Slováci robia pri nahlasovaní poistnej udalosti fatálne chyby: Dodrž 10 rád a neprídeš o peniaze, tvrdí odborníčka
- Nahlasovanie poistnej udalosti je stresujúca záležitosť, pri ktorej môžeš prísť o peniaze
- Podľa odborníčky musíš dodržať 10 dôležitých krokov

- Nahlasovanie poistnej udalosti je stresujúca záležitosť, pri ktorej môžeš prísť o peniaze
- Podľa odborníčky musíš dodržať 10 dôležitých krokov
Dopravná nehoda nie je nepríjemná len vtedy, keď sa stane, ale aj vtedy, keď zistíš, že si postupoval zle pri nahlasovaní poistnej udalosti. Pri nesprávnom nahlásení môžeš prísť o čas aj peniaze.
Odborníčka Juliana Arvaiová, riaditeľka pre neživotné poistenie spoločnosti FinGO.sk, zhrnula 10 rád, podľa ktorých správne nahlásiš poistnú udalosť.
Poistnú udalosť vždy nahlasuje vinník nehody
Hoci dopravná nehoda nemusí znamenať katastrofu, zbytočné chyby pri jej nahlasovaní môžu spôsobiť výrazné komplikácie. V praxi sa vodiči snažia konať zodpovedne, no robia chyby, ktoré spomaľujú celý proces likvidácie poistnej udalosti. Na proces upozorňujú aj poisťovne, podľa ktorých je pravdepodobné, že pri nesprávnom spisovaní sa celý proces môže natiahnuť na dlhé týždne, pričom v niektorých prípadoch môže klient prísť o peniaze, na ktoré mal nárok.
„Často sa stáva, že klienti pošlú nedostatočnú fotodokumentáciu poškodeného vozidla alebo namiesto odfoteného vodičského preukazu pošlú občiansky preukaz. Prípadne doručia len jednu stranu technického preukazu namiesto oboch,“ vysvetlila Arvaiová.
Poistnú udalosť vždy nahlasuje vodič, ktorý spôsobil nehodu, hoci v praxi sa stretávajú s tým, že poškodený hlási poistnú udalosť do svojej poisťovne. Avšak škoda sa hradí z PZP vinníka, čiže toho, kto dopravnú nehodu spôsobil.
Kedy je potrebné volať políciu
Vodiči sa často obávajú, či je potrebné volať políciu aj pri menších ťuknutiach. V prípade, že ide o škodovú udalosť a nie dopravnú nehodu, to povinné nie je. Škodovú udalosť môžeš chápať napríklad ako nehodu, pri ktorej nedošlo k zraneniu a škoda vznikla len na vozidlách. „Odporúčame volať políciu aj pri zdanlivo menších nehodách. Často nie je možné ihneď po nehode odhadnúť vzniknutú škodu na majetku. Navyše, záznam polície má váhu pri riešení sporných prípadov,“ dodala odborníčka.
„Vodič, ktorý sa zúčastnil na dopravnej nehode, je povinný bezodkladne zastaviť vozidlo a zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky po nehode v čase, keď by to bolo na ujmu zistenia, či pred jazdou alebo počas jazdy požil alkohol alebo inú návykovú látku,“ píše sa na stránke Ministerstva vnútra SR.
Takisto nie je občas možné ihneď odhadnúť, či sú osoby zranené. Častokrát si to zo šoku z nehody ani neuvedomia. Bolesti prichádzajú neskôr. Z povinného zmluvného poistenia si poškodení môžu uplatniť nielen škody na vozidle, ale aj na zdraví. Mnoho ľudí o tom však netuší a situáciu zvyknú zľahčovať tým, že sa vlastne nič nestalo.
„Ak vás bolí krk alebo hlava, nečakajte. Vyhľadajte lekársku pomoc a dajte si vyhotoviť lekársku správu. Bez nej si neskôr nebudete vedieť uplatniť úrazové nároky, lieky či PN-ku,“ avizovala Arvaiová.
