Slováci vdychujú elektronike druhý život a ukazujú, ako zachrániť planétu. Ročne obnovia až 40 000 kusov

  • Renovovaná technika je dnes značnou odpoveďou na celosvetový problém elektroodpadu
  • Techsavers je mladá značka, ktorá sa zaoberá práve renováciou techniky
  • Ich cieľom nie je len predaj notebookov, no aj šírenie myšlienky o udržateľnosti
počítač,človek,muž
Unsplash/charles deluvio, Campaign Creators
  • Renovovaná technika je dnes značnou odpoveďou na celosvetový problém elektroodpadu
  • Techsavers je mladá značka, ktorá sa zaoberá práve renováciou techniky
  • Ich cieľom nie je len predaj notebookov, no aj šírenie myšlienky o udržateľnosti

Nakupovanie v second-handoch dnes už nie je tabu. Mnoho ľudí dokonca uprednostňuje nakupovanie noseného oblečenia. Ako to je ale s technikou? Vdýchnutím nového života do používaných notebook sa zaoberá slovenská firma MB Tech a ich značka Techsavers so sídlom v Banskej Bystrici.

Techsavers je mladá značka, ktorá donedávna fungovala pod názvom Refurbished. Zmenou štýlu komunikácie, prístupu k zákazníkom a vizuálnym odčlenením tvorí špičku v strednej Európe.

„Sprvoti išlo čisto o biznis príležitosť, keďže sme si pred rokmi všimli tento rastúci trend v zahraničí,“ opisuje začiatky renovovania notebookov Matej Brečka, vedúci marketingového oddelenia firmy MB Tech. V tej dobe sa firma venovala predaju a servisu výpočtovej techniky.

Ako hovorí, dostatočne kvalitná a prémiová trieda počítačov či techniky je postavená tak, aby vydržala roky. To znamená, že pri správnom pomere ceny a výkonu mala renovácia techniky potenciál. Neskôr značka prerástla až do ekologickej roviny.

Až 90 % elektroniky končí na skládkach 

Čísla, ktoré hovoria o elektroodpade, sú šokujúce. Pred niekoľkými rokmi bola elektronika považovaná za istú formu luxusu, pričom spotrebiče a zariadenia síce boli drahé, no ich reálna i pomyselná životnosť mala trvať naveky. Dnes sa často stále fungujúce kúsky vyraďujú a nahrádzajú novými modelmi. 

Podľa globálnych štatistík sa iba 10 % elektroodpadu recykluje. Zvyšných 90 % končí na skládkach, v spaľovniach alebo sa stáva súčasťou nelegálneho obchodovania. Takéto informácie uvádza značka Techsavers na svojom blogu, kde sa venujú aj problematike rýchleho konzumu techniky. 

Aký máš názor na renovovanú techniku?

Ako uvádza blog značky, v krajinách Európskej únie dochádza k nelegálnemu presunu až 12 miliónov ton elektroodpadu. Aby si si toto alarmujúce číslo dokázal lepšie predstaviť, takáto hmotnosť by zodpovedala tehlovému múru siahajúcemu od Osla po južné Taliansko. 

„Uvedomili sme si, koľko kusov výpočtovej technológie sme renováciou zachránili. Zároveň si ľudia namiesto menej kvalitnej a lacnej techniky kupovali tie naše, keďže im cenovo konkurujeme,“ konštatuje Matej. Ekologický prístup sa stal pre značku jedným z najhlavnejších bodov. 

Týždenne obnovia v priemere 800 kusov

Banskobystrická značka s tržbami na úrovni 10 miliónov eur za rok 2018 berie techniku na renováciu prevažne zo západnej a severnej Európy, USA a blízkeho východu. Matej prezradil, že minulý rok zrenovovali a predali vyše 40 000 kusov. 

„Snažíme sa byť pripravení tak, aby bol produkt zrenovovaný približne počas jedného dňa. Spracovaný a ohodnotený prejde procesom až do zabalenia a nahodenia na sklad,“ opisuje priebeh renovácie Matej.

Nový život techniky začína takzvanou profylaxiou, čo je vyfúkanie prachu kompresorom z daného produktu. Následne jednotlivo posudzujú potrebu renovácie a triedu, akú po nej produkt dosiahne.

Potom na rad prichádza výmena dielov, testovanie, čistenie, dezinfekcia, až sa produkt dostane do finále a je pripravený na balenie. Ako Matej uviedol, pri každom produkte sa mení celý povrch klávesnice, takže vyzerá ako nová. 

Renovovaná technika neznamená, že stroj bol pokazený 

„Ľudia si mýlia repasovanú, opravovanú a renovovanú techniku. Zároveň máme na trhu konkurenciu, ktorá si svoju robotu nerobí tak poriadne ako my,“ konštatuje Matej.

Šéf envirorezortu má doma živý vianočný stromček: Zanecháva menšiu ekologickú stopu

Mýtus, že renovovaná technika bola pokazená, je podľa neho dôsledok všeobecnej nedôvery ľudí v niečo iné a dedičstvom z minulosti. Cieľom značky Techsavers je však šíriť myšlienku renovovanej techniky nie len v rámci biznisu, ale aj po ekologickej stránke. 

Snažia sa o to aj rôznymi kampaňami, ktorými chcú urobiť čo najväčšie promo renovovanej technike. Aj napriek tomu, že to je beh na dlhšiu trať, značke sa to darí. Vďaka svojej snahe sú dnes lídrom na trhu a najväčší renovátori v strednej Európe.

Zdroje: Techsavers, Recyclecoach.com

Najnovšie videá

Trendové videá