Slováci stále netušia, ako jazdiť na „kruháči“. Typická chyba má jednoduché riešenie
- Množstvo vodičov sa spolieha na pravidlo pravej ruky
- Pri preraďovaní sa na „kruháči“ s dvoma pruhmi je to chyba
- Množstvo vodičov sa spolieha na pravidlo pravej ruky
- Pri preraďovaní sa na „kruháči“ s dvoma pruhmi je to chyba
Niektorí vodiči na kruhových objazdoch sa v mnohých prípadoch spoliehajú na pravidlo pravej ruky pri preraďovaní, je to však nesprávne.
Ako informuje portál Pravda, na Slovensku je stále viac väčších viacpruhových kruhových objazdov, avšak nie každý vodič vie, ako sa správne na nich pohybovať a kto má prednosť. Na túto problematiku sú názory rôzne.
Veľmi jednoduché pravidlo
Niektorí vodiči tvrdia, že platí štandardné pravidlo pravej ruky a pri preraďovaní z pruhu do pruhu na viacpruhovom kruhovom objazde má prednosť vozidlo, ktoré sa nachádza po pravej strane. Toto tvrdenie však nie je úplne správne.
Existuje aj iné tvrdenie, podľa ktorého je vnútorný pruh kruhového objazdu považovaný za „rýchly“ pruh. Ak vodič v tomto pruhu použije smerovku, vozidlá v pomalších pruhoch sú povinné prispôsobiť svoju rýchlosť jazdy tak, aby mu umožnili bezpečne sa zaradiť.
Ani jedno z uvedených vysvetlení pritom nie je správne. Správne pravidlo pre jazdu po viacpruhovom objazde je veľmi jednoduché. Prednosť musí vždy dať vozidlo, ktoré mení smer a chce sa preradiť z jedného pruhu do druhého pruhu. Takže ohľad na to, v ktorom jazdnom pruhu momentálne jazdíš sa tu vôbec neberie do úvahy.
Ak sa nachádzaš vo vnútornom pruhu viacpruhového kruhového objazdu a chceš odbočiť cez vonkajší pruh, vozidlá vo vonkajšom pruhu ti nie sú povinné dať prednosť. Musíš počkať, kým sa medzi vozidlami vo vonkajšom pruhu bezpečne preradíš, a potom môžeš odbočiť.
Podobne platí, že ak vojdeš do kruhového objazdu a chceš sa preradiť do vnútorného pruhu, vozidlá v ňom majú prednosť. Môžeš sa preradiť až vtedy, keď je to bezpečné, a neohrozíš tým ostatných vodičov.
Povinná kontrola
Ako sme ťa informovali, s vlastnením vozidla sa spája mnoho povinností, na ktoré keď si vodiči zvyknú, ani ich neriešia. Jednou z nich je STK – čiže pravidelná technická kontrola stavu vozidla. Tá je podľa Carbi povinná pre všetkých majiteľov áut, ktoré sú prihlásené v evidencii. Súčasťou STK je aj emisná kontrola. Pri nej sa zisťuje, či motor spĺňa stanovené limity emisií a dopad na životné prostredie.
Táto kontrola trvá 45 minút až hodinu a technik sa pri nej sústredí na riadenie, brzdy, odpruženie, airbagy, rýchlomer a batériu. Okrem toho však dbá aj na karosériu, výfuk, benzínovú zátku a v neposlednom rade aj pneumatiky, svetlá, dvere, bezpečnostné pásy, ŠPZ, čelné sklo a stierače. Možno tak skonštatovať, že ide o kompletnú prehliadku vozidla.
STK je povinné absolvovať každé 2 roky. V prípade malých motocyklov ide o 4 roky.
Nahnevaní slovenskí vodiči
Nové slovenské EČV, ktoré vstúpili do platnosti v januári tohto roku, vyvolali medzi mnohými Slovákmi rozruch. Na sociálnych sieťach sa objavili negatívne aj pozitívne komentáre. Viacerí ich dizajn kritizujú, no nájdu sa aj jeho zástancovia.
Štát bude za nové tabuľky platiť takmer o štvrtinu menej ako u externého dodávateľa, tvrdí rezort vnútra. Za štyri roky by sa tak malo usporiť približne 4,8 milióna eur. Štát má navyše dosah na riadenie. Pre bežného občana prinášajú výhodu v podobe zrušenia dvojkrokového prepisu vozidla. Nové EČV už totiž nenesú skratku okresu, v ktorom je auto prihlásené.
Napriek tomu sa od ich zavedenia spustili viaceré petície. Posledná z nich je verejná už nejaký čas a nájdeš ju na portáli Peticie.com.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Pravda, Archív SIU, Carbi, Archív SIU