Slováci sa dočkali: Bratislava dostane novú železničnú stanicu. Minister Ráž priblížil projekt budúcnosti

  • Stanica v Stupave bude hlavná len pre vlaky
  • Dôvodom sú vysokorýchlostné mašiny
  • Bratislavskú stanicu čaká facelift, ŽSR už na tom majú pracovať
Jozef Ráž, vlak
Jozef Ráž vo video-relácii Krížom Krážom s Jožom Rážom Ilustračná snímka Reprofoto: Youtube/@@mindopsk, TASR/Jakub Kotian
  • Stanica v Stupave bude hlavná len pre vlaky
  • Dôvodom sú vysokorýchlostné mašiny
  • Bratislavskú stanicu čaká facelift, ŽSR už na tom majú pracovať

Pred časom sa v spoločenskom priestore začalo horlivo diskutovať o tom, že ministerstvo dopravy má v pláne výstavbu novej hlavnej železničnej stanice. Hlavná stanica Bratislava je totiž najvyťaženejšou a podľa ľudí aj najmenej atraktívnou stanicou, pričom už roky sa sľubuje jej rekonštrukcia. Preto, keď sa mediálnym priestorom začalo šíriť, že by nová hlavná stanica mala stáť v Stupave, zdvihla sa okamžitá vlna kritiky. 

Minister dopravy Jozef Ráž teraz vo svojej pravidelnej videorelácii Krížom krážom s Jožom Rážom vysvetlil, ako to v skutočnosti s novou železničnou stanicou bude. Objasnil, že aj keď sa postaví nová hlavná stanica, nebude hlavnou pre cestujúcich, ale pre vlaky. 

Hlavná stanica pre občanov v Stupave nebude 

Na Slovensku by o mohlo o niekoľko rokov jazdiť množstvo vysokorýchlostných vlakov. Tieto mašiny jazdia až rýchlosťou 350 km/h. Vybudovanie novej stanice v Stupave sa uskutoční práve vzhľadom na túto skutočnosť. Súčasná hlavná stanica funguje aj ako koncová stanica. A práve to sa vybudovaním novej stanice v Stupave zmení. 

Podľa ministra Ráža ostane hlavná stanica navždy v Bratislave. „Je to určité nedorozumenie, nepochopenie, možno sme to len my zle vysvetlili. Hlavná stanica ako taká ostane v Bratislave. Presťahovať ju do Stupavy nikdy nebolo v pláne. A preto tu dnes stojíme, aby sme si to vysvetlili,“ povedal na úvod minister. 

Minister vysvetlil, že výsledky realizačnej štúdie ukazujú, že v Stupave vyrastie nová stanica, ktorá ale bude slúžiť ako nová hlavná stanica pre vlaky. Pracovný názov tejto stanice nazval ako Bratislava-Západ. „Je to ale úplne nový projekt. Aj keď treba povedať, že bude mať veľmi významný pozitívny vplyv aj na hlavnú stanicu v Bratislave.“ 

Vysokorýchlostná budúcnosť

Slovensko je zapojené do medzi-krajinného projektu takzvaných vysokorýchlostných tratí (VRT), ktoré budú jedného dňa spájať všetky európske hlavné mestá. „My máme samozrejme ten bližší pohľad k V4, avšak my hlavne hovoríme o napojení sa na Budapešť, Viedeň a Prahu.“

Ráž poznamenal, že tento projekt je v pokročilom štádiu takzvanej štúdie realizovateľnosti, pričom už z jej štvrtej etapy ministerstvo pozná isté výsledky. Z tejto štúdie vyplynulo, že vysokorýchlostné vlaky budú prechádzať síce hlavnou stanicou v Bratislave, ale trasu budú končiť práve v Stupave. Dôvodom je, že táto možnosť  vyšla zo všetkých ako najvýhodnejšia.

„Táto štúdia realizovateľnosti nám dala nielen odpoveď na to, kde a ktorý variant sa ukazuje ako najvýhodnejší, ale takisto nám dala odpovede na to, kde táto trať bude vstupovať na Slovensko a vieme, že teda vstúpi pri Rajke a pôjde postupne cez Záhorie do Čiech,“ objasnil minister vo videu.

Rýchlovlaky budú prechádzať cez Hlavná stanica Bratislava, kde podľa ministra zastavia na krátky čas, ktorý je potrebný na výstup a nástup cestujúcich. Následne tieto vlaky budú pokračovať do novej stanice v Stupave – Bratislava Západ.

Prečo sa tak stane? 

Problémom kapacity hlavnej stanice v Bratislave je podľa Ráža ten, že je pre všetky vlaky koncovou stanicou. To znamená, že na hlavnej stanici v Bratislave prebieha celá údržba vlakov ako je upratovanie či prehodenie lokomotív. Podľa riaditeľa ŽSR Alexandra Saka dnes všetky vlaky, ktoré v tejto stanici zastavia čakajú, kým znova odídu. V dôsledku toho blokujú prepravu. 

Práve nová stanice Bratislava západ bude nový prestupový bod. Podľa Saka tým pádom, že bude nový, umožní vybudovať novú infraštruktúru, nové zázemie a hlavne nové zoradiská vlakov. 

Ráž vysvetlil, že vďaka európskym fondom, ktoré sú určené práve na vysokorýchlostné trate, sa Slovensku podarí vybudovať takúto stanicu, ktorá odľahčí aj hlavnú stanicu v Bratislave práve od týchto technických prestávok.

Vo výsledku tak bude Bratislava hlavná stanica ako hlavná pre občanov, zatiaľ čo nová stanica v Stupave, bude hlavná v zmysle údržby vlakov, ich prehadzovaní a upratovania. „Čiže, do budúcna, nazveme to, že to bude hlavná servisná stanica. To znamená, že sa nám podarí v podstate za európske peniaze vybudovať jednu veľkú stanicu, ktorá bude slúžiť ako jedno zázemie pre všetky vlaky a bratislavská hlavná stanica bude krátkou zastávkou na výstup a nástup.“

Minister vysvetlil, že vysokorýchlostné vlaky by vošli na Slovensko pri Rajke. Prešli by cez Rusovce, Petržalku, Prístavný most až na hlavnú stanicu. Tam by nakrátko zastavili a išli ďalej do Stupavy alebo teda do stanice Západ. Odtiaľ by šli do Českej republiky.

„Samozrejme si to bude vyžadovať aj rozsiahle investície do už existujúcich tratí Rajka, Rusovce, Petržalka, do modernizácie niektorých častí uzla Bratislava a takktiež do prepojenia Bratislavy a Stupavy. Je pre Slovensko veľmi výhodné získať tieto prostriedky z európskych fondov, ktoré sú na vysokorýchlostné trate určené.“

Čo bude s hlavnou stanicou? 

Podľa vyjadrenia ministra hlavná stanica v Bratislave ráta s rekonštrukciou. Ministerstvo dopravy, podľa Rážových slov, už dalo na pravidelných stretnutiach Železniciam Slovenskej republiky za úlohu sa o rekonštrukciu postarať. „Moja informácia je, že v krátkom čase bude vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie. A hlavná stanica v Bratislave sa konečne dočká svojho faceliftu.“

Dodal, že sa nebude jednať o megalomanské plány, ktoré by rátali s prácami, aké sa udejú na novej stanici v Stupave. Takéto plány sa v prípade hlavnej stanice ukázali ako ekonomicky nevhodné. Podľa ministra by totiž v prípade takej veľkej rekonštrukcie hlavnej stanice muselo dôjsť k zrušeniu celého jedného radu domov. 

„To znamená, že súčasná hlavná stanica ostáva súčasnou hlavnou stanicou s tým, že sa jej dostane náležitej rekonštrukcie a celé to zázemie, o čom sme hovorili, teda dúfajme vznikne tuto za nami,  za našim chrbtom jedného dňa, vyjadril sa minister vo videu ukazujúc na pole v Stupave.“

Pieseň budúcnosti

Čo sa týka dátumov, to, kedy dôjde k vybudovaniu stanice a kedy budú Slovenskom prechádzať ultra-rýchle vlaky sme sa nedozvedeli. Rovnako sme z videa nezistili, kedy dôjde k rekonštrukcii hlavnej stanice. 

„Dúfajme, že ak nám prejdú všetky prípravné práce a prípravné procesy, vrátane majetkoprávneho vysporiadania, vrátane procesov EA, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie, tak dúfajme, že jedného dňa tu naozaj bude stáť nová bratislavská stanica Západ, ktorá bude zároveň hlavným zázemím a hlavnou stanicou pre vlaky, nie pre občanov.“

Isté však je jedno. Hlavná stanica Bratislava ostáva a ostane tam, kde je. 

Zdroj: Youtube/@mindopsk

Najnovšie videá

Trendové videá