Slovák predáva starú škodovku za desiatky tisíc eur. Väčšiu raritu nájdeš len ťažko
- Na internete sa objavil inzerát na krásnu Škodu 1000 MBX
- Ide o poriadnu raritu, model, z ktorého v obehu zostalo skutočne málo kusov
- Cena však môže mnohých zaraziť
- Na internete sa objavil inzerát na krásnu Škodu 1000 MBX
- Ide o poriadnu raritu, model, z ktorého v obehu zostalo skutočne málo kusov
- Cena však môže mnohých zaraziť
Na slovenskom trhu ojazdených áut sa objavil pomerne raritný kúsok. Ide o vzácnu vyše 50-ročnú Škodu 1000 MBX inzerovanú v Topoľčanoch.
Ako vysvetľuje český portál Autoforum, „embéčky“ sú obľúbenými kúskami medzi mnohými zberateľmi klasických aut. Avšak 1000 MBX nie je obyčajná „škodovka“.
Príbeh tohto auta je mimoriadne zaujímavý. Pôvodne malo ísť o akési „eso v rukáve“ známej automobilky, ktorá si od jeho výroby a exportu sľubovala výborné zisky. To sa však nestalo.
Príbeh sa začal písať v časoch, kedy automobilka zažívala rozmach. Pravda píše, že s príchodom novej Škody 1000 MB vyrástlo 40 nových výrobných hál, ktoré chcela automobilka využívať naplno.
Spomínané auto malo postupne v rámci exportu nahradiť mimoriadne obľúbenú Octaviu a taktiež kabriolet Škody Felicie. V zahraničí sa totiž tešili veľkej obľube a Československá socialistická republika dúfala, že vďaka novým typom auta do krajiny zo západu potečú peniaze.
Felicia si v rokoch 1959 až 1964 získala nielen u nás, ale aj v zahraničí, slušnú obľubu. S myšlienkou, že pôjde o auto určené najmä na export, sa začalo pracovať na úplne novom modeli. Ten si požičal práve základ Škody 1000 MB. Na rozdiel od nej však mal mať dvoje dvere a hlavne to mal byť kabriolet s plátennou skladacou strechou. Tu však nastali komplikácie.
Počas vývoja sa zistilo, že karoséria bez strechy nie je dosť tuhá. Cez použité výstuhy sa nielen krútila, ale dokonca lámala. Padlo teda zásadné rozhodnutie. Projekt sa zmenil z kabrioletu na kupé s pevnou strechou a dostal označenie Škoda 1000 MBX. Hoci sa „vietor vo vlasoch“, ktorý bol typický pre Felíciu, nekonal, auto disponovalo sťahovacími oknami, dokonca aj tými zadnými.
Nie je to to isté auto
Nemysli si však, že kvôli podobným názvom sú Škoda 1000 MB a 1000 MBX rovnakým autom s rozdielmi iba vo výbave. Napríklad ich karoséria sa zhoduje len po predné sklo. Ďalej majú už každý jeden panel odlišný.
Aj kvôli tomu Škoda nedokázala pri vývoji týchto áut šetriť v dostatočnej miere a nastali ďalšie komplikácie. Niektoré časti karosérie totiž nebolo možné vyrábať sériovo. Museli sa nasádzať ručne, čo poriadne zvýšilo náklady.
K prvým zákazníkom sa MBX dostala až v roku 1967, zatiaľ čo o jej vývoji predstavitelia spoločnosti rozhodli už v roku 1960. Z roku 1966 však existuje tiež zopár kusov, konkrétne len 137, uvádza Pravda. A presne o takýto prípad sa jedná v inzeráte v Topoľčanoch.
Hodnota auta
Ceny veteránov sú v mnohých prípadoch skutočne vysoké. To však nemusí znamenať, že sú prehnané. Na inzertnej webovej stránke Mobile.de si predajca Škody 1000 MBX pýta za svoj kúsok 63-tisíc eur. Príde ti to veľa?
Pozrime sa teda na predajné štatistiky. Plánovanú výrobu 50-tisíc kusov zmenili viaceré faktory. Príliš vysoká cena oproti klasickej štvordverovej MB či problémy s kvalitou spracovania, konkrétne pretekanie vody do interiéru, predaj modelu MBX negatívne ovplyvnili.
Objavilo sa tiež množstvo prípadov nespokojných zákazníkov, ktorí svoje autá vrátili do fabriky. Škoda musela v roku 1969 ukončiť výrobu svojho kupé. Spolu s modelom 1100 MBX, ktorý sa od „1000-ky“ líšil silnejším výkonom, predala len 2 517 kusov.
Postupom času, predsa len je to už 50 rokov, sa väčšina z nich zničila. Podľa Autoforum.cz momentálne existuje v Európe možno sto kusov Škody MBX. Portál pripúšťa, že suma vyše 60-tisíc eur je skutočne vysoká, no v tomto prípade nejde iba o výnimočné auto, ale aj o vozidlo v skutočne špeciálnom stave.
Najazdených má približne 30-tisíc kilometrov, má krásne zachovaný svetlomodrý lak a svetlohnedý interiér.
Na Slovensku si za zlomok tejto ceny kúpiš i vyššie spomínanú Škodu 1000 MB, ktorá už taká raritná zďaleka nebola. Jeden taký inzerát je aj na portáli Autobazar.eu. Ide taktiež o veľmi zachovalý svetlomodrý kúsok. Tachometer dokonca ukazuje nájazd len niečo cez 6-tisíc kilometrov a predajca si za tento kúsok pýta 15 900 eur.
Zdroje: Autoforum.cz, Pravda, Mobile.de, Autobazar.eu