Zamietnutie poistného plnenia je v niektorých prípadoch bežné
Je však potrebné si uvedomiť, že nie každé hlásenie škody vedie automaticky k vyplateniu poistného plnenia. Poisťovne totiž často zamietajú poistné udalosti. Medzi základné prípady patria škody spôsobené pod vplyvom alkoholu, tie sa automaticky vylúčené z poistného krytia. Takisto nepreplatia škodu, ktorá sa týka výlučne pneumatík po defekte.
„Zamietnutie môže nastať aj v prípade, ak bolo vozidlo poškodené ešte pred vstupom do poistenia a klient sa následne snaží túto škodu uplatniť. Rovnako problematické sú prípady, keď si klient uplatní rovnaké poškodenie najskôr v jednej poisťovni a potom aj v ďalšej,“ dodala odborníčka.
Najvyššie poistné plnenia sa vyplácajú za škody na zdraví, najmä ak ide o vážne telesné poškodenie – pri havarijnom poistení prevažujú strety s iným vozidlom alebo pevnou prekážkou, nasledujú škody spôsobené zverou, vandalizmom alebo živelnými udalosťami.
„Najvyššie plnenia poisťovne vyplácajú pri totálnych škodách na drahších vozidlách alebo pri krádežiach. Niektoré poisťovne dokonca určité modely áut pri krádeži ani nepoisťujú,“ hovorí Arvaiová.
10 rád odborníčky
Čo by si mal teda robiť, aby všetko prebehlo správne?
1. Zastaviť na bezpečnom mieste, vypnúť motor a zapnúť výstražné svetlá.
2. Ďalej si treba obliecť reflexnú vestu pred vystúpením z vozidla a umiestniť výstražný trojuholník v dostatočnej vzdialenosť od vozidla – v obci platí aspoň 50 metrov, na diaľnici 100 metrov.
3. Kontaktuj políciu. Tá vyhotoví oficiálny záznam, ktorý má väčšiu váhu pri riešení poistnej udalosti a výrazne pomáha v prípade sporu.
4. Nezabudni overiť zdravotný stav účastníkov nehody, a ak je niekto zranený, okamžite volaj záchranku na 155 a poskytni podľa svojich schopností prvú pomoc.
5. Podstatným krokom je zadokumentovať miesto nehody. Zachyť miesto, kde sa nehoda stala, polohu vozidiel po nehode, vzniknuté škody a situáciu na ceste.
6. Ak je to bezpečné, nechaj vozidlá na mieste až do príchodu polície alebo ukončenia dokumentácie.
7. Nezabudni vyplniť záznam o nehode. Formulár s názvom Správa o nehode by si mal mať vo vozidle. Obe strany nehody by mali tento formulár podpísať a ponechať si jednu kópiu. Nezabudni si tiež zaznamenať meno, adresu, telefónne číslo, evidenčné číslo vozidla, typ a značku vozidla, číslo poistnej zmluvy a názov poisťovne ostatných účastníkov nehody. Ak sú prítomní svedkovia, o kontaktné údaje požiadaj aj tých.
8. Ďalším krokom je kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. Tá môže zabezpečiť odťah vozidla, náhradné vozidlo alebo ubytovanie v prípade, ak je tvoje vozidlo nepojazdné.
9. V neposlednom rade nahlás škodu poisťovni. Vinník nehody je povinný nahlásiť udalosť do 15 dní, s výnimkou nehody v zahraničí, vtedy má na to 30 dní.
10. Ak si pri nehode utrpel zranenia, navštív lekára a nechaj si vystaviť lekársku správu. Tú predlož poisťovni pri uplatňovaní nároku na poistné plnenie. Po nahlásení škody komunikuj s poisťovňou a sleduj stav vybavovania poistnej udalosti.
Dodržaním týchto krokov zabezpečíš hladký priebeh riešenia poistnej udalosti a minimalizuješ možné komplikácie pri vyplácaní poistného plnenia.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: TS/Fingo.sk, MVSR