Slováci robia veľkú chybu: Chcú chodiť v luxusných značkách, no tisíce eur míňajú úplne zbytočne

  • Slováci kúpu obleku považujú za bežný nákup, je to však dlhodobá investícia
  • Vo fast fashion reťazcoch míňajú stovky eur zbytočne, tvrdí Dávid Paučin
  • Ako by mali ľudia uvažovať nad kúpou obleku?
paukin
Justin Paukin, Unsplash
  • Slováci kúpu obleku považujú za bežný nákup, je to však dlhodobá investícia
  • Vo fast fashion reťazcoch míňajú stovky eur zbytočne, tvrdí Dávid Paučin
  • Ako by mali ľudia uvažovať nad kúpou obleku?

Slováci by sa pri výbere a nákupe obleku mali vyvarovať niekoľkých chýb, vysvetľuje Dávid Paučin, expert na obleky a CEO značky Justin Paukin, zameranej na pánske obleky.

Mnohí napríklad podľa Paučina nakupujú obleky v obchodných centrách, kde sadnú na lep drahším a luxusnejším značkám s nafúknutými cenami. Tieto značky podľa neho nadhodnocujú ceny a vytvárajú ilúziu, že oblek je produktom za tisícky eur. Navyše im vraj chýba prozákaznícky servis.

Značka Justin Paukin sa pritom tento systém snaží zmeniť – na Slovensko priniesla okrem dobrej kvality za rozumné ceny aj objednávkový systém, vďaka ktorému zabezpečuje osobnejší prístup.

„Nákup obleku v nákupnom centre je podľa mňa neefektívny. Aj preto sa ako Justin Paukin obchodným centrám vyhýbame. Vieme tým ušetriť desaťtisíce eur na nájmoch, a to následne pretaviť do lepšej konečnej ceny produktu,“ vysvetľuje skúsený podnikateľ.

Cestou podľa neho nie sú ani obleky z fast fashion reťazcov: „V konečnom dôsledku je to aj drahšie, keďže životnosť takého obleku je pri pravidelnom nosení možno rok,“ vysvetľuje Dávid Paučin.

  • Prečo je chyba kupovať si oblek v obchodnom centre?
  • Je pre ľudí prioritou kvalita, krajina pôvodu alebo cena?
  • Dokáže bežný človek z diaľky rozoznať lacný oblek?
  • Premýšľajú nad oblekmi inak Bratislavčania než ľudia z regiónov?
  • Aké sú hlavné rozdiely medzi lacným a prémiovým oblekom?

BBB_4250
zdroj: Startitup - Prozákaznícky prístup vo fast fashion obchodoch ľudia nenájdu. V Justin Paukin naopak fungujeme na objednávku, každému zákazníkovi sa venujeme individuálne, tvrdí Dávid Paučin.

Na trhu s oblekmi pôsobíte 5 rokov, máte prehľad. Čo je dnes zle na trhu s oblekmi?

Bežný človek dnes príde do obchodného centra a vidí viacero drahých a luxusných značiek, ktoré si nadhodnocujú ceny oblekov a vytvárajú ilúziu, že oblek je vec pomaly za tisícky eur.

Tieto značky následne robia výpredaje a obleky predávajú za 300 až 400 eur – čo vám však už nepovedia, je, že cenu umelo nadhodnocujú, klamú spotrebiteľov a človek sa vždy preplatí.

Vidím tiež, že k nám do Justin Paukin predajní v Bratislave a v Žiline prichádzajú zákazníci s tým, že im iné značky neporadili. Pritom sú práve obleky tou oblasťou, kde človek zvyčajne potrebuje poradiť.

V našich predajniach však využívame objednávkový systém, vďaka ktorému vieme zabezpečiť osobný prístup – človek sa skrátka zadarmo objedná na konzultáciu na konkrétny deň a hodinu.

Nakupovať obleky v obchodných centrách teda nie je dobrý nápad?

Aj v obchodných centrách sa nájdu seriózne a luxusné značky s kvalitnými oblekmi. Ale vo všeobecnosti mi to príde veľmi neefektívne.

Oblek skrátka nie je sortiment, pri ktorom si poviem, že som v nákupnom centre, tak keď už som tu, tak si teda kúpim oblek. Nákup obleku by sa mal dlhšie plánovať, zvažovať. Treba porovnať konkurenčné značky, nájsť si inšpiráciu a vyhradiť financie.

Aj preto sa ako Justin Paukin obchodným centrám vyhýbame. Vieme tým ušetriť desaťtisíce eur na nájmoch, a to následne pretaviť do lepšej konečnej ceny produktu.

Ako by teda ľudia mali rozmýšľať nad kúpou obleku?

