Slováci si zložili ružové okuliare: Viac ako 90 % opýtaných finančne vyciciava jedna vec

  • Ľudí najviac ovplyvnilo zdraženie potravín, energií a dopravy
  • Informoval o tom prieskum, ktorý sa uskutočnil na vzorke 1 122 respondentov
žena, nákupy
Ilustračný obrázok Pixabay/stevepb
  • Ľudí najviac ovplyvnilo zdraženie potravín, energií a dopravy
  • Informoval o tom prieskum, ktorý sa uskutočnil na vzorke 1 122 respondentov

Vplyv inflácie na Slovensku je nepopierateľný. Avšak na ľudí má najväčší dosah zvyšovanie cien energií, dopravy a potravín. S touto informáciou prišla spoločnosť Edenred na základe dotazníkového prieskumu, ktorý uskutočnila počas októbra na 1 122 respondentoch.

Doplnila, že odpovedajúci mohli označiť najviac tri možnosti, pričom potraviny si vybralo 90,4 %, energie 84,5 % a rastúce ceny paliva a poplatkov za dopravu 53,5 %.

Nastavenie na prežitie

Výrazný zásah do rozpočtu ľudia pociťujú aj pri zvyšujúcich sa cenách bývania (43,5 %), stravovania v reštauráciách (12,6 %), oblečenia (9,8 %), technických zariadení – ako počítače či mobily (5,9 %), cestovného ruchu (5,7 %) a kultúrnych aktivít (2,1 %).

Respondenti prieskumu počítajú s výrazným alebo miernym zvyšovaním svojich výdavkov aj v najbližších mesiacoch vo všetkých dôležitých položkách. Oveľa vyššie výdavky predpokladajú pri potravinách (84 %), energiách (83,3 %), bývaní (64,9 %), doprave 64,2 %) a stravovaní v reštauráciách (59,4 %).

„Je evidentné, že respondenti sú nastavení, takpovediac, na prežitie. Techniku a kultúrne podujatia, ako kino či divadlo, nepovažujú za dôležité, čo je v 21. storočí alarmujúce, no vzhľadom na súčasnú situáciu pochopiteľné,“ skonštatovala riaditeľka pre verejné záležitosti spoločnosti Lívia Bachratá.

Nákupné správanie Slovákov

V SR okrem toho tvrdí 46 % ľudí, že sa pri nákupoch musia viac obmedzovať. Vyše 60 % sa nestravuje v reštauráciách a iba 43 % si dovolí ubytovanie v hoteli. Vyplynulo to z ďalšieho prieskumu s 5 600 respondentmi, ktorý tentokrát realizoval pracovný portál Kariéra.sk. Informovala o tom manažérka komunikácie a vzťahov s verejnosťou Katarína Tešla.

Energetická kríza, vysoká inflácia, zdražovanie tovarov a služieb sa podľa nej prejavili na zmene nákupného správania a životného štýlu mnohých Slovákov. Zdražovanie obmedzilo väčšinu ľudí na Slovensku.

Zmenu svojho správania pri nákupe pocítila približne tretina respondentov. Pre pätinu sa nič nezmenilo. „Viac ako polovica opýtaných priznáva, že si nemôžu dovoliť navštevovať hotely a iné ubytovacie zariadenia,“ uviedla Tešla.

Doplnila, že výraznou skupinou respondentov sú aj ľudia, ktorí sa v reštauráciách stravujú aspoň raz týždenne. Ide približne o pätinu opýtaných.

reštaurácia
zdroj: Unsplash/@rodlong

Rozpočet slovenských domácností

Podiel slovenských domácností, ktorým mesačný rozpočet vystačí len na najlacnejšie potraviny a oblečenie, sa medziročne zvýšil na 27 % z 22 %. Informovala o tom v utorok spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika, ktorá sa zameriava na správu pohľadávok, teda právnych nárokov, na základe ich prieskumu.

Doplnili, že 51 % slovenských domácností má dostatok peňazí na pokrytie základných potrieb aj závažnejších výdavkov a dokáže ušetriť. Pred rokom sa však v rovnakej finančnej situácii nachádzalo 66 % slovenských rodín.

Klesol aj podiel Slovákov, ktorí majú vyrovnaný rozpočet a dosť peňazí na všetko, čo potrebujú. V súčasnosti takto hodnotí svoju finančnú situáciu 13 % respondentov prieskumu, zatiaľ čo minulý rok išlo o 21 % slovenských domácností. Ďalší pokles nastal v skupine respondentov, ktorí majú dostatok peňazí na pokrytie základných potrieb a na väčšie výdavky si sporia, na 37 % z vlaňajších 43 %.

„Ukazuje sa, že nepriaznivá ekonomická situácia sprevádzaná vysokou infláciou a výrazným nárastom cien energií sa dotýka nielen najchudobnejších slovenských rodín, ale aj domácností, ktoré svoju finančnú situáciu hodnotia ako dobrú či dokonca veľmi dobrú. Žiaľ, najviac sa zvýšil podiel slovenských domácností, ktoré hospodária s peniazmi na hrane a rozhodne si ich nemôžu odkladať na neplánované výdavky,“ upozorňuje generálna riaditeľka spoločnosti Jaroslava Palendalová.

Zvýšil sa aj podiel respondentov dopytovania, ktorí majú peniaze len na najlacnejšie potraviny a nemôžu si kúpiť ani najlacnejšie oblečenie, a to na 13 % z 8 %. O tri percentuálne body na 8 % sa zvýšil počet domácností, ktorých príjem nestačí ani na najlacnejšie potraviny a oblečenie.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Trendové videá