Slováci sa sťažujú na zapáskovaný tovar v reťazcoch. Situácia všetkým len uškodila, tvrdia obchodníci
- Reťazce čelia narastajúcemu tlaku zákazníkov, ktorí sa dožadujú možnosti kúpiť si aspoň základný nepotravinársky sortiment v týchto predajniach
- Zákaz jeho predaja platí už vyše mesiaca, a to na základe vyhlášky hlavného hygienika
- Situácia môže podľa obchodníkov viesť aj k prepúšťaniu ich zamestnancov
- Reťazce čelia narastajúcemu tlaku zákazníkov, ktorí sa dožadujú možnosti kúpiť si aspoň základný nepotravinársky sortiment v týchto predajniach
- Zákaz jeho predaja platí už vyše mesiaca, a to na základe vyhlášky hlavného hygienika
- Situácia môže podľa obchodníkov viesť aj k prepúšťaniu ich zamestnancov
Podľa predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu Martina Krajčoviča sa hromadia žiadosti od ľudí, ktorí si potrebujú kúpiť aspoň základné veci pre deti, či do domácnosti.
Poukazujú na to, že pri kúpe menších produktov cez e-shop, napr. školských pomôcok, je cena za ich dopravu často vyššia ako cena samotného tovaru. Mnohí z nich pritom v dôsledku pandémie čelia výpadku príjmov, preto si nemôžu dovoliť platiť e-shopom za tovar dvojnásobok ceny, než akú by zaplatili v kamennom obchode.
Stále viac sťažností však prichádza aj z radov seniorov, ktorí si základný nepotravinársky tovar nevedia zaobstarať inde než v kamenných obchodoch. Vzhľadom k tomu, že iba nízke percento má prístup k internetu, podľa Jednoty dôchodcov Slovenska len 20 %, nákupy cez e-shopy pre nich nie sú reálnou alternatívou.
„Od začiatku sme upozorňovali na to, že samotná vyhláška je veľmi zle napísaná a jasne nedefinuje esenciálny tovar. Nikde v Európe nebol týmto spôsobom, ani na takú dlhú dobu, regulovaný predaj sortimentu. Rovnako aj povaha esenciálneho tovaru sa počas dvoch mesiacov mení,“ vyjadril sa pre Startitup Martin Krajčovič.
Krajčovič ďalej zdôrazňuje, že každý obchodník sa rozhoduje samostatne podľa vlastného právneho výkladu vyhlášky. Jednotliví obchodníci si tak môžu zadefinovať, čo považujú za esenciálny tovar a tiež, čo je dovolené predávať a čo nie.
„O tom, že vyhláška je od začiatku nejednoznačne napísaná svedčí aj fakt, že aj výklad jednotlivých RÚVZ sa líšia podľa regiónov a aj samotní kontrolóri nepoužívajú pri kontrolách jednotný výklad,“ dopĺňa predseda SAMO.
Ako pre Startitup priblížil Peter Steigauf, manažér externej komunikácie pre Tesco, v ich obchodoch popri potravinových výrobkoch už umožnili aj nákup vybraného nepotravinového sortimentu.
„Vnímame, že pre mnohých nakupujúcich ide o nevyhnutný tovar. Zákazníkov zároveň prosíme, aby dodržiavali uvedené nariadenie a nakupovali si počas súčasnej mimoriadnej situácie iba taký tovar, ktorý slúži na uspokojenie ich nevyhnutných potrieb.“
Ohrozenie zamestnancov
Ako ďalej konštatuje Martin Krajčovič zo SAMO, predlžovanie súčasného stavu je neprimerané aktuálnej situácii a začína ohrozovať aj zamestnanosť v obchode, keďže nie je možné dlhodobo udržiavať plný stav personálu pri nižšej vyťaženosti.
Situácia nijako nepomáha ani drobným predajcom nepotravinárskeho tovaru, ktorých predajne zostávajú naďalej zatvorené. Práve ich ochranou bol pritom zdôvodňovaný zákaz predaja nepotravinárskeho sortimentu. Straty sa okrem predajcov prehlbujú aj dodávateľom, v dôsledku hromadného stornovania objednávok.
Štát nahráva zahraničným e-shopom
Naopak, situácia naďalej neúmerne zvýhodňuje e-shopy, najmä registrované zahraničí, ktoré hlásia rekordné rasty tržieb. Podľa analytika Mateja Horňáka zo SLSP, v roku 2020 z každých 100 eur zaplatených Slovákmi v e-shopoch smerovalo až 57 eur e-shopom platiacim dane v zahraničí.
„Keďže e-shopy sú prevažne registrované v zahraničí, kam smerujú aj ich tržby, štát sa vedome pripravuje o značné príjmy do štátneho rozpočtu. Odhadom, iba za doterajšie obdobie trvania zákazu predaja nepotravinárskych tovarov odvedú naši členovia štátu na rôznych daniach menej zhruba o 16 miliónov eur,“ informuje Krajčovič.
Peniaze mohli pomôcť malým podnikateľom
Výpadok príjmov do štátneho rozpočtu pritom môže byť citeľný práve v prípade potreby vykrytia čoraz vyšších strát zatvorených obchodných prevádzok. V dôsledku prehlbujúcej sa pandémie koronavírusu zostávajú totiž ich predajne naďalej zatvorené, čo len zvyšuje ich nároky na kompenzácie od štátu.
Plánovanie nepotravinového tovaru do predaja sa podľa hovorkyne Kauflandu Lucie Vargovej uskutočňuje vo veľkom časovom predstihu, preto zo strany reťazca nebolo možné kompletne pozastaviť jeho dodávky.
„Momentálne máme tento tovar na sklade. Prostredníctvom nášho letáku informujeme zákazníkov o nepotravinových produktoch, ktoré budú v ponuke v prípade zrušenia opatrenia,“ upresnila pre Startitup Lucia Vargová.
Reťazce opätovne žiadajú kompetentné orgány, aby čo najskôr prehodnotili obmedzenia v predaji nepotravinárskeho tovaru v potravinách, ale aj znovuotvorenie malých špecializovaných predajní so základným nepotravinárskym sortimentom.
Pri pretrvávajúcej regulácii počtu zákazníkov v predajniach sú podľa aliancie zdravotné riziká minimálne. „Preto umožnime ľuďom aj po vzore iných európskych krajín si viac ako po mesiaci nakúpiť aj základný nepotravinársky sortiment, ktorý potrebujú pri starostlivosti o deti, seniorov, či blízkych ľudí,“ dodáva SAMO.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: SAMO