Slováci zbytočne vyhadzujú peniaze: Najnovšie smartfóny za 1 000 € existujú aj v alternatíve pod 500 €
- Vyberať si nový smartfón len na základe značky je finančne mimoriadne náročné a neefektívne
- Až tri štvrtiny Slovákov však skôr prihliadajú na parametre, výkon a jednotlivé komponenty
- Vďaka dobrému výberu vieme ušetriť stovky eur a stále dostať výkon vlajkovej lode špičkovej kvality
- Vyberať si nový smartfón len na základe značky je finančne mimoriadne náročné a neefektívne
- Až tri štvrtiny Slovákov však skôr prihliadajú na parametre, výkon a jednotlivé komponenty
- Vďaka dobrému výberu vieme ušetriť stovky eur a stále dostať výkon vlajkovej lode špičkovej kvality
Sofistikovaný marketing dokáže aj z priemerného produktu spraviť trend, ktorý ovládne celú mladú generáciu. Vidíme to napríklad pri trojáčkových smartfónoch, ktorých parametre sú síce špičkové, no veľmi porovnateľné alternatívy možno získať doslova za polovicu alebo tretinu ceny.
Aj napriek tomu však pri každoročnom oznamovaní týchto smartfónov vzniká vlna senzácie a predpredaje rastú do astronomických čísel – logika pritom zostáva stáť. Podľa instagramových prieskumov Startitup sa však Slováci polepšujú a čoraz viac začínajú myslieť na hodnotu za peniaze, než na značku.
- Až tri štvrtiny respondentov sa v prvom rade pozerajú na kvalitu a parametre telefónov, nie na značku
- Prioritami medzi respondentmi sú kvalita fotoaparátu, displeja, procesoru, RAM a v neposlednom rade aj cena
- Dá sa tak usúdiť, že sa čoraz viac zameriavame na to, čo za svoje peniaze dostávame a nad kúpou smartfónu viac premýšľame
Značka nie je všetko
Nie je žiadnym tajomstvom, že ak značka presvedčí zákazníka, aby začal používať jej produkty a technologický ekosystém, je preňho náročné brand opustiť a následne vymeniť za iný, a to aj napriek tomu, že to logicky a finančne dáva zmysel.
Vidíme to napríklad pri flagshipových smartfónoch, ktoré síce posúvajú technológie vpred a sú nepochybne prvotriedne, finálny produkt však často nezodpovedá 4-cifernej cenovke a porovnateľná alternatíva je pritom dostupná omnoho výhodnejšie.
Predražené smartfóny však zrejme nikam neodchádzajú – značky si svojich zákazníkov kultivujú ako súčasť akéhosi exkluzívneho klubu, ktorý sám seba iracionálne vníma ako nadpriemer, a to len preto, že za porovnateľný smartfón zaplatili absurdné sumy.
Podľa čoho si vybrať smartfón?
Ak by sme sa však riadili viac rozumom než pocitmi, rozhodujúce by vždy boli parametre a výkon, nie značka. Dobrým príkladom sú napríklad najnovšie trendy v USA a vo Veľkej Británii, kde ľudia po nových smartfónoch očakávajú najmä technologický pokrok – väčšie úložisko, výkonnejší procesor a pokročilejší operačný systém.
Dobrou správou je, že podľa prieskumu Startitup sa na tieto parametre zameriava až 75 % respondentov, ktorí tak robia racionálne nákupy s ohľadom na hodnotu za peniaze. Nielenže eventuálne získajú produkt veľmi porovnateľnej kvality, no ušetria niekoľko stoviek eur.
Prvotriedny smartfón môže stáť aj 400 €
Vody prvotriednych smartfónov prišla najnovšie rozvíriť nová Motorola Moto G100 s výkonom vlajkovej lode. Podľa redakcie technologického portálu Fontech ide o „jeden z najlepších smartfónov v pomere cena a výkon pre Slováka, ktorý sa kvalitou aj parametrami bez problémov snaží výkonom rovnať vlajkovým lodiam, ktoré stoja nad 1 000 €“.
Moto G100 sa pýši dravým procesorom Snapdragon 870, ktorý sprevádza až 8 GB RAM a 128 GB interného úložiska s rozšíriteľnou pamäťou až do 1 TB. Jedným z najdôležitejších aspektov v modernom smartfóne je batéria – Moto G100 v sebe ukrýva 5 000 mAh batériu, ktorá telefón dokáže poháňať aj dva dni.
Nižšia cenovka sa síce prejavuje na jemnosti 6,7-palcového displeja, výrobca to však okamžite kompenzuje kinoformátovým pomerom strán 21:9 a najmä obnovovacou frekvenciou 90 Hz, ktorý dnes neponúkajú ani najdrahšie konkurenčné modely. Aktuálne tak ide o jeden z najplynulejších a najsvižnejších displejov na trhu s veľmi vysokou „pocitovou rýchlosťou“.
Veľmi dobre sú na tom aj 4 fotoaparáty s hlavným 64 MPx snímačom a technológiou Quad Pixel pre lepšie zachytávanie a kvalitnejšie snímky počas zlého svetla. Motorola myslela aj na vlogerov a prišla s inovatívnou funkciou, prostredníctvom ktorej je možné zároveň používať prednú aj zadnú kameru – v klasickom aj širokouhlom zábere.
Moto G100 smeruje práve do predaja s cenovkou 499 €, zatiaľ čo trojáčkové vlajkové lode známych značiek sa s podobnými parametrami šplhajú na 1 000 €, teda viac než dvojnásobok.
Zdroje: Igi-Global, Investopedia, Global Web Index, Gadgets Now, Statista, 91 Mobiles