Slovák Peter vytvoril unikátny časopis na záchranu životov. Chce ním zabrániť tragickým nehodám

  • Každý deň sa na cestách odohrá v priemere 30 dopravných nehôd
  • Za štatistikami sa skrývajú ľudské životy
  • Nitran Peter sa rozhodol proti trendu bojovať jedinečným spôsobom
Autonehoda
Ilustračný obrázok TASR/Jakub Kotian
  • Každý deň sa na cestách odohrá v priemere 30 dopravných nehôd
  • Za štatistikami sa skrývajú ľudské životy
  • Nitran Peter sa rozhodol proti trendu bojovať jedinečným spôsobom

S dopravnými nehodami sa na cestách stretávame takmer na dennej báze. Zatiaľ čo niektoré sú iba obyčajný „ťukes“, iné často končia tragicky. Autonehody sa však netýkajú iba vodičov, ale aj ľudí, ktorí jej účastníkmi neboli. Hovoríme o záchranároch a policajtoch, ktorí sa musia nehodami zaoberať a mnohokrát čeliť spúšti, ktorú nehody spôsobia.

Hlavne nesmieme zabudnúť na príbuzných, ktorých milovaní blízki utrpeli vážne duševné a fyzické zranenia alebo sa domov už nevrátili. 

Slovák Peter sa rozhodol pre nezištnú prevenciu ďalších nehôd a tým chce predísť tomu, aby pri vozovkách pribúdali kríže. „Motivovalo ma, keď som videl následky tragických nehôd, pri ktorých zahynuli aj viacerí členovia rodiny, niekedy aj celá rodina,“ povedal Peter pre Startitup. 

Peter sa preto rozhodol pripraviť časopis s názvom Cesty bez cieľa, v ktorom sa zameriava na dopravné nehody, ako im predchádzať či to, ako veľmi dokážu pokriviť ľudskú dušu. 

Štatistiky nepustia

Podľa Petra v roku 2023 zomrelo pri 11 641 dopravných nehodách celkom 265 ľudí. V roku 2024 zomrelo v prvý pol rok pri nehodách celkom 125 ľudí. Podľa štatistiky Ministerstva vnútra SR bolo len za november 2024 na cestách 895 dopravných nehôd. 

„Možno to nie sú nejaké extrémne vysoké čísla, ale nie sú to len obete tragických nehôd, ktorých sa nehoda dotkne, ale sú to vinníci nehôd, príbuzní, svedkovia nehôd, zložky IZS a mnohí ďalší, ktorí sa priamo či nepriamo účastnia dopravnej nehody. V konečnom dôsledku sú to to tisíce ľudí. Aj tých 125 obetí nehôd malo dokopy tisícky členov rodiny, priateľov, kolegov, susedov a ďalších, ktorí smútia a nie je im to ľahostajné, čo sa stalo.“

Peter Lavo žije v Nitre a v rámci literatúry nie je nováčikom. Okrem práce externého redaktora sa zopár mesiacov venoval práci na Oddelení urgentnej medicíny v Nitre ako sanitár. Svoje skúsenosti z tohto povolania vpísal do troch kníh (Tiesňové volanie, Volajte pohotovosť, Život na linke 155).

Peter Lavo, Cesty bez cieľa
zdroj: Donio.sk

Jeho pripravovaný časopis Cesty bez cieľa vytvoril len v rámci hobby a neslúži ako zárobková činnosť. Jediným cieľom je prevencia.

„Približne 5 rokov som jazdil na dodávke a stretol som sa s mnohými arogantnými vodičmi, videl som toho na cestách veľa. Premýšľal som, prečo niektorí jazdia, akoby boli na ceste sami. Tak som sa rozhodol napísať komplet časopis venovaný iba tragickým nehodám a ich následkom a ako im predchádzať.“

„Nie je cieľom ľudí desiť, strašiť, ale podnietiť ich, aby sa zamysleli nad svojím štýlom jazdy, skôr ako sadnú za volant.“

Nehody môžu viesť k samovražde

V rámci kampane Donio Peter informuje, že časopis sa zameriava nielen na štatistiky, ale poskytuje aj rady. Presnejšie, ako predísť dopravným nehodám či ako konať tesne po zrážke. Slovákom časopis tiež poradí, kedy je nutné volať políciu, čo nerobiť za volantom, a informuje aj, ako dopravné nehody naštrbujú našu psychiku.

Tragické dopravné nehody totiž nemajú negatívny vplyv len na obete a ich príbuzných, ale aj na vinníka a jeho rodinu, priateľov, kolegov. Petra sme sa opýtali, aký najväčší vplyv majú nehody na ľudí.

„V krajnom prípade môže prispieť tragická dopravná nehoda k depresiám, úzkostiam, strate zamestnania, poruchám spánku, iným zdravotným problémom súvisiacim so stresom a blízkym dotykom smrti a tragédie. Niektoré tragické nehody viedli aj k samovraždám.“

To všetko sú následky, o ktorých sa veľmi v médiách nepíše a nezainteresovaný človek, o takýchto následkoch ani netuší. „Tieto a mnohé iné následky tragických nehôd postihujú nielen pozostalých obete pri dopravnej nehody, ale často aj vinníka. Samozrejme, že je iné, keď človek odpadne za volantom a niekoho zrazí, a iné, ak si sadne za volant opitý alebo pod vplyvom d*og.“

dopravna nehoda
zdroj: FB/Polícia SR - Nitriansky kraj

Najčastejšie príčiny nehôd

Pri dopravných nehodách, ktoré končia tragicky, je najčastejšou príčinou porušenie povinnosti vodiča, nevenovanie sa vedeniu vozidla (napríklad používanie mobilného telefónu) či nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami. Dôvodom je aj prekročenie rýchlosti.

Niekedy k nehode prispejú aj faktory, ktoré sa nedajú ovplyvniť. Napríklad náhle zhoršenie zdravotného stavu či stav vozovky. Podľa Petra však takmer vždy vodiči môžu urobiť niečo preto, aby zamedzili tragickým následkom. Niekedy postačí aj prispôsobenie rýchlosti.

Časopis sa bude distribuovať na okresné a krajské dopravné inšpektoráty policajného zboru. Peter za to vďačí podpore Slovenskej asociácie na ochranu práv poškodených (SAOPP). „Veľkou pomocou mi je predovšetkým jej predseda, p. Bc. Dalimil Hatok, LL.M., za čo mu aj touto cestou patrí veľká vďaka.“

FILM ČERNÁK

5 000 výtlačkov za 2 500 eur 

Časopis Cesty bez cieľa je už hotový, avšak nič nie je zadarmo a tak čaká na svoje úplné zrodenie. Peter preto zriadil crowdfundingovú kampaň, kde sa snaží vyzbierať celkovú sumu 3 000 eur. Najväčšou položkou je tlač časopisu, pričom je nutné vytlačiť minimálne 5 000 výtlačkov. To stojí minimálne 2 500 eur.

Časopis Cesty bez cieľa
zdroj: Donio.sk

„Ďalšie peniaze v minimálnej výške 500 eur sa použijú na distribúciu, grafiku, korektúru a reklamu. Ale čím vyšší počet, tým sa dostane k väčšiemu počtu šoférov a iných účastníkov cestnej premávky a tým je väčšia šanca, že sa podarí reálne zachrániť ľudský život,“ informuje Peter na webe. 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Ministerstvo vnútra SR , Donio, Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá