Slováci si vo veľkom užívajú nákupnú turistiku u susedov. Lacnejšie tam kúpiš potraviny aj benzín

  • Na Slovensko prišla vysoká vlna inflácie
  • Ovplyvnilo ju pandémia a aj súčasné politické dianie
  • Ako na tom budú maloobchody?
Nakupovanie a peniaze
Unsplash/Tara Clark, Imelda
  • Na Slovensko prišla vysoká vlna inflácie
  • Ovplyvnilo ju pandémia a aj súčasné politické dianie
  • Ako na tom budú maloobchody?

Na sféru obchodu vplýva negatívne nie pandémia, ale najmä inflácia, tvrdí Zväz obchodu (ZO) SR. Januárové hodnoty na úrovni 8,5 percenta sú podľa zväzu vysoko nad priemerom eurozóny, v ktorej sa inflácia pohybuje okolo 5,1 percenta.

Informovali o tom vrchný riaditeľ obchodnej sekcie Coop Jednota Slovensko Branislav Lellák, prezidentka Zväzu obchodu SR Nadežda Machútová a František Ťapuš z Nákupnej aliancie CBA na tlačovej konferencii.

„Aktuálnu situáciu v maloobchode ovplyvňujú aj výrazné opatrenia prijímané okolitými štátmi, ktoré nás podliezajú v cenách nielen potravín, ale aj energií, pohonných látok, nehovoriac o priamej podpore domácnostiam. Pod vplyvom nevídanej nákupnej turistiky začíname cítiť dopady v pohraničných oblastiach na severe Slovenska, kde zaznamenávame pokles nákupov od 5 – 30 percent,“ uviedla Machútová.

Možné riešenia

Zmysluplné riešenie by sa podľa zväzu obchodu malo prejaviť v súbore opatrení a nielen úpravou DPH na vybrané potraviny. „Musíme reagovať na ceny v pohraničných oblastiach, naozaj po odlive, ktorý sa spustil vnímame razantný odliv zákazníkov,“ podčiarkol Lellák vzhľadom na výšku cien potravín v susedných krajinách.

Členovia zväzu sú preto jednoznačne za zníženie DPH na potraviny v čo najširšom rozsahu, ideálne na päť percent ale tiež na gastro, ako aj na pohonné látky. Práve takto by sa pomohlo agropotravinárskej vertikále a negatívny dopad krízy na spotrebiteľa by bol miernejší.

„Ide o dva a pol násobne zvýšenie energií, čo sa musí prejaviť v nákladoch,“ potvrdil Ťapuš s tým, že rast cien bude pokračovať, čo potvrdzujú aj analýzy Európskej centrálnej banky.

Majitelia maloobchodov na starne vinníka

V otázke snahy stransparentniť obchodné marže členovia zväzu odmietajú obviňovanie obchodu zo zneužívania situácie a zvyšovania marží.

„Ziskovosť slovenských obchodníkov v potravinách sa pohybujú prevažne v rozpätí od 0,0 – 2,8 percenta, čo je oveľa nižšia miera zisku ako v ostatných sektoroch hospodárstva. Práve naši členovia podnikajú aj na vidieku, kde ekonomicky trpia, keďže znášajú oveľa väčšie prevádzkové a logistické náklady. V takýchto oblastiach je úspechom udržiavať prevádzkovú ekonomiku aspoň na nule,“ skonštatovala Machútová.

V záujme informovania zväz uviedol údaje o zvyšovaní cien za posledné štyri mesiace v jednotlivých dodávateľských odvetviach.

V oblasti mliekarenského priemyslu ide o zvýšenie o 3 až 17 percent, mäsový priemysel zaznamenal nárast päť až osem percent, hydinársky priemysel štyri až osem percentný nárast, pečivárenský priemysel zaznamenal nárast päť až 15 percent a pekársky a cukrársky priemysel zaznamenal zvýšenie cien o päť až 30 percent.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Trendové videá