Slovák Maroš Milčík boduje v zahraničí, nakrúca reklamy pre top značky sveta
- Bojovali s prílivmi a extrémnymi vlnami, vetrom na púšti či snehom na vrchole hôr
- Celosvetový spot režíroval Slovák Maroš Milčík
- Bojovali s prílivmi a extrémnymi vlnami, vetrom na púšti či snehom na vrchole hôr
- Celosvetový spot režíroval Slovák Maroš Milčík
S medzinárodným tímom, v ktorom boli tvorcovia z Anglicka, Nemecka či Holandska, vytvoril krátky dokument. Ten sa už čoskoro dostane do celého sveta. Spoločnosť Asus predstavila novú kampaň začiatkom mája pri príležitosti uvedenia novej produktovej rady ZenBook. V tíme tvorcov sa objavilo aj meno Slováka Maroša Milčíka, ktorý režíroval túto globálnu kampaň.
Kampaň „Incredible comes from within“ dokumentuje cestu vizuálneho umelca Reubena Wu na Kanárskych ostrovoch. Ten vo svojej práci vytvára umelecké diela za pomoci dronu.
Vďaka nemu dokáže tvoriť na nočnej oblohe jedinečné svetelné momenty a výsledkom sú dych berúce zábery. Práve cez jeho prácu sú v novej kampani vykreslené technologické možnosti nového produktu.
Pod slovenskou taktovkou
Maroš Milčík na tvorbe spolupracoval s londýnskou agentúrou Looping Group a nemeckou produkciou Modest Department.
„Spoločne s agentúrou sme za hlavného hrdinu vybrali Reubena Wu, ktorý je ukážkovým spojením technológie a kreativity. Je to nesmierne inšpirujúci fotograf a pri pohľade na jeho prácu som hneď cítil, ako vizuálne pristúpiť k spotu. Reuben pracuje so špeciálne upraveným dronom, pomocou ktorého na oblohu cez dlhú expozíciu vykresľuje obrazce, čím vytvára jedinečný fotografický štýl,“ povedal o kampani Maroš Milčík.
„Najväčšou výzvou bolo vymyslieť, ako tento proces zaznamenať na filmovú kameru a priniesť divákovi čo najväčší zážitok. S agentúrou a klientom sme boli na jednej vlne od prvého rozhovoru a spoločne sme dva mesiace každý deň cibrili scenár.“
Dva týždne plné výziev
Točenie trvalo približne dva týždne, počas ktorých zažil štáb naozaj dynamické chvíle. Aby zachytili jedinečné momenty museli niekoľkokrát vyliezť na zasnežené kopce pri západe slnka, vytvoriť unikátne zábery nad rozbúreným oceánom, dokonca sa ocitli uprostred silnej búrky.
Výsledok však stojí za to. Umelec Reuben Wu vytvoril s dronom svetelný úkaz nad sopečnou skalou Roque Nublo na ostrove Gran Canaria, ktorý sa objaví v najnovšej kampani.
„Gran Canaria disponuje vizuálnou variabilitou na pomerne malom území, čo nás presvedčilo nakrúcať práve na tomto ostrove. Kanárske ostrovy sú známe svojou mikroklímou a častými zmenami počasia, čo sme počas dvoch týždňov zažili na vlastnej koži,“ hovorí Milčík.
Bojovali s prílivmi a extrémnymi vlnami, vetrom na púšti či snehom na vrchole hôr. Pre scénu vzletu dronu slovenský režisér dokonca presvedčil produkciu vynosiť celú techniku so 100-členným štábom na vrchol kopca Ventana del Nublo.
„Produkcia nosila techniku so šerpami na kopec prakticky celý deň, no v okamihu, keď sme mali točiť, nás zastihla extrémna búrka so silným vetrom.“
S kameramankou Annou Smoroňovou začali improvizovať a vznikla tak ikonická scéna s bleskami, ktorú vložili do príbehu. Výroba tak bola od prvej chvíle veľkým dobrodružstvom. Spot bude dostupný po celom svete, a to v kinách, televíziách či na sociálnych sieťach.
Honorár do 20-tisíc eur
Objasňuje, že na Slovensku sa honorár režiséra za reklamnú kampaň pohybujem rádovo od 5 do 20-tisíc eur. Záleží od zložitosti projektu a počtu dní, kedy sa nakrúca. V zahraničí je na globálnych kampaniach platové ohodnotenie násobne vyššie.
