Slováci sa stále nenaučili jazdiť na kruháči. Toto je chyba, ktorá ťa môže vyjsť draho

  • Niektorí Slováci stále nevedia, ako to je so smerovkami v kruhovom objazde
  • Na niektorých má prednosť vozidlo v ňom, výnimiek je však viac
kruhový objazd
Ilustračný obrázok TASR/Roman Hanc
  • Niektorí Slováci stále nevedia, ako to je so smerovkami v kruhovom objazde
  • Na niektorých má prednosť vozidlo v ňom, výnimiek je však viac

Kruhové objazdy dnes na Slovensku nájdeme takmer všade a slovenskí vodiči si na ne už zvykli. Niekedy je však otázne, či na nich aj vedia jazdiť. Viacerí dodnes veria mýtom, ako napríklad, že na „kruháči“ majú vždy prednosť alebo že nemusia používať smerovky.

O neznalosti používania smeroviek v kruhovom objazde informoval aj portál Autoviny.sk. Redaktor a novinár Erik Stríž upresnil, ako to je s dlhodobo zapnutou smerovkou počas jazdy v kruhovom objazde. Uviedol tiež príklad, keď študenta za nevedomosť v tejto oblasti najprv nepustili cez skúšky v autoškole. Prípad, keď skúšajúci vyhodil adepta zo skúšky za to, že nepoužil ľavú smerovku, vyvolal škandál u našich susedov.

Neustále zapnutá smerovka zvyšuje riziko nehody, hovorí odborník

Spomínaný portál obdržal od čitateľky Márie prosbu o vysvetlenie. „Môj manžel vchádza do kruhového objazdu so zapnutou smerovkou. Ak by vychádzal prvým výjazdom, v poriadku. Lenže on vchádza zakaždým so zapnutou pravou smerovkou, aj keď vychádza na treťom výjazde.“

Stríž ju upozornil na to, že vodič pri vjazde do kruhového objazdu nemá používať smerovku. Zapnúť ju má iba predtým, ako zmení smer jazdy, teda vyjde z kruhového objazdu alebo zmení jazdný pruh. Mária manžela upozorňuje na to, aby smerovku zapínal až pred výjazdom z okruhu, a odborník súhlasí.

Motoristický novinár považuje za nebezpečné jazdiť po kruhovom objazde s neustále zapnutou smerovkou. Pokiaľ vodič nezabáča, no dáva ostatným najavo, že odbočuje na každom z výjazdov, vytvára veľké riziko dopravnej nehody, ktorej vinníkom by bol práve daný vodič. 

Kruhový objazd
zdroj: TASR/Milan Kapusta

Motoristi aj napriek rokom praxe a vzdelaniu v autoškole presne nepoznajú dopravné predpisy na kruhovom objazde. „Namiesto riadenia sa dopravnými predpismi totiž k veci pristupujú intuitívne, čo sa môže v špecifických prípadoch stať dôvodom dopravnej nehody,“ uvádza Stríž.

Nechajte si skontrolovať jazdenku ešte pred kúpou
Reklama
Preveriť auto
Reklama
Preveriť auto
Skúsený technik vykoná detailnú diagnostiku, preverí históriu vozidla a absolvuje skúšobnú jazdu za vás.

Téma prednosti v kruhovom objazde ako večná záhada

Podľa súčasnej legislatívy je kruhový objazd križovatkou ciest, na ktorej platí prednosť sprava. Pokiaľ teda na mieste nie sú dopravné značenia, ktoré regulujú prednosti v jazde, prednosť má vozidlo, ktoré na objazd vchádza sprava. Prednosť teda podľa odborníka nemá vozidlo v objazde, ale to, ktoré doň vchádza. 

Upozorňuje však na reguláciu predností v jazde dopravnými značkami, ktorú má väčšina kruhových objazdov na Slovensku. V týchto prípadoch to funguje naopak a vodič vozidla tu dáva prednosť tým, ktorí už v objazde sú. 

Stríž tiež upriamuje pozornosť na správne používanie smeroviek. Podľa § 30 ods. 5) Zákona o cestnej premávke platí nasledovné:

  • pri vjazde do kruhového objazdu sa smerovka nepoužíva,
  • smerovka sa zapína pri výjazde z kruhového objazdu,
  • smerovka sa zapína aj vtedy, keď počas jazdy kruhovým objazdom meníte jazdný pruh.

Kruhový objazd je teda síce križovatkou, no počas jazdy v ňom sa smerovka nepoužíva. „Teoreticky by sa mohla použiť ľavá smerovka, lenže takúto povinnosť zákon neukladá,“ upresňuje Stríž.

191702krizovatka_nivy_kosicka_svatoplukova_8594283
zdroj: TASR/Jakub Kotian

Študent za správne nepoužitie smeroviek vypadol zo skúšky v autoškole

Známy súdny spor z Poľska ohľadom údajného neoprávneného konania skúšajúceho v autoškole obletel celý svet. Skúšajúci totiž jedného zo študentov „vyhodil“ zo skúšky, pretože počas jazdy na kruhovom objazde nepoužíval ľavé smerovky. 

Skúšajúci si svoje rozhodnutie obhajoval tým, že podľa neho je vnútro kruhového objazdu križovatkou ciest s výjazdmi a pri jazde rovno vodič fakticky mierne zatáča doľava, takže by mal používať ľavé smerové svetlo.

Tento prípad sa však dostal až na súd, kde študentovi napokon dali za pravdu. Dopravné predpisy totiž u našich severných susedov hovoria o tom istom, čo tie slovenské. Smerovky sa teda používajú iba tesne pred výjazdom a zmenou jazdného pruhu.

Zdroje: archív Startitup, Slov-lex.sk, Autoviny.sk

Najnovšie videá

Trendové videá