvádza portál Podnikajte.sk, do nového systému s názvom e-faktúra by mali byť zapojení všetci podnikatelia. Do dnešného dňa ale nie sú známe presné informácie o tom, odkedy a ako bude systém fungovať. Sú známe však jeho fázy a vo väčšine prípadov aj ich dátumy.
„Cvičná“ e-faktúra
Po zavedení systému e-faktúra by sa mali všetky vystavené faktúry zasielať finančnej správe, a to ihneď po ich vyhotovení v systéme. To znamená, že všetky podnikateľské subjekty by museli vyhotovovať faktúru z každej jednej obchodnej transakcie, pri ktorej nie je povinné zaslať ju elektronicky finančnej správe a evidovať tržbu prostredníctvom e-Kasy.
Každý podnikateľský subjekt však bude mať možnosť zaslať odberateľovi faktúru papierovo alebo elektronicky. Ide o takzvané „veľké“ e-faktúry pre podnikateľov B2B (Business to Business). Nová povinnosť sa má okrem iného vzťahovať aj na poisťovne, banky a tak ďalej.
Do dnešného dňa ale nebol vydaný žiadny návrh zákona, ktorý by túto povinnosť legislatívne zastrešoval. Iba v máji 2022 Ministerstvo financií SR predstavilo návrh technického riešenia systému e-faktúra, pričom zverejnilo aj web stránku, kde si môžu podnikatelia vyhotoviť bez prihlasovacích údajov „cvičnú“ e-faktúru, ktorá sa potom sprístupní finančnej správe.
Táto možnosť je sprístupnená dodnes. Popritom sa ale rieši aj systém takzvanej „malej“ e-faktúry pre sektor B2G (Business to Government). Ide o tie elektronické faktúry, ktoré sú vystavované pre štátne subjekty.
Štyri fázy
Podľa informácií uvedených na stránke ministerstve financií o e-faktúre je spustenie rozdelené do štyroch fáz, pričom sa termíny 2. a 3. fázy posunuli. Ich spustenie bolo totižto naplánované na 5. mája 2022, čo sa ale nestalo. Pri 4. fáze termín zatiaľ uvedený nie je.
Prvá fáza je úvodná prezentácia riešenia na Ministerstve financií SR a zahájenie verejnej testovacej prevádzky prototypu IS EFA a OpenAPI pre zaručenú elektronickú fakturáciu (5. máj 2022).
Druhá fáza je zahájenie samotnej testovacej prevádzky IS EFA pre Ministerstvo financií SR a Datacentrum (december 2022). Ďalšia fáza je sprístupnenie tejto prevádzky aj pre ostatné rozpočtové organizácie Ministerstva financií SR vrátane Finančnej správy SR (apríl 2023).
Posledná, štvrtá fáza je sprístupnenie testovacej prevádzky IS EFA pre ostatné subjekty verejnej a štátnej správy.
Čo sa týka zavedenia systému e-faktúry pre podnikateľov (B2B), termín nie je stále jednoznačne známy. Do popredia sa podľa ministerstva financií teraz dostáva koncept „malej“ e-faktúry, teda B2G, no systém by mal byť totožný s konceptom B2G.
Predbežný návrh
Fungovanie systému e-faktúra sa môže neustále meniť, no ministerstvo financií predstavilo predbežný návrh na sprístupňovanie faktúr do systému e-faktúra. Na strane dodávateľa by malo platiť niekoľko vecí.
Dodávateľ môže faktúru vyhotoviť vo svojom fakturačnom softvéri (zakúpenom alebo vytvorenom vo vlastnej réžii) alebo v online aplikácii poskytnutej zo strany štátu zadarmo. Ďalej by mal podnikateľský subjekt dodávajúci tovar alebo službu zaslať v procese vytvorenia faktúry údaje z nej do systému e-faktúra, teda finančnej správe.
Ak ďalej bude podnikateľ používať online štátnu aplikáciu, pri prvom používaní musí štatutár vytvoriť svoj účet a okrem toho zadať aj elektronický certifikát, ktorý slúži na identifikáciu subjektu finančnou správou a bezpečnosť prenosu dát.