„Znie to skvele, treba si však uvedomiť, že režisér na zložitom projekte vie stráviť aj niekoľko mesiacov. V reklame si musí režisér každý projekt vybojovať v tendri, do ktorých musí investovať čas a peniaze. Tendre nie sú platené a nie je jednoduché ich vyhrať, keďže konkurencie je obrovská.“
Cesta k práci režiséra
Maroš už na základnej škole točil na VHS kameru a z nazbieraných materiálov strihal rôzne krátke filmy. Po strednej škole nastúpil do agentúry ako „motion designer“, kde mal na starosti animácie a vizuálne efekty.
„Po niekoľkých rokoch som si však uvedomil, že nechcem sedieť 12 hodín denne za počítačom a dívať sa do sieťových 3D modelov. Kúpil som si zrkadlovku a začal točiť.“
Tvrdí, že v jeho práci neexistujú dva rovnaké dni. Všetko záleží od toho, v ktorej fáze projektu sa nachádza. „Pokiaľ som vo fáze tendru, je to o vymýšľaní ako kreatívne pristúpiť k projektu. Vyžaduje to veľa písania, hľadania inšpirácie a vizuálneho rešeršu.“
Vo fáze prípravy je to podľa jeho slov o cestovaní, „lokačnom scoutingu“ a hľadaní vhodných miest. Zároveň veľa komunikuje s kolegami z rôznych umeleckých oddelení.
„Riešime svetlo, tonalitu, farebnú paletu, kastingy či kostýmy. Samotné nakrúcanie prebieha pri reklamách pár dní. Keď je všetko natočené trávim čas v strižni, v zvukovom či post-produkčnom štúdiu.“
Aj 18 hodín denne
Priznáva, že niekedy pracuje počas dňa jednu hodinu, inokedy 18 hodín. „V zásade si myslím, že každý kto robí túto prácu tak trochu pracuje neustále. Pretože aj keď neparticipuje na konkrétnom projekte tak hľadá inšpiráciu, alebo v hlave už rozpracováva nový projekt.“
Maroš vysvetľuje, že pre túto prácu je celkom typický stres. Režisér má na ramenách veľký rozpočet a očakávania z každej strany. Potom je tu, samozrejme, aj istý tlak, ktorý si človek na seba vytvára sám.
„Ja s tlakom až taký problém nemám, pretože si uvedomujem, že to je len reklama. Pre mňa je skôr výzvou zladiť moje kreatívne vízie s klientskymi a agentúrnymi predstavami.“
Tvrdí, že je dosť tvrdohlavý a za svoju víziu vie dlho bojovať. „Pri tých najlepších projektoch však obe strany pozorne počúvajú argumenty toho druhého a ako režisér aj klienti urobia isté kompromisy a vyberú to najoptimálnejšie riešenie pre konkrétnu kampaň.“
Maroš sa už od začiatku jeho kariéry snažil vyberať projekty, ktoré sa mu páčia, a netočiť všetko, čo mu pristane na stole. Zároveň do každého scriptu vkladá kus seba. Pretvára ho tak, aby sa vedel s výsledným spotom stotožniť a dobre sa mu pozeral.
Vzniká tak istý rukopis, ktorý je preňho charakteristický. „Pokiaľ sa klientom pre ich scenár hodí práve môj štýl práce a chceli by ho posunúť podobným smerom, tak ma oslovia.“
Maroš tiež povzbudzuje mladých ľudí, aby sa tejto profesie nebáli. „Dnes už nie je problém s technikou, pretože každý telefón točí kvalitnejšie ako moja kamera pred 15 rokmi. Na druhej strane jednoduchý prístup k všetkému vytvára priestor pre vlnu priemernosti. Odporučil by som nekopírovať, ale snažiť sa nájsť si svoj vlastný štýl a vlastný rukopis.“
Čo sa týka Marošových plánov do budúcna, jeho cieľom je sa neustále posúvať ďalej v rámci zahraničných spoluprác, pretože chce točiť globálne projekty. Je to aj kvôli tomu, že disponujú väčším rozpočtom, a teda má ako režisér väčší priestor na realizáciu.
„Vyžadujú si veľa času a energie, a preto si vážim aj lokálne projekty s klientami a kreatívcami, s ktorými sa už poznáme a filmovanie prebieha v priateľskej atmosfére. Popri reklamách pracujem aj na nekomerčných projektoch, ako sú dokumentárne či krátke filmy. Výzvou je nájsť balans medzi týmito dvomi svetmi,“ dodáva.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy