Slovák v Modre ponúka dychberúce produkty, úspech žne na každom kroku. Firmy sa idú potrhať, aby ich mali
- Mesto Modra v sebe ukrýva množstvo histórie a tradícií. Je známe aj jedinečnou majolikou
- Aj preto sa Slovák Jakub rozhodol oživiť výrobu tradičnej modranskej keramiky a majoliky
- Vytvoril produkty, ktoré neslúžia len ako dekorácia
- Mesto Modra v sebe ukrýva množstvo histórie a tradícií. Je známe aj jedinečnou majolikou
- Aj preto sa Slovák Jakub rozhodol oživiť výrobu tradičnej modranskej keramiky a majoliky
- Vytvoril produkty, ktoré neslúžia len ako dekorácia
Jakub Liška inovuje remeslo, ktoré tu už je stovky rokov. Zmodernizoval modranskú majoliku aj keramiku. Jeho klientmi sú veľké korporáty, produkty distribuuje do celého sveta.
Napriek tomu, že Jakub pochádza z rodiny hrnčiara a keramikára, k tomuto remeslu nemal spočiatku až tak blízko. Všetko sa zmenilo, keď vytvoril prvý produkt a postupne začal predávať. Dnes má v Modre dielňu, e-shop, kamennú predajňu a kaviareň.
„Značku modranska som tvoril na kolene v pivnici v roku 2011. E-shop mi prišiel ako tá najľahšia cesta k zákazníkovi. Mal som však veľké obavy, či sa ľudia nebudú báť si tieto produkty kúpiť. Bol to riskantný krok, ale ukázal sa ako veľmi dobrý,“ uvádza Jakub Liška, zakladateľ značky modranska.
Jakub Slovákom dokazuje, že spojenie tradícií a inovácií môže fungovať. Pri vstupe do biznisu preňho bola prioritou implementácia moderných technológií.
„Začali sme so zriadením platobnej brány v e-shope, neskôr sme umožnili platbu kartou a následne sme zaviedli platobný terminál v mobile SmartPOS od ČSOB, ktorý využívame najmä na trhoch. Zákazníci si to veľmi pochvaľujú,“ opisuje Jakub.
- Čo viedlo Jakuba k predaju produktov z majoliky?
- Nie je kúpa keramiky cez e-shop riskantný krok?
- Ako dlho trvá výroba jednej šálky?
- Kde sa dnes človek môže priučiť hrnčiarstvu?
Modranská majolika je odkazom našich predkov. Čo vás viedlo k rozhodnutiu zachovávať slovenské tradície?
Veľký vplyv na to malo prostredie doma. Môj otec je hrnčiar, keramikár aj figuralista, dodnes má keramickú dielňu. Už ako dieťa ma bavilo modelovať a kresliť. Aj preto som sa prihlásil na keramickú tvorbu ŠÚV v Bratislave.
To, že som sa ale vrátil k samotnej majolike, bolo viac-menej z pohnútky skúsiť spraviť niečo nové, odkazujúc na tradíciu. Vnímal som aj dieru na trhu. Zároveň je pre mňa dôležité zachovávať si slovenské tradície, a to aj v podobe modranskej majoliky. Dnes je na Slovensku už veľmi málo ľudí, ktorí sa týmto remeslom zaoberajú.
Ako by ste nám, laikom, vysvetlili, čo to tá majolika vlastne je?
Ide o jednu z techník výroby keramiky, ktorá je špecifická tým, že sa nízko pálený črep, zväčša hrnčarina, po prežahu namáča do bielej glazúry, do ktorej sa za surova farbami namaľuje ornament, ktorý po druhom výpale preberie lesk bielej glazúry.
Ornament je historicky z oblasti západného Slovenska, hoci majolikovú techniku k nám priviezli Habáni zo západnej Európy, okolia Modry, s typickými prvkami kvetov, rastlín, remesiel, to z neho robí špecifickú majoliku, regionálne a historicky viazanú na okolie Modry.
Jakub Liška odmalička modeloval, skončil Školu úžitkového výtvarníctva v Bratislave, no paradoxne sa neplánoval keramike venovať. Vyštudoval architektúru na Vysokej škole výtvarných umení a odišiel do zahraničia, kde v štúdiu pokračoval.
Keď sa však vrátil, videl, ako stáročná tradícia výroby modranskej keramiky zaniká. Spolu s grafickými dizajnérmi sa preto rozhodli oživiť tradíciu.
Mali víziu vytvoriť niečo nové, oživiť tradičné vzory a spracovať ich do modernejšieho dizajnu. Vytvorili úžitkový rad keramiky, ktorý oslovuje súčasnú generáciu.
