Slováci sa topia v dlhoch až tak, že zaujali nečakaný postoj. Môže byť nebezpečný
- Dlhy Slovákov vlani stúpli najrýchlejšie za posledné roky
- Nedokážu splácať úvery
- Dlhy Slovákov vlani stúpli najrýchlejšie za posledné roky
- Nedokážu splácať úvery
Za posledné roky stúpli dlhy Slovákov vlani najrýchlejšie. Nedokážu splácať úvery, a tak hľadajú spôsoby, ako sa im vyhnúť, často ich dokonca aj ignorujú. Upozornilo na to záujmové združenie Asociácia slovenských inkasných spoločností (ASINS).
„Aj z najmenšieho dlhu sa môže stať dlh najnebezpečnejší. Ignorovať dlh je riskantné a má to v každom prípade finančné dôsledky,“ uviedol prezident ASINS Martin Musil s tým, že každému odporúča, aby dlhy riešil čo najskôr a komunikoval s veriteľom.
ASINS upozornila, že kreditné spoločnosti a banky využívajú pri rozhodovaní o poskytnutí úveru informácie o úverovej histórii na posúdenie bonity dlžníka.
Vyhýbanie sa plateniu
„Čím dlhšie dlh neplatíme, tým je pre nás drahší. V priemere platí, že ak sa človek vyhýba plateniu svojich dlhov, tak najneskôr do dvoch až troch rokov sa ocitne na súde a následne na exekúcii,“ upresnil Musil.
Viceprezident ASINS Pavol Jakubov priblížil, že štandardne je človek upozornený prvýkrát tesne po splatnosti dlhu, často SMS alebo telefonátom.
Potom je opäť kontaktovaný približne do 90 dní po splatnosti. „V tomto období už môže byť odovzdaná pohľadávka aj inkasnej agentúre. Ak človek ani napriek tomu nezaplatí, tak potom už nasleduje súdne konanie,“ doplnil Jakubov.
Asociácia odporúča uhradiť dlhy ešte pred súdnym konaním, keďže trovy právneho zastúpenia a neskôr v exekúcii aj odmena exekútora predstavujú podľa ASINS najväčšie zvýšenie finančného záväzku.
Bezplatné dlhové poradne
S dlhmi môžu Slovákom pomôcť aj bezplatné dlhové poradne. Okrem plánu riešenia pre konkrétnu situáciu daného klienta, nastavení splátkového kalendára či pomoci pri komunikácii s veriteľmi odborníci v poradniach pomáhajú riešiť otázky v právnej či osobnej sfére.
Pomohli tak už 5 000 Slovákom. Informoval o tom tlačový odbor Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR.
Medzi najčastejšie typy problémov, s ktorými ľudia na pobočky prichádzajú, sú exekúcie a vymáhanie dlhov. Často pomoc vyhľadajú najmä tí, ktorí prišli o prácu, prešli rozvodom alebo inými životnými okolnosťami, ktoré zásadným spôsobom zmenili ich finančnú situáciu.
„Bezplatné dlhové poradne sú tu jednak pre ľudí, ktorí potrebujú odvrátiť hroziacu finančnú katastrofu, ale aj pre tých, ktorí sa už trápia s neúprosnými dosahmi priveľkej dlhovej nálože. S kolegami v bezplatných dlhových poradniach robíme všetko pre to, aby bolo poradenstvo dostupné pre všetkých, ktorí potrebujú pomôcť.“
„Týždenne sa na nás obracajú stovky nových klientov a ich počet z mesiaca na mesiac stúpa,“ uviedol manažér Národného projektu Bezplatné dlhové poradne Ladislav Šutý.
Dôležité dokumenty
Odborníci v poradniach asistujú pri tvorbe plánu riešenia pre konkrétnu situáciu klienta, nastavení splátkového kalendára, ale aj zmene postoja a správania tak, aby sa klient podobnej situácii v budúcnosti vyhol. Poradcovia odporúčajú, aby sa ľudia pred podpísaním akýchkoľvek zmlúv radšej prišli poradiť aj k nim na pobočku.
Záujemcom o pomoc odporúčajú, aby prišli pripravení a nezabudli si so sebou priniesť dôležité dokumenty ako zoznam všetkých záväzkov – bankové a nebankové úvery a pôžičky, dlhy voči príbuzným a známym, lízingovej či inkasnej spoločnosti.
Dôležité sú aj iné listiny – rozhodnutia súdov, listy od exekútorov, platobné výmery od sociálnej či zdravotnej poisťovne, upomienky od poskytovateľov služieb či správcu bytovky.
Na lepšie zhodnotenie finančnej situácie sú podstatné aj doklady o príjmoch, napríklad v podobe pracovnej zmluvy, výplatnej pásky či daňového priznania. Nápomocné môžu byť výpisy z účtov, detailný zoznam mesačných výdavkov, faktúry za telefón či internet, doklady o mesačných platbách za bývanie, doklady k poistkám či investíciám a doklady o majetkových sporoch a konaniach.
Zdroj: TASR