Mali by nad tým uvažovať podobne ako nad kúpou auta či nábytku – alebo čohokoľvek hodnotného, čo si kupujem na dlhodobé využívanie. Ako prvý by si mali urobiť prieskum trhu, pozrieť si cenové relácie, kvalitatívne informácie – materiál, zloženie, miesto ušitia.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Justin Paukin | Pánske Obleky (@justin_paukin)

Spomínali ste aj fast fashion priemysel. Prečo je u Slovákov taký populárny?

Väčšinou Slovákom nejde o kvalitu a prioritou je pre nich skôr cena. Preto nakupujú obleky doslova za pár drobných v nákupných centrách, pričom si neuvedomujú, že im vydržia len niekoľko nosení a sú vyrobené z nekvalitných materiálov. A, samozrejme, nevnímajú vplyv na životné prostredie, udržateľnosť, etickosť či ekonomiku. 

Pred piatimi rokmi, keď som začínal s oblekmi, bola všeobecná znalosť o udržateľných nákupoch či vplyve fast fashion na životné prostredie oveľa nižšia, ako je dnes.

Záujem ľudí o túto tému stúpa a verím, že tento trend bude pokračovať. Ale aj napriek tomu ľudia často uprednostnia cenu pred kvalitou či dopadom na životné prostredie.

Cena je dnes stále hlavný faktor pri nákupnom správaní – a pritom sú kvalitné obleky vo finále aj výhodnejšie. Radšej si kúpiť jeden alebo dva lepšie obleky a mať ich roky, než ísť do obchodného centra a desaťkrát do roka si kúpiť to isté sako, pretože vydrží len chvíľu.

Aké nevýhody vnímate pri fast fashion móde?

V obchodných centrách a fast fashion značkách tiež vidíme najmä konfekčné veľkosti. Mám opakovanú skúsenosť s tým, že si zákazník myslí, ako mu takýto oblek sedí, a ani si neuvedomuje jeho nedostatky – a že to nevyzerá dobre, zistí, až keď poukážem na konkrétne veci.

Látky od svetovej špičky 

Dávid Paučin sa na módnu scénu dostal pred šiestimi rokmi. S podnikaním začal ako 24-ročný, keď si nevedel nájsť štýlový oblek na štátnice. Začínal so zahraničnými dodávateľmi a mesačne predával 5 oblekov.

S oblekmi sa mu darí dodnes a značka Justin Paukin má dnes predajne v Bratislave a v Žiline. Kolekciu značky sám navrhuje a pri výrobe spolupracuje so slovenskou firmou.

„Podstatou nášho biznis modelu je, že vďaka správnemu rozloženiu nákladov dokážeme ponúkať vynikajúce ceny produktov a popritom poskytovať nadštandardné služby a osobný prístup,“ ozrejmuje zakladateľ značky.

Ponuku Justin Paukin tvoria obleky za dostupných 300 eur či high-end kúsky za 800 eur. Napríklad oblek Jack má cenu 370 eur, pričom je ušitý priamo na Slovensku, zo 100 % vlny od prestížneho talianskeho výrobcu Drago.

Látky od talianskeho výrobcu používajú takmer všetci slovenskí krajčíri, ale napríklad aj salón u Rubbinacciho v Miláne, ktorý patrí medzi svetovú špičku, a len konfekčné obleky začínajú na sume 2-tisíc eur.

Slovensko má podľa Paučina veľký potenciál. „Dlhé desaťročia u nás šili obleky prestížne talianske a francúzske značky, až kým sa postupne nepresúvali smerom na východ za lacnejšou pracovnou silou. Ale zariadenia, know-how a najmä šikovnosť slovenských šičiek tu nepochybne ostala,“ konštatuje Paučin.
Obleky Justin Paukin →

justin paukin
zdroj: Justin Paukin - Väčšinou Slovákom nejde o kvalitu a prioritou je pre nich skôr cena. Preto nakupujú obleky doslova za pár drobných v nákupných centrách, pričom si neuvedomujú, že im vydržia len niekoľko nosení a sú vyrobené z nekvalitných materiálov, vysvetľuje Dávid Paučin.

Rozozná bežný človek oblek z fast fashion reťazca?

Ak vie, na čo sa zamerať. Ramená či hrudník to prezradia. Hlavný rozdiel medzi fast fashion značkou a kvalitným oblekom je v tom, ako na človeku sedí, z akého je materiálu a akým spôsobom je ušitý. Je veľký rozdiel v tom, ak sa obleky šijú na tisíce v Ázii a v menšom množstve na Slovensku, kvalita je diametrálne odlišná.

Ďalším dôležitým faktorom je, že kým v obchodných centrách nájde zákazník možno len 5 veľkostí, v Justin Paukin máme z každého modelu aj 30 veľkostí.

A aj tie vieme ešte upraviť na mieru, čo klasické predajne skrátka nevedia. Naše obleky vydržia niekoľko rokov – zatiaľ čo obleky za 50 eur sú na niekoľko použití a ešte ani dobre nesedia. Nedáva zmysel nakupovať lacné obleky.