Je kúpa keramiky pre ľudí dnes len výlučne produkt na dekoráciu alebo na každodenné použitie?
Od roku 2011, keď sme s tým začali, sme vedeli, že chceme robiť a predávať úžitkovú keramiku, nie dekoratívnu. Je nám jasné, že si to niekto kúpi aj ako dekoráciu, ale v drvivej väčšine si ju ľudia kupujú ako funkčnú vec.
Robíte aj produkt na mieru pre klienta?
Väčšina našich produktov ide do firiem v okolí Bratislavy, sú to najmä zákazky na mieru. Sú však limitované našou technikou a tým, že robíme len rotačné tvary.
Gro dopytu ide teda pre firmy v okolí Bratislavy alebo do Bratislavy samotnej, kde robíme veľa na zákazku, ale veľa robím aj po celom Slovensku, či už v Žiline alebo v Prešove. Čiže primárne to Slovensko a okolité krajiny.
Máte e-shop aj predajňu. Máte objednávky aj zo zahraničia?
Áno, mali sme viacero objednávok od firiem z Viedne či Česka. Objednávky na eshope máme z celej Európy aj zámoria.
Nie je kúpa keramiky cez e-shop riskantný krok?
To je otázka, ktorá nás trápila od samého začiatku. V roku 2011, keď som s tým začínal, som však nemal financie na to, aby som si hneď otvoril kamennú predajňu.
Otvoril som e-shop a mal som veľké obavy, či sa ľudia nebudú báť si tieto produkty kúpiť. Bol to riskantný krok, ale ukázal sa za veľmi dobrý. Na e-shope fungujeme dodnes a darí sa nám.
Koľko percent vašich tržieb teda tvorí e-shop?
50 % našich tržieb tvoria objednávky na mieru pre rôzne firmy. Zvyšných 30 % je e-shop a kamenná predajňa, a 20 % sú trhy, ktoré navštevujeme.
Nechodíme na veľa trhov, ale nájdete nás na Keramických trhoch v Pezinku, Slávnosti hliny v Modre a na dizajnérskych trhoch ako Dobrý trh či Urban Market. Tieto trhy navštevujeme už niekoľko rokov, ľudia sú tam na nás zvyknutí a vždy nám to spraví dobré tržby.
Po novom sa na väčšine trhov vyžadujú okrem platby v hotovosti aj platby kartami, ako aj bezkontaktné platby mobilmi či smart hodinkami. Umožňujete aj vy platbu kartou či mobilom?
Platbu kartou či mobilom dnes ľudia uprednostňujú oveľa viac ako kedysi. Aj preto sme sa rozhodli zaviesť platobný terminál v mobile od ČSOB.
Táto mobilná aplikácia umožňuje prijímanie platieb kartou, mobilom a hodinkami pomocou smartfónu s operačným systémom Android.
Je to úplne jednoduché a potvrdilo sa nám, že zavedením platobného terminálu ľudia nakupujú viac a zvyšuje sa nám obrat.
Tomuto trendu sa prispôsobili takmer všetci predajcovia a ľudia prestávajú nosiť hotovosť. Ide určite aj o dobrý trend v bankovníctve.
Už roky pozorujeme, že hotovosť ide pri platení do úzadia a na scénu prichádzajú alternatívne platobné metódy. Prevádzky, ktoré sa situácii neprispôsobia, môžu prichádzať o tržby.
Namiesto klasických platobných terminálov sú dnes čoraz populárnejšie takzvané SmartPOS – platobné terminály v mobile, ktoré fungujú ako akákoľvek iná mobilná aplikácia. Firmy tak nemusia platiť za prenájom samotného zariadenia. K smartfónu následne zákazník len priloží kartu, mobil či hodinky a platba prebehne podobne ako s fyzickým POS terminálom.
Platby cez mobilný terminál SmartPOS sú vhodné pre malé prevádzky, ale aj ľudí, ktorí pracujú „v pohybe“. Hodí sa tak napríklad taxikárom, foodtruckom, kuriérom, ambulanciám a klinikám, skrášľovacím zariadeniam či barbershopom.
Viete odhadnúť, o koľko sa vám tržby zvýšili?
Vnímame, že všeobecne platby kartou, nielen mobilom, zvýšili celkové tržby na trhu. Platobný terminál v mobile od ČSOB sme využívali prvýkrát počas tohtoročnej letnej sezóny. Denná tržba sa zvýšila od 10 % až do 30 %.
Vediem si však evidenciu z jednotlivých trhov už 10 rokov a tržby vždy odzrkadľujú aktuálnu ekonomickú situáciu.
Modranská majolika je historická vec, zaplatiť za ňu je možné kartou. Ako to vnímate? Keďže spájate historickú vec s modernou technológiou.
Vôbec to nevnímam negatívne. Je to len vývoj k lepšiemu, no nikto ťa do ničoho nenúti. Niekto sa rozhodne pre terminál, iný pre hotovosť. Ide o to, aký servis chce poskytnúť zákazníkovi.
Pri termináli v mobile nie je potrebné kúpiť ďalšie technické zariadenie, stačí Android telefón. K smartfónu následne zákazník len priloží kartu, mobil či hodinky a platba prebehne podobne ako s fyzickým POS terminálom.
Takisto neplatím žiadny mesačný poplatok, čo je oproti klasickým terminálom omnoho výhodnejšie aj cenovo dostupnejšie.
Platobný terminál v mobile ČSOB SmartPOS je kompaktný, nenáročný a jednoducho ovládateľný. Jeho funkcie oceňujú aj zákazníci. Na trhoch vnímame, že ich to príjemne prekvapí, že dokážu zaplatiť telefónom či hodinkami.
Vašu ponuku tvoria šálky, čajníky či taniere. Ako dlho trvá výroba napríklad jednej šálky?
Tým, že ide o ručnú prácu, tak výroba 1 alebo 100 šálok trvá dva až tri týždne. Je to zdĺhavý technologický proces, ktorý začína premiesením hliny a vytočením šálky na hrnčiarskom kruhu.
Následne ju necháme vyschnúť, to niekedy trvá pár dní a niekedy aj týždeň. Po uschnutí ide produkt na prvý výpal, ktorý trvá celú noc a chladne to celý deň.
Po prvom vypálení sa produkt naglazuje, zapraví a namaľuje. Posledným krokom je opäť vloženie šálky do pece, kde sa vypáli.
Šálky modranska predávate od 7 do 17 eur. Nejde vôbec o drahý produkt, koľko však stojí celková výroba jednej šálky?
Suroviny sú najlacnejšia položka, najdrahšia je pri ručnej výrobe práca remeselníkov. Výrobné náklady sú možno 10 % a 70 % je mzda. Zvyšných 20 % sú energie a priestory.
My pracujeme s určitou maržou, ktorá je pri dizajnérskych produktoch, rádovo na trhu vždy oveľa vyššia ako naša. Našou filozofiou je však vyrábať produkty, ktoré sú cenovo dostupné, aby si ich mohlo dovoliť čo najviac ľudí.
Spomínali ste, že dnes je hrnčiarov už málo. Prečo nemajú Slováci záujem o návrat k tradíciám?
Postupne zanikli viaceré centrá výroby – v Modre, Pukanči či Pozdišovciach, čím zanikli zamestnávatelia.
Pred zhruba 20 rokmi sa zatvorila aj škola v Pezinku – pôvodne Modranská hrnčiarska a maliarska škola.
Kde sa dá tomuto remeslu v dnešnej dobe „priučiť“?
Takmer nikde a to je problém.
Hrozí teda, že hrnčiarske remeslo zanikne?
Myslím si, že nezanikne, keďže ide o jedno z najstarších remesiel na svete. Čiže aj keď sa na Slovensku nebudú vyučovať noví hrnčiari, budú si v rodinách generácie posúvať informácie.
Okrem toho máme aj internet, kde sa prostredníctvom videí človek dokáže čo to priučiť. Bude to o jednotlivcoch, ktorí tomu remeslu podľahnú a budú sa to chcieť samostatne učiť.
Je to skutočne reálne, aby sa človek priučil hrnčiarstvu pomocou online videí?
Je to reálne, ale bude to práve o tých nadšencoch. Bude sa to dediť v rodinách, ktoré tým doslova žijú. Jednotlivec, ktorému dané remeslo učaruje, si nájde zdroje, kde sa to naučí.
Kde sa vidíte o 5 rokov? Plánujete prísť v dohľadnej dobe napríklad s novými vzormi?
Nové vzory sú u nás aktuálne veľká téma. Pandémia však bola pre nás záťažová skúška, zákazky pre firmy v tom čase padli. Teraz sa to už vracia do normálu. Minulý rok sme otvorili aj kamennú predajňu s kaviarňou a renovovali dielňu.
Do budúcna však plánujeme naplniť potenciál kaviarne s predajňou ešte viac. Chceli by sme začať robiť rôzne kurzy či workshopy. Je tak možné, že sa vyberieme týmto smerom.
Plánujete aj expanziu predajne?
Viem si predstaviť podobný typ prevádzky v Bratislave, kde by sa tiež organizovali rôzne workshopy. Zo zahraničia by to bola Praha alebo Brno.