Slovákmi milovaný reťazec ruší desiatky predajní v zahraničí. Zisťovali sme, aký osud ho čaká u nás
- Známy diskontný reťazec končí u našich susedov
- Na Slovensku ich obchody stále fungujú
- Známy diskontný reťazec končí u našich susedov
- Na Slovensku ich obchody stále fungujú
Poľský diskontný reťazec Pepco sa rozhodol ukončiť svoju činnosť v Rakúsku, kde momentálne prevádzkuje sedemdesiat pobočiek. Vo Viedni podali návrh na vyhlásenie konkurzu. Ich rozhodnutie vysvetľujú slabšími výsledkami na rakúskom trhu, pretože zisky nesplnili očakávania.
Na Slovensku ich obchody zatiaľ naďalej fungujú, ale či to tak aj zostane, nie je isté. Na otázky týkajúce sa budúcnosti reťazca na Slovensku sme sa obrátili priamo na ich sídlo u nás.
Stiahnutie z rakúskeho trhu
Obchody reťazca Pepco v Rakúsku sa čoskoro zavrú. Denník Die Presse informoval, že spoločnosť požiadala obchodný súd vo Viedni o vyhlásenie konkurzu. Pobočky zostanú otvorené do odvolania, ale firma sa rozhodla stiahnuť z rakúskeho trhu.
Podľa oznámenia skupiny Pepco Austria zaznamenala straty, aj keď sa snažila situáciu zvrátiť rôznymi iniciatívami a štrukturálnymi zmenami.
„Vytrvalo opatrné a ťažké správanie spotrebiteľov v Rakúsku, nadpriemerná inflácia, vysoké prevádzkové náklady a všeobecne negatívny makroekonomický výhľad mali zásadný negatívny vplyv na výsledky Pepco Austria,“ uviedla spoločnosť vo svojom vyhlásení. Insolvencia sa týka približne 680 zamestnancov, spresnila agentúra APA.
Predajne Pepco v Rakúsku boli otvorené len 2,5 roka. Za ten čas prevzali väčšinu obchodov od reťazca obuvi CCC. Celkovo tam spoločnosť prevádzkovala 73 obchodov.
Budúcnosť je zatiaľ nejasná
Na Slovensku majú zákazníci k dispozícii 148 pobočiek Pepco, ktoré si veľmi obľúbili. Na náš redakčný e-mail s otázkami, či obchody zostanú otvorené aj v budúcnosti, sídlo spoločnosti na Slovensku zatiaľ nereaguje.
Podľa informácií, ktoré Die Presse získal od agentúry APA, sa obchodný reťazec po odchode z Rakúska plánuje zamerať na trhy s najväčším potenciálom rastu. Česko by mohlo byť jedným z nich.
Pepco vo svojich obchodoch ponúka oblečenie, hračky a domáce potreby vrátane nábytku. Firma zamestnáva viac ako 31-tisíc ľudí v 19 európskych krajinách a má sieť viac ako 3 600 obchodov. V roku 2022/2023 firma dosiahla predajné rekordy s nárastom tržieb o viac ako 17 percent, aj keď jej čistý zisk klesol o 41 percent.
Slováci sa nákupov oblečenia dokážu zrieknuť
Ak potrebujú slovenské domácnosti šetriť, 66 % z nich obmedzí najmä nákupy oblečenia. Lacnejšiu dovolenku alebo jej zrušenie si v prípade finančných ťažkostí vyberie 55 % respondentov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti KRUK.
Výdavky na zábavu, ako sú napríklad návštevy reštaurácií či kina, obmedzí v prípade šetrenia 54 % opýtaných. Možnosť úspor prostredníctvom obmedzenia nákupu potravín len na tie najnutnejšie si vybralo 46 % domácností. Na konci roka 2022 si znižovanie spotreby energií ako možnosť šetrenia vybralo 52 % domácností, v súčasnosti je to 41 % z nich.
„V prípade nepriaznivej zmeny finančnej situácie Slováci celkom oprávnene uvažujú predovšetkým o úsporách za nákup tovaru a služieb, ktoré nie sú nutné. Slovensko naďalej reguluje ceny energií a Slováci už nevidia veľký priestor na úspory nákladov na energie. Ďalej sa tiež veľmi snažia, aby nemuseli obmedziť rozpočet na vzdelávanie a záujmové aktivity svojich detí,“ uviedla generálna riaditeľka spoločnosti KRUK Jaroslava Palendalová.
Podiel respondentov, ktorí by sa snažili obmedziť výdavky spojené so zdravím, sa medziročne znížil z 28 % na 23 %. Klesol aