Slováci so staršími autami si o 2 dni priplatia: Do platnosti vstupujú nové registračné poplatky (SUMY)

  • Od júla sa výrazne zmenia registračné poplatky pri zápise automobilov
  • Do platnosti totiž vstupuje novela zákona o správnych poplatkoch
Červené auto
Ilustračné foto Unsplash/@adam_stefanca, Unsplash/Ibrahim Boran
  • Od júla sa výrazne zmenia registračné poplatky pri zápise automobilov
  • Do platnosti totiž vstupuje novela zákona o správnych poplatkoch

Od začiatku júla sa na Slovensku výrazne zmenia registračné poplatky pri zápise automobilov. Do platnosti totiž vstupuje novela zákona o správnych poplatkoch, ktorú parlament schválil ešte v marci tohto roka.

V rámci nej poslanci podporili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča zo strany Sloboda a Solidarita. Ten zohľadňuje ekologický princíp a tabuľku výkonov upravuje na rozsah 33 až 1 000 eur.

Výška poplatku maximálne 1 000 eur

Maximálna výška registračného poplatku sa tak zníži z 3 900 na 1 000 eur. Pre nové autá bude maximálny poplatok 400 eur. Veľmi staré a zároveň veľmi výkonné autá budú mať poplatok maximálne 1 000 eur.

Ľudia by vďaka zmenám mali ročne ušetriť 27 až 30 mil. eur. Z 370-tisíc prepisov ročne by mal klesnúť, alebo pri 33 eur zostať na rovnakej úrovni, registračný poplatok vo viac ako 95 % prípadoch.

Ministerstvo vnútra SR v tejto súvislosti upozornilo, že novela prináša okrem zmeny spôsobu výpočtu poplatkov pri zápise aj možnosť objednať si zadnú tabuľku s evidenčným číslom menšieho rozmeru. To si bude vyžadovať úpravy v informačných systémoch.

Z tohto dôvodu nebudú podľa hovorkyne rezortu Zuzany Eliášovej k dispozícii 1. a 2. júla elektronické služby Národnej evidencie vozidiel, dostupné budú opäť v pondelok 3. júla v ranných hodinách.

Problém s dovozom starších jazdených áut

Na Slovensko by sa vďaka týmto zmenám mohlo dovážať menej starých ojazdených áut. Ako ešte v marci pre agentúru SITA uviedol výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak, Slovensko poskytovalo úľavy zo základnej hodnoty poplatkov na základe veku automobilu.

V praxi teda ľudia so staršími autami platili nízky poplatok, kým ľudia s novými autami platili vyššie poplatky. Aktuálnu zmenu označil za prelomovú, keďže otočila logiku z pohľadu uplatňovania zľavy.

auto

Slovensko má dlhodobý problém s dovozom starších jazdených áut. Najpočetnejšiu skupinu vlaňajších individuálnych dovozov tvorili vozidlá do desiatich rokov. Za celý rok 2022 ich na Slovensku pribudlo asi 15,6-tisíca a predstavovali tak viac ako štvrtinu všetkých dovozov.

Na ďalších dvoch priečkach sú autá do päť a do pätnásť rokov. Obe tvoria niečo viac ako pätinu všetkých dovozov. Slováci si však zo zahraničia doviezli aj vozidlá staršie ako 15 rokov. Spolu ich bolo približne 9,6-tisíca, čo predstavuje asi 16 % podiel.

Návrh bol najskôr kritizovaný

O zmene správnych či takzvaných registračných poplatkoch pre motorové vozidlá sme ťa už informovali. V skratke ide o zmenu spôsobu výpočtu správneho poplatku za motorové vozidlá, kde sa do výpočtu „zapojilo“ aj ekologické hľadisko. 

Zmena bola prvotne predložená pred parlament formou pozmeňujúceho návrhu poslancom Mariánom Viskupičom (SaS). To znamená, že návrh prešiel cez parlament bez diskusie a pomerne narýchlo.

Návrh sa však nakoniec ukázal byť skutočne nešťastným a otvorene ho kritizovala veľká časť motoristov. Kameňom úrazu bol výpočet zakotvený v návrhu, podľa ktorého by sa mala výška poplatku určiť ako súčin výkonu a ekologického koeficienta vozidla.

To by však znamenalo, že registračný poplatok by sa pre staršie a výkonné vozidlá zvýšil o niekoľko stoviek percent a maximálna čiastka, ktorú by občania pri registrácii museli zaplatiť, by bola až 3 900 eur.

Návrhu oponovala aj petícia, pod ktorú sa v tom čase podpísalo až 82 000 Slovákov. Po vlne kritiky a len niekoľko týždňov pred plánovaným vstúpením zmeny do platnosti (1.4.) boli v parlamente predstavené Viskupičom ďalšie zmeny.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: SITA, Archív SIU

Najnovšie videá

Trendové videá