Slováci sa túto letnú sezónu rozlietali vo veľkom. TOP destinácia vstala z popola
- Letná sezóna sa pomaly, ale isto skončila
- Podľa dát sa blížime k lepším číslam ako pred pandémiou
- Letná sezóna sa pomaly, ale isto skončila
- Podľa dát sa blížime k lepším číslam ako pred pandémiou
Slováci sa stávajú nadšenými cestovateľmi viac než kedykoľvek predtým, a to vďaka zmene trendov v cestovaní a náročnosti klientov na kvalitu služieb.
Slováci sa stali vernými klientmi cestovných kancelárií. Dôvodom je flexibilita a starostlivosť, ktorú tieto kancelárie ponúkajú od momentu plánovania až po samotný návrat z dovolenky.
Dôkazom toho je, že v mesiacoch jún a september 2023 prepravila spoločnosť CK Satur podľa ich výsledkov o 35 % viac cestujúcich v porovnaní s predpandemickým rokom 2019. Každý tretí klient cestuje s nimi dokonca viackrát do roka.
Čoraz viac exotiky
Cestovanie do exotiky sa stalo novým hitom, a preto sú obľúbené odlety z Bratislavy a Košíc. Poznávacie zájazdy taktiež zažívajú návrat na scénu. Slováci sú ochotní investovať do kvality služieb a po pandémii sa menej spoliehajú na cestovanie na vlastnú päsť.
Čo sa týka plánovania dovolenky, už nejde o last minute rozhodnutia. Namiesto toho preferujú first minute nákupy, čo spôsobilo výrazný pokles podielu last minute ponúk z 50 % v roku 2019 na len 20 % v roku 2023.
„Môžeme vidieť aj v trendoch za poslednú sezónu, že ponuky last minute už nebývajú také populárne. Namiesto nich sa tešia cestovné kancelárie z dopytu first moments ponúk. V konečnom dôsledku je to aj výhodnejšia ponuka pre cestujúceho. Cena je oproti last minute menšia alebo približne rovnaká, akurát disponuje väčšou flexibilitou,“ uviedla Eleonóra Fedorová, riaditeľka CK Satur.
Ostávame verní Grécku, ale aj Chorvátsku
Slováci sú verní gréckym ostrovom, Turecku a Chorvátsku. Zároveň sa ale zvyšuje záujem o nové destinácie, ako napríklad Cyprus, Egypt a Omán. Egypt sa po rokoch vrátil k TOP destináciám a novým hitom sa stal Marsa Matrouh, ktorý Slováci nazývajú „egyptský Karibik“. Po novom sa CK Satur môže pýšiť aj novinkami v podobe gréckeho ostrova Kefalónia a chorvátskeho Braču s odletmi z Bratislavy aj Košíc.
Čo sa týka exotických destinácií, Slováci túžia cestovať ďalej ako kedykoľvek predtým. Omán, Spojené arabské emiráty a Zanzibar sa stali novými favoritmi, pričom blízkosť bratislavského letiska a cenová výhoda oproti Viedni prispeli k ich obľube. Zájazdy do exotiky s priamym letom z Bratislavy tvoria takmer 75 % celkového predaja.
Slováci túžia po poznávaní
Nielen pláže, ale aj poznávanie kultúry a histórie iných krajín sú pre Slovákov atraktívnym cieľom cestovania. Okrem tradičných európskych štátov ako Taliansko, Portugalsko, Francúzsko, Španielsko, Veľká Británia, prípadne krajín Škandinávie, stúpa aj záujem o krajiny ako Kuba a Čína, ktorá čakala na svoje otvorenie turistom po pandémii.
Rodinné poznávanie sa stáva novým trendom, pričom cestovná kancelária ponúka výhody, ako sú malé skupinky, sprievodcovia k dispozícii 24 hodín denne, vstupy do pamiatok v cene a skupinové zľavy.
Výrazným zmenám v cestovateľských preferenciách Slovákov nahráva aj starostlivosť cestovných kancelárií v nepredvídateľných situáciách počas dovolenky. Cestovanie s týmito kanceláriami je teraz atraktívnejšie ako kedykoľvek predtým.
Ich pružnosť a schopnosť rýchlo reagovať sa preukázali počas požiarov na Rodose. Vtedy sa okamžite zriadilo krízové centrum a uskutočnili repatriačné lety. Takto sa Slováci bezpečne dostali späť na Slovensko.
Celkovo pohľad na cestovateľské trendy Slovákov v roku 2023 ukazuje, že sú ochotní investovať do kvality služieb, plánujú dovolenky vopred a preferujú exotické destinácie. Cestovné kancelárie sa stali ich dôveryhodnými partnermi a spolu s nimi objavujú svet s väčšou radosťou a bez starostí o nepredvídateľné situácie na cestách.
Zdroj: Tlačová beseda