Vidíte rozdiel aj v prístupe k zákazníkom? V obchodnom centre sa ľudí otočí výrazne viac.

Určite áno. Prozákaznícky prístup vo fast fashion obchodoch ľudia nenájdu. V Justin Paukin naopak fungujeme na objednávku, každému zákazníkovi sa venujeme individuálne.

Zákazníci nám hovoria, že sa neraz stretli s tým, že im nemal kto poradiť a nedočkali sa ani žiadnej podpory. Ak však chcem do niečoho investovať peniaze, chcem mať o tom čo najviac informácií – prečo práve takáto farba, čo by bolo potrebné upraviť, ako sa o oblek postarať. To všetko sú pre zákazníka veľmi dôležité informácie.

Existujú regionálne rozdiely v nákupoch oblekoch? Napríklad medzi vašimi predajňami v Bratislave a v Žiline.

Tržby sú porovnateľné v Bratislave aj v Žiline, nákupné správanie je však veľmi rozdielne. V Bratislave predávame drahšie obleky z prémiovej kategórie a obleky ušité na mieru. Naopak v Žiline sú najpredávanejšie obleky zo strednej kategórie.

V Bratislave máme za mesiac 15 objednávok na obleky na mieru, v Žiline ich toľko predáme za 3 mesiace. Do bratislavskej predajne neraz ľudia prichádzajú s tým, že skrátka chcú ten najdrahší oblek, aký máme.

Blíži sa sezóna svadieb. Ktoré farby, strihy sú aktuálne v móde?

Na každú sezónu sa pripravujeme minimálne rok dopredu. Chodíme na veľtrhy a výstavy, kde sú predstavené látky, ktoré budú o rok v móde. Práve na spomínaných veľtrhoch začínajú prvé kroky k tvorbe novej kolekcie.

V súčasnosti sú veľmi populárne svetlé a pestré farby. Hitom svadobnej sezóny budú farby – béžová, svetlomodrá, fialová až po zelenú. Tieto farby vyhľadáva množstvo zákazníkov, je to populárne aj v zahraničí.

Pri oblekoch je však móda konzistentnejšia a trendy sa držia aj niekoľko rokov.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Justin Paukin | Pánske Obleky (@justin_paukin)

Podnikanie v začiatkoch nie je prechádzka ružovou záhradou. Čo pre vás bolo najťažšie?

V začiatkoch podnikania som sa snažil minimalizovať riziká. Nešiel som do toho s veľkými investíciami. Nechcel som do toho vraziť hneď v začiatku tisíce eur – čo ak by to nevyšlo.

Začínal som s predajom niekoľkých modelov oblekov a mesačne som predal možno len 5 kusov. Išiel som od nuly a všetko od navrhovania až po marketing som si robil sám popri práci a štúdiu na vysokej škole.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Podporuješ lokálnych dizajnérov?

Ako vnímate, že si dnes mladí ľudia úplne bežne zakladajú napríklad značky so streetwear módou a elegancia akoby išla bokom?

Nevidím na tom nič zlé, ale podnikatelia v tomto smere by mali zvážiť konkurenciu. Trh je extrémne presýtený týmto tovarom. Mikín a tričiek so zaujímavou potlačou je dnes už tak veľa, že je náročné sa presadiť. Ale rozumiem, že je to veľmi populárne.

Dôvod je jednoduchý – mladí ľudia tento štýl preferujú. Zároveň sa každý vyberie v podnikaní smerom, ktorý obľubuje a má rád. Aj preto som sa ja vybral elegantnejším smerom, lebo práve tento štýl obliekania mi bol vždy blízky. 

Obleky by sa nemali kupovať v nákupnom centre

Dávid zdôrazňuje, že konečná cena produktu nepozostáva len z cien materiálu a výroby, ale najmä z ostatných nákladov, ako nájom, mzdy či marketing.

Pri oblekoch to môže podľa Dávida predstavovať viac ako polovicu z predajnej ceny, dokonca pri bežnom oblečení, najmä z fast fashion reťazcov, môže tento podiel siahať až do výšky 70 % až 80 %, čo sa podpisuje na nízkej kvalite použitých látok.

Aj preto je podstatou Dávidovho podnikania efektívny nákup – a ten podľa neho nebude fungovať v obchodnom centre.

Cena za spomínaný oblek by bola aj dvojnásobná, teda aspoň 700 eur. Tieto predajne majú nielen niekoľkonásobne vyšší nájom za priestor, taktiež majú rozšírené otváracie hodiny a zvýšený počet personálu, aby sa každému zákazníkovi vedeli adekvátne venovať,“ dopĺňa.
Pozri si obleky Justin Paukin →

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Justin Paukin | Pánske Obleky (@justin_paukin)

Najnovšie videá

Trendové videá