Ako by mal dodávateľ ďalej postupovať si môžeš prečítať na stránke Ministerstva financií SR. Na strane odberateľa sú povinnosti trochu odlišné. Ten by mal byť totižto zdatný v práci so systémom e-faktúra, a to najmä v prípade, ak bude chcieť z prijatej faktúry uplatňovať daňový výdavok alebo si odpočítať DPH.
Aplikácia alebo fakturačný softvér
Presný systém, ako by sa mali e-faktúry odovzdávať, zatiaľ ešte neexistuje. V hre sú ale celkom dve možnosti.
Podnikatelia, ktorí v súčasnosti vystavujú svoje faktúry vo fakturačnom softvéri, by aj naďalej mali možnosť ich tam vystavovať, no súčasťou musí byť aj určitý komunikačný komponent certifikovaný finančnou správou.
Druhou možnosťou je využívanie bezplatnej štátnej aplikácie. Tá by mala slúžiť tým podnikateľom, ktorí pre vystavovanie faktúr používajú jednoduchý program Excel alebo Word. Dostupná by mala byť aj pre tie subjekty, ktoré sa túto bezplatnú aplikáciu rozhodnú využívať.
Táto povinnosť zasielania faktúr do systému e-faktúra by sa mal vzťahovať na platiteľov DPH a podnikateľov, ktorí dodávajú tovar alebo službu, prijímajú platbu pred ich dodaním, uplatňujú si právo na odpočítavanie DPH alebo si uplatňujú daňový výdavok z faktúry.
Okrem toho platí povinnosť zasielať údaje z faktúr aj pre zahraničných dodávateľov. To však iba v takom prípade, ak sú povinní vyhotovovať faktúru podľa slovenského zákona o DPH.
Kritika slovenského systému
E-faktúra nie je vo svete žiadnou novinkou a v Taliansku či v Poľsku už úspešne funguje. Slovenský model sa však vymyká overeným spôsobom fungovania, keď podnikateľov namiesto pomoci zaťaží nielen investične, ale aj zbytočnými povinnosťami. Uprostred zmierňovania dosahov pandémie tak budú vystavení ďalšej skúške. KDH tak reaguje na avizovaný návrh zákona o elektronickej faktúre s povinnými zasielaním údajov, ktorým chce ministerstvo financií bojovať proti daňovým unikom.
„Zámer bojovať proti daňovým unikom je správny. Ale spôsob, akým má fungovať e-faktúra, už taký nie je. Nie je pravda, že e-faktúra neprinesie podnikateľom žiadne náklady navyše. A ešte musia počítať s tým, že od rezortu financií im pribudne nová povinnosť naviac,“ upozorňoval podpredseda KDH Igor Janckulík.
Slovenský model e-faktúry by mal fungovať tak, že podnikateľ pred vystavením faktúry posunie fakturačné údaje finančnej správe, ktorá mu spätne zašle QR kód. Tento musí pred odoslaním faktúry odberateľovi uviesť na faktúre.
Na porovnanie v Taliansku alebo v Poľsku systém síce vyžaduje zasielanie faktúr finančnej správe, ale zároveň ich doručuje medzi dodávateľom a odberateľom. O možnosti stiahnuť si faktúru po jej nahratí do systému daňovej správy podnikateľa upozorní notifikácia. Zasielať faktúru duplicitne poštou či elektronicky podnikateľ už nemusí. Zároveň sa uľahčuje archivácia i preukazovanie o prijatí či odoslaní faktúry, čo je veľká pomoc pri daňovej kontrole.
„Na Slovensku ideme zasa vymýšľať teplú vodu. Pritom sa stačilo pozrieť za hranice. Takto navrhnutá e-faktúra neprinesie podnikateľom žiadnu pridanú hodnotu, opäť ich iba zaťaží a miesto pomoci dostanú v ťažkých časoch pozvánku vkladať QR kódy a vytrvať v nadbytočnej poštárskej službe, ktorá už bude prežitkom,“ kritizuje Janckulík nutnosť posielať faktúru odberateľovi aj poštou či elektronicky.
KDH apeluje nastaviť plánovanú e-faktúru tak, aby podnikateľom nepridávala ďalšie povinnosti, ale naopak im uľahčila komunikáciu so štátnymi inštitúciami. Hnutie volá po byrokratickom odťažení a systémovej pomoci.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Podnikajte.sk, SITA