Slováci spájajú vegánstvo a čapované pivo. Kvalitné jedlo za 3,50 eur tu ale určite nečakaj, to nejde, tvrdia
- Vegan Pub je rodinný podnik, ktorý si vďaka svojej vegánskej kačke či burgrom získal stovky skalných zákazníkov
- Stoja za ním Mojžíšovci, ktorí v ich prevádzke spájajú poctivé čapované pivo a vegánske špeciality, výlučne zo surovín top kvality
- Vegan Pub je rodinný podnik, ktorý si vďaka svojej vegánskej kačke či burgrom získal stovky skalných zákazníkov
- Stoja za ním Mojžíšovci, ktorí v ich prevádzke spájajú poctivé čapované pivo a vegánske špeciality, výlučne zo surovín top kvality
Rodina Mojžíšovcov sa v gastre pohybuje už viac ako desať rokov. V priestoroch ich prevádzky sa v minulosti venovali skôr pubu a pizzerii, ale postupne sa rozhodli pre celkom nový koncept.
Ten je postavený na spojení vegánskej reštaurácie a pubu, kde si ľudia môžu vypiť pivo pri dobrom vegánskom jedle z kvalitných surovín. Na tomto koncepte zo začiatku spolupracovali s ich známymi, no už po dvoch mesiacoch sa ich cesty rozišli.
Mojžíšovci sa však nechceli rozbehnutého projektu len tak vzdať, a preto v ňom pokračovali, pod zmeneným názvom Vegan Pub.
„Naším hlavným cieľom bolo presadiť výnimočnú kombináciu dvoch odlišných konceptov v jednom, ktorá nás práve robí odlišnými od ostatných vegánskych reštaurácií,“ objasnil pre Startitup Adam Mojžíš z Vegan Pubu.
Podľa Adama je na Slovensku aj v dnešnej dobe stále možné natrafiť na predsudky, ktoré sa týkajú vegánov a vegánstva ako takého.
„Veľa ľudí si totižto stále myslí, že vegánstvo je len o jedení zeleniny a zelenej trávy, ako to niektorí nazývajú. Avšak tento názor je mylný a my sa snažíme dokázať opak, že aj vegánske jedlo môže byť v rôznych formách, a že aj street foodové jedlá môžu mať vegánsku podobu a môžu byť veľmi chutné, dokonca niekedy aj lepšie ako nevegánsky originál.“
Tvoj jedálniček ovplyvňuje planétu
Vegánstvo ide ruka v ruke aj s bojom proti klimatickým zmenám, ktoré bez pochýb znepokojujú stále viac ľudí. Vedci, vrátane Medzivládneho panelu pre klimatickú zmenu (IPCC), čoraz viac nabádajú ľudí k výraznému zníženiu spotreby mäsa a mliečnych produktov.
Tvrdia, že tým dokážeme redukovať množstvo skleníkových plynov, ktoré vytvárame. Všeobecne platí, že rastlinné potraviny majú nižšiu uhlíkovú stopu ako potraviny živočíšneho pôvodu. Skleníkové plyny pritom hrajú významnú úlohu v prebiehajúcej zmene klímy.
Aj toto je dôvod, prečo sa rastlinná strava na Slovensku teší stále väčšiemu záujmu. „Až štyria z desiatich Slovákov a Sloveniek znižujú alebo zvažujú znížiť svoju spotrebu mäsa a živočíšnych výrobkov, ako sú mlieko, syry či vajcia,” vysvetľuje Marian Milec, koordinátor projektu Jem pre Zem a dodáva, „vidíme tiež, že tento záujem sa dlhodobo zvyšuje. Napríklad v roku 2017 to boli iba traja ľudia z desiatich.”
Tento trend potvrdzuje aj Adam z Vegan Pubu, ktorý sám pozoruje zvyšujúci sa dopyt ľudí po vegánskej strave v našej krajine. „Dokonca aj pár našich známych prešlo vďaka nám na vegánstvo a z toho sa tešíme ešte viac. Taktiež je to viditeľné aj na pribúdaní vegánskych podnikov, keďže dopyt po nich rastie.“
Adam však priznáva, že aj keď počet ich priaznivcov narastá, podnikania sa nezaobíde ani bez neprajníkov. „Vždy sa nájde niekto, kto je nespokojný alebo závidí. Ale snažíme sa tomu čo najviac vyhýbať a eliminovať vplyv takýchto ľudí na náš biznis.“
Pandémia a zmeny k lepšiemu
Gastro v súčasnosti čelí veľkej kríze, ktorú prežijú len tí najobratnejší podnikatelia. Majitelia Vegan Pubu objasňujú, že ich podnik pandémia ovplyvnila nielen negatívne, ale aj pozitívne.
V negatívnom zmysle samozrejme tým, že museli zatvoriť podnik, a to im pôsobilo značné finančné straty. Navyše, zatvorením podniku sa podľa Adama vytráca akási pubová časť ich podnikateľského konceptu. Ľudia si v súčasnej situácii nemôžu vychutnať svoje jedlo v prevádzke, ktorá má bez pochýb svoju špecifickú atmosféru. V neposlednom rade tím prevádzky kvôli pandémii stráca aj kontakt so zákazníkom, ktorý je pre reštauratérov veľmi dôležitý.
Na všetkom negatívnom sa však dá nájsť aj kúsok toho pozitívneho. V prípade zakladateľov Vegan Pubu ide o dlho odkladané spustenie rozvozu, bez ktorého sú mnohé prevádzky v dnešnej dobe odsúdené na zánik.
„Rozvoz je momentálne v popredí a drží nás takpovediac nad vodou. Naším plánom do budúcna je rozbehnutie aj vlastného rozvozu, aby sme nemuseli využívať len ten cez reštauračné portály,“ objasňuje Adam.
O tom, že Vegan Pub má na svojej strane množstvo skalných priaznivcov, svedčí aj fakt, že v silný deň predajú aj 150 jedál. Ich cena sa pritom pohybuje od 8 do 12 eur. S gastro lístkom v hodnote 3,50 eur tu tak nepochodíš.
„Bohužiaľ, vegánske potraviny nie sú najlacnejšie a aj naše ceny sa odrážajú na základe kvalitných surovín – aby bolo jedlo chutné. Ak chceme dosiahnuť túto kvalitu, tak týmto ľuďom nevieme s danou cenou vyhovieť,“ vysvetľuje.
Čo sa týka ponuky jedál, nájdeš tu aj skutočné skvosty. Obľúbená je napríklad Vegan kačka, Nuggets France menu či Beyond meat – California burger, ktorého základ tvorí vierohodná náhrada mäsa.
Vždy sa dá prísť s niečím novým
Vegánska gastro scéna na Slovensku je podľa majiteľov reštaurácie veľmi rozmanitá a rýchlo napreduje. Je podľa nich jasne vidieť, že najmä v posledných rokoch sa v našej krajine rozrástla o mnoho zaujímavých a rozličných prevádzok.
„Zatiaľ má každý podnik niečo svoje a robí ho to na trhu jedinečným. Samozrejme po jednej stránke konkurencia rastie, ale aj tá je potrebná na to, aby sme sa aj my mohli rozvíjať ďalej a snažili sa stále zlepšovať. Na druhej strane sme veľmi radi, že sa týmto spôsobom rozširuje vegánska komunita, ktorej sme súčasťou. Tešíme sa, že sa táto rodina zväčšuje,“ hovorí Adam.
https://www.startitup.sk/k-veganstvu-ju-doviedla-nahoda-dnes-nim-zije-ak-si-ako-vegan-hladny-robis-chybu-rozhovor/
Aj keď podľa nich momentálne vegánska gastro scéna pokrýva širokú škálu možností, vždy sa nájde niečo, čo tu chýba. Zároveň sú presvedčení, že tú dieru na trhu niekto čoskoro vyplní, a na lokálnej veggie scéne sa opäť objaví niečo nové.
Čo sa týka podnikateľských plánov rodiny Mojžíšovcov, tie sú jasné:
„Plánov máme veľa, ale naším hlavným cieľom je rozšíriť či už počet prevádzok na iných miestach, ale aj sortiment jedál, aby sa k nám naši zákazníci stále radi vracali za niečím novým ,a aby sme si udržali aj našu stálu kvalitu,“ dodávajú.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy