Slováci sú zavalení pôžičkami. Prieskum ukazuje šokujúce čísla
- Slováci museli pre infláciu obmedziť financie na viaceré položky
- Najviac šetrili v prípade investícií do kúpy auta, drahšej kozmetiky či dovolenky
- Slováci museli pre infláciu obmedziť financie na viaceré položky
- Najviac šetrili v prípade investícií do kúpy auta, drahšej kozmetiky či dovolenky
Pre tohtoročný nárast cien tovarov a služieb sa obyvatelia Slovenska museli uskromniť. Jednou z možností, ako ušetriť peniaze, je konsolidácia, teda spojenie viacerých úverov do jedného. Pre takýto krok sa rozhodlo 19 % respondentov. Pôžičku v rôznej forme spláca 45 % obyvateľov Slovenska, najčastejšie jednu. Viac ako päť pôžičiek má 29 % opýtaných. Vyplýva to z prieskumu pre spoločnosť Home Credit.
Najviac ľudí (62 %) má neúčelovú hotovostnú pôžičku, 17 % spláca kreditnú kartu, nasledujú splátky auta, nákupy na splátky, kontokorentné úvery a krátkodobé pôžičky.
„Spojenie akýchkoľvek pôžičiek do jednej, čiže ich konsolidácia, je jedným z najefektívnejších spôsobov, ako ušetriť. Nie je potrebné potom uhrádzať viaceré mesačné splátky ani poplatky za vedenie účtov vo viacerých finančných domoch. Splácať sa bude len jedna, čím sa dá spravidla dostať aj k nižšej úrokovej sadzbe, a tým aj k nižšej mesačnej splátke,“ priblížil ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.
Slováci pre infláciu museli obmedziť financie na viaceré položky. Najviac šetrili v prípade investícií do kúpy auta, drahšej kozmetiky či dovolenky. Najmenej sa obmedzovali pri jedle a stravovaní. V tomto roku zvažovalo 50 % Slovákov zmenu zamestnania, aby si finančne prilepšilo.
Približne každý desiaty obyvateľ Slovenska zmenil zamestnanie pre vyšší zárobok a 14 % si z tohto dôvodu našlo ďalšiu prácu. Peniaze navyše získalo 11 % respondentov predaním hodnotnejšej veci. Najčastejšie predávali elektroniku a domáce spotrebiče, nasledovali auto, motorka, šperky, hodinky, oblečenie a obuv. Svoju nehnuteľnosť predalo 8 % opýtaných.
Na darčeky Slováci minú viac
Slováci nakupujúci na internete plánujú minúť na vianočné darčeky, napriek pretrvávajúcim obavám, o 5 % vyššiu sumu ako vlani. Zistenia vyplývajú z aktuálneho prieskumu nákupného poradcu Heureka.sk na vzorke 1 855 respondentov.
„Minuloročné Vianoce boli naplno poznačené vojenským konfliktom na Ukrajine, energetickou krízou a rozbiehajúcou sa infláciou. Pre uvedené dôvody 44 % respondentov plánovalo oproti predchádzajúcemu roku na vianočných darčekoch šetriť. V tohtoročnom prieskume ich počet klesol na 32 % a, naopak, na 12 % narástol počet tých, ktorí plánujú minúť viac ako pred rokom,“ objasnil nákupný poradca.
Napriek všeobecne deklarovanej snahe šetriť si Slováci aj tento rok podľa prieskumu na Vianoce doprajú, keďže plánovaný vianočný rozpočet stúpol o 5 % na 292 eur. Online nakupovanie výrazne zmenilo aj nákupy vianočných darčekov. Až 16,5 % respondentov ich nakupuje počas celého roka. Takmer deväť z desiatich respondentov preferuje online nákupy pred nákupom v kamenných predajniach a kupujú online minimálne polovicu z nich.
Prieskum ukázal, že ženy začínajú nakupovať vianočné darčeky skôr ako muži. Dvojnásobne viac žien ich začína nakupovať už v septembri a októbri, naopak, dvojnásobne menej ich nakupuje v decembri a tesne pred Vianocami. V priemere spotrebitelia nakupujú darčeky pre 5,7 blízkeho.
Kľúčové kritérium pri hodnotení výrobkov zohráva kvalita, nasleduje cena, tretím kritériom sú recenzie ostatných zákazníkov. „Bohužiaľ, ekologický aspekt hrá rolu len pre necelých 7 % a podpora lokálnych slovenských produktov len pre niečo vyše 9 % respondentov, pričom ženy majú tieto kritéria oproti mužom výrazne vyššie, konkrétne ekologický aspekt o 40 % viac a lokálny až o vyše 70 %,“ poukázal riaditeľ nákupného poradcu Jan Mayer.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: TASR