Slováci sa nezapreli. Maďarské pumpy v noci zažili nával tankovacích turistov
- Prihraničné čerpacie stanice v Maďarsku zažili nápor zo Slovenska
- Od piatka (27.5.) už Slováci v Maďarsku nenatankujú za regulované ceny
- Prihraničné čerpacie stanice v Maďarsku zažili nápor zo Slovenska
- Od piatka (27.5.) už Slováci v Maďarsku nenatankujú za regulované ceny
Maďarské prihraničné čerpacie stanice vo štvrtok (26. 5.) do polnoci zažili nápor vozidiel zo zahraničia, vrátane Slovenska, aby využili do polnoci poslednú možnosť natankovať základné druhy pohonných látok za regulované ceny. Informuje spravodajca TASR v Budapešti s odvolaním sa na spravodajský server atv.hu.
V Győri polhodinu pred polnocou čakal podľa statusov zverejnených na Facebooku dlhý rad slovenských vozidiel pred jedným z čerpadiel, podobná bola situácia aj v Mosonmagyaróvári či v Komárome.
Za maďarské ceny už nenatankuješ
V zmysle nariadenia maďarskej vlády od piatka budú môcť v Maďarsku tankovať pohonné látky za regulované ceny iba vozidlá s maďarským evidenčným číslom. Výnimkou sú zahraničné autá z krajín, v ktorých sú ceny pohonných látok tiež regulované, pričom zoznam takýchto krajín zverejní minister zahraničných vecí.
Šéf úradu vlády Gergely Gulyás vo štvrtok na tlačovej konferencii v Budapešti vyzdvihol, že v Európe je možné natankovať najlacnejšie v Maďarsku, preto v prihraničných oblastiach vznikla „tankovacia turistika“ zo susedných krajín, ktorá už ohrozuje bezpečnosť dodávok pohonných látok.
„Zneužívajú situáciu, v ktorej je maďarská cena 480 forintov (1,23 eura) za liter oproti 700- až 900-forintovej cene v iných krajinách Európy,“ dodal Gulyás.
Spresnil, že s vozidlami zahraničných evidenčných čísiel bude možné tankovať pohonné látky iba za trhovú cenu, tá je aktuálne v prípade základného druhu benzínu 661 forintov a nafty 679 forintov.
Benzín máme široko-ďaleko najdrahší
Nedávno sme ťa informovali o tom, že podľa analytikov z Dát bez pátosu je celkom jasné, že „benzín máme široko-ďaleko zo susedných krajín najdrahší“. Nafta je však o trochu drahšia v Chorvátsku a Rakúsku.
Analytici vysvetľujú, že problém cenami pohonných hmôt nemusí byť len vo výške DPH. O jej zníženie sa momentálne usiluje minister hospodárstva Richard Sulík. Dáta bez pátosu však konštatujú, že istú úlohu v zdražovaní zohráva aj spotrebná daň.
V Európskej únii totiž minimum spotrebnej dane na benzín ustanovuje legislatíva. Táto sadzba je 35,9 centa na liter. Avšak realita sa líši v každom z okolitých štátov a závisí od nevyhnutných podmienok. Sadzba v Poľsku je 37 centov, v Rakúsku a Česku 48, a na Slovensku až 51,4 centa.
Maďarsko, ktoré sa rozhodlo zakázať tankovanie za ich regulované ceny autám s iným evidenčným číslom ako maďarským, je na tom inak. Nachádza sa pod hranicou, ktorú nastavila Európska únia. Ich sadzba je 34 centov.
„Tam je veľa vecí dátovo a číselne inak. Rozdiel je v plávajúcom kurze forintu voči euru. Napríklad tento rok už naplával stratu 10 %,“ vysvetľujú analytici.
Znamená to, že v Maďarsku by sa stále oplatilo tankovať.
SaS chce znížiť DPH
Sulíkova strana SaS sa vysoké ceny benzínu snaží odvrátiť. Plánujú navrhnúť, aby sa avizovaná daň z ropy použila na zníženie iných daní, napríklad na zníženie DPH na naftu a benzín.
Sulík považuje tento návrh za korektný a férový. V prípade, že jeho návrh neprijmú, si strana uplatní právo veto.
Zdroj: TASR