Slováci si vedia z výplaty odložiť len 125 eur. O úspory sa pripravujeme kvôli vlastnému strachu
- Väčšina Slovákov nemá žiadne skúsenosti s investovaním
- Investujú hlavne ľudia s vyšším vzdelaním
- Priemerne si odložíme približne 125 eur
- Väčšina Slovákov nemá žiadne skúsenosti s investovaním
- Investujú hlavne ľudia s vyšším vzdelaním
- Priemerne si odložíme približne 125 eur
Výsledky prieskumu ukazujú, že prevažná časť Slovákov, konkrétne 40,51 % respondentov, nemá žiadne skúsenosti s investovaním. Tieto údaje sú získané z prieskumu, ktorý uskutočnila maklérska spoločnosť Universal maklérsky dom.
Do prieskumu sa zapojilo 432 účastníkov, pričom mieril na pochopenie investičnej gramotnosti obyvateľov Slovenska.
S investovaním je to rôzne
Len 10,65 % opýtaných podľa prieskumu aktívne investuje svoje peniaze a približne 50 % respondentov investuje svoje peniaze veľmi málo.
„Mnoho ľudí považuje banky za tzv. bezpečný prístav pre ich peniaze. Z pohľadu fyzickej bezpečnosti to tak, samozrejme, môže byť. No málokto si uvedomuje, že vplyv inflácie na bežných účtoch s nulovým výnosom znehodnocuje klientove peniaze v čase,“ povedal Marek Sokol, garant pre sektor kapitálového trhu Universal maklérsky dom.
Ako ďalej vyplýva z prieskumu, len 7,67 % žien a 13,74 % mužov aktívne investuje svoje peniaze. Viac ako 51 % žien a 47,33 % mužov investuje veľmi málo a až 41,11 % žien a 38,93 % mužov neinvestuje vôbec, prípadne nemajú žiadnu skúsenosť s investovaním. Jedným z dôvodov môže byť väčšia obozretnosť žien pri investíciách, rovnako však aj primárna starostlivosť o domácnosť.
Prieskum tiež ukázal, že vzdelanie je dôležitý faktor pri investovaní. Najčastejšie investujú ľudia s vysokoškolským vzdelaním. Až 79,24 % z nich investuje svoje peniaze alebo má s investovaním skúsenosť a len 20,75 % skúsenosť s investovaním nemá. Najmenej skúseností s investovaním majú ľudia so základným vzdelaním. Až 90,91 % z nich ešte nikdy neinvestovalo svoje peniaze a len 9,09 % má skúsenosť s investovaním.
Ako ukázali výsledky, až 31,48 % ľudí motivujú k investovaniu pozitívne výnosy. O niečo menšiu časť (29,17 %) motivuje dôvera v ekonomickú situáciu. Viac ako pätina (21,30 %) sa tak rozhodla vďaka zlepšeniu informovanosti o investovaní a 17,36 % vďaka odporúčaniu finančných odborníkov. Zvyšných 0,69 % motivovalo iné.
O investovaní sa podľa prieskumu najmenej ľudí na Slovensku dozvedá z finančných časopisov a publikácií (5 %) alebo z iných zdrojov (3 %). Zdroj informácií sa, samozrejme, môže líšiť aj od cieľovej skupiny. Na základe štatistík starší ľudia využívajú televíziu a rozhlas ako zdroj informácií, naopak, sociálne siete ovplyvňujú viac mladých ľudí.
V priemere si odložíme približne 125 eur
Podľa prieskumu zorganizovaného spoločnosťou IMAS pre Slovenskú sporiteľňu, ktorého výsledky predstavil ekonomický analytik Matej Horňák, viac ako 80 % Slovákov cíti výrazný tlak súčasnej ekonomickej situácie, ktorý je spojený s rastúcimi cenami. Najviac sa tento tlak prejavuje u ľudí nad 60 rokov.
Prieskum taktiež odhalil, že Slováci si v priemere mesačne odložia 125 eur na účet, pričom väčšina z nich si kládla za cieľ tvorbu finančnej rezervy, predovšetkým na nepredvídateľné udalosti. Mladšia generácia sa však častejšie rozhoduje na výdavky na väčšie nákupy, ako sú nehnuteľnosti alebo auto.
Tradičný sporiaci účet zostáva najbežnejším spôsobom sporenia, pričom stúpa aj záujem o tradičné investície, ako sú akcie, dlhopisy a podielové fondy a termínované vklady, čiastočne vďaka rastúcim úrokovým sadzbám.
Rozhodovanie o osobných financiách je pre väčšinu ľudí dôležitým krokom, pri ktorom využívajú rôzne informačné zdroje. Okolo 18 % respondentov povedalo, že nepotrebujú finančné poradenstvo a dokážu sa rozhodnúť sami. Zaujímavosťou je, že približne 5 % respondentov sa obracia na chatboty (ChatGPT) a systémy s umelou inteligenciou pre investičné rady.
Prieskum odhaľuje význam tvorby finančnej rezervy pre občanov a ich snahu prispôsobiť sa aktuálnemu ekonomickému prostrediu. Mnohí však hľadajú rôzne spôsoby investovania a zhromažďovania úspor.
Mladí veľmi nešetria
Výdavky mladých Slovákov rastú kvôli vysokému nárastu inflácie, pričom príjmy zostávajú stabilné, čo vedie k poklesu úspor. Mnohí mladí ľudia nešetria, čo môže byť dôsledkom nedostatočnej finančnej gramotnosti a nesprávneho prístupu k financiám. Niektorí minú väčšinu peňazí na stravu a zábavu, vrátane reštaurácií a zábavy.
„Mladí nie sú vedení k tomu, aby si peniaze odkladali. Bez ohľadu na to, koľko zarobia, minú všetko. Veľa peňazí ide na stravu, zábavu a cigarety. Necítia potrebu myslieť na budúcnosť,“ konštatuje finančná poradkyňa Katarína Drienková pre Startitup. Prečo to tak je, sa dozvieš v tomto článku.
Predstava odchodu do penzie v štyridsiatke?
Frugalizmus je životná filozofia, ktorá ti umožní odchod do dôchodku v štyridsiatke. Táto filozofia vznikla v USA po hospodárskej kríze a neskôr sa rozšírila aj do Európy. Frugalisti sú ľudia, ktorí tvrdo pracujú, hľadajú investície a šetria svoje peniaze, aby mohli odísť do dôchodku v mladšom veku.
Títo jedinci žijú skromne, aj keď majú nadštandardný príjem. Nechodia na drahé dovolenky, nenosia značkové oblečenie a obmedzujú svoje výdavky. Míňajú menej a šetria viac, aby dosiahli finančnú nezávislosť a užívali si dôchodok bez obmedzení.
Táto filozofia nie je pre každého, ale pre tých, ktorí sú ochotní investovať do svojej budúcnosti a žiť šetrne.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: TASR, TS/Slovenská sporiteľňa, Redakcia