„Slováci si za autá šialene priplatia.“ Zisťovali sme, či sa naplnili odhady analytikov (CENY + TOP MODELY)
- Marec bol doteraz s 8 659 vozidlami najsilnejším predajným mesiacom v celej histórii
- Za najsilnejší pracovný deň označila spoločnosť 25. marec

- Marec bol doteraz s 8 659 vozidlami najsilnejším predajným mesiacom v celej histórii
- Za najsilnejší pracovný deň označila spoločnosť 25. marec
Kúpa ojazdeného auta je pre mnohých omnoho lepšou a výhodnejšou alternatívou ako kúpa nového auta. V pomere cena/kvalita to nie je na zaplakanie, no treba vedieť, čo kupujem, od koho kupujem a za akú cenu sa mi podarí ojazdené auto získať vzhľadom na počet najazdených kilometrov, značky, modelu a samotného roku výroby auta.
Mnohí analytici avizovali prudký rast cien ojazdených áut pre Euro 7, iní zase deklarovali pád ceny. Ako to teda aktuálne je?
Z analýzy trhu jazdených vozidiel v strednej Európe spoločnosti AURES holdings, prevádzkovateľa siete AAA AUTO a Mototechny vyplýva, že ponuka ojazdených automobilov sa v stredoeurópskom priestore v porovnaní s prvým kvartálom minulého roka znížila až o 40 000 áut.
V porovnaní s rovnakým obdobím pred pandémiou, v roku 2019, stále chýba takmer 300 000 áut.
Zo štatistík tejto spoločnosti ďalej vychádza, že medzi najpredávanejšie vozidlá v sieti AAA AUTO a Mototechna v krajinách Slovensko, Česká republika a Poľsko v januári až marci 2023 dominuje Škoda Octavia, Škoda Fabia a Opel Astra.
Slováci v tomto štvrťroku zo svojich rebríčkov úplne vylúčili Ford Focus, pričom v Poľsku sa nachádza na treťom mieste a v Česku na siedmom. Slováci teda radi investujú do Škody, Volkswagenu, Kie, ale aj Suzuki, Hyundaiu či Opela.
Značka, ktorá v predaji dominuje v Českej a Slovenskej republike, je za tento štvrťrok jednoznačne Škoda, v Poľsku víťazí Opel.
Ako uvádza AURES Holdings, „celkový predaj skupiny za 1. štvrťrok sa za posledných 10 rokov takmer zdvojnásobil z 12 500 áut v roku 2013 na už spomínaných rekordných 23 231 v tomto roku“. Podľa nich bol marec doteraz s 8 659 vozidlami najsilnejším predajným mesiacom skupiny v celej histórii.
Za najsilnejší pracovný deň označila spoločnosť 25. marec, keď sa v celej skupine predalo až 424 áut.
„V tomto štvrťroku dosiahol významný rekord náš predajca Milan Klik, ktorý za svoju kariéru predajcu v AAA AUTO k 10. aprílu predal 13 019 vozidiel a tým prekonal neoficiálny svetový rekord Joa Girarda z roku 1978, ktorý predal 13 001 vozidiel,“ uviedla spoločnosť.
Medián ceny ponúkaných automobilov medziročne v prvom štvrťroku roka významne vzrástol, a to vo všetkých krajinách. Najviac však v Poľsku, kde došlo historicky k najvyššiemu nárastu ceny, a to až o 36,5 %.
Konkrétne čísla sa dozvieš na ďalšej strane. >>>
Napriek cenám, ktoré sa neustále hýbu, automobily v strednej Európe a jej ponuke nestarnú a nie sú ani viac ojazdené. Vek ponúkaných automobilov je taktiež stabilný. Najstaršie autá pochádzajú od súkromníkov a dovozcov zo zahraničia, tie najmladšie od dílerov a bazárov.
V Českej republike je medián najazdených kilometrov vozidla, ktoré sa predáva, 156 000 km a vzťahuje sa to na priemerne 10,3-ročné auto. Na Slovensku je priemerný vek vozidla 10,6 rokov so 172 000 najazdenými kilometrami. V Poľsku je to 12 rokov a 180 000 najazdených kilometrov a Maďarsko vykazuje údaje 12,9 roka so 179 000 kilometrami.
Z analýzy je zrejmé, že vo všetkých krajinách, kde AURES Holdings pôsobí, sa najlepšie predávajú benzínové vozidlá, keďže tie vnímajú zákazníci ako omnoho úspornejšie na prevádzku a samotné obstarávanie.
„Záujem o alternatívne palivá každým rokom významne posilňuje. Napríklad v ČR sme tento rok za prvý štvrťrok predali už takmer 400 hybridov, čo je polovica toho, čo vlani za celý rok. Záujem o LPG alebo CNG stále klesá,“ uvádza sa v analýze.
O automatickú prevodovku rastie záujem každým rokom viac a viac. V Českej republike predávajú takýchto áut vyše 28 %, na Slovensku 26 % a v Poľsku 18 %. Najväčší nárast evidujú v Poľsku, kde ešte pred troma rokmi nebol dopyt vyšší než 11 %.
Vývoj priemernej ceny tých najžiadanejších modelov na Slovenskom trhu pri autách Škoda Octavia, Škoda Fabia a Volkswagen Golf je nasledovný:
ŠKODA FABIA:
VOLKSWAGEN GOLF:
V marci sa definitívne potvrdil trend rastúceho dovozu ojazdených osobných automobilov na Slovensko spoza hraníc. Zatiaľ čo v januári tohto roka sa doviezlo 4 687 a vo februári 4 783 áut, v marci ich počet dramaticky vzrástol, a to až na 6 706 kusov.
Ide o viac ako 40-percentný medzimesačný nárast. Vyplýva to z najnovších štatistík Ministerstva vnútra (MV) SR, na ktoré upozornila spoločnosť Aures Holdings.
„Dovoz ojazdených áut zo zahraničia kompenzuje zvýšený dopyt, je to však často na úkor kvality. Podľa našich dlhodobých skúseností z výkupu totiž väčšinou ide o prestarnuté vozidlá na konci životnosti, ktoré sú, navyše, veľmi často predmetom rôznych manipulácií, ako je pretáčanie tachometrov, falšovanie roku výroby alebo zatajovanie vážnych havárií z ich minulosti,“ povedala Karolína Topolová, generálna riaditeľka Aures Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA Auto a Mototechna.
Takýto vývoj importu ukazuje, že ak budú individuálne dovozy ojazdených áut aj v ďalších mesiacoch na podobnej úrovni, v roku 2023 Slovensko zaznamená rekordné zvýšenie objemu dovezených jazdených vozidiel.
Vlani bolo v SR celkovo zaregistrovaných 78 841 nových osobných vozidiel. Na druhej strane sa na Slovensku podľa odhadov siete autocentier AAA Auto ročne predá celkovo približne 350 000 ojazdených osobných automobilov.
Dovezené jazdené osobné vozidlá, ktorých sa za rok 2022 podľa štatistík MV SR na Slovensko priviezlo spolu až 61 016, tak predstavovali približne 17,5 % tohto objemu.
Daná situácia môže mať negatívny vplyv na celkovú kvalitu vozového parku v SR, pretože priemerný vek áut na Slovensku sa blíži k hranici 15 rokov.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: TS/AURES Holdings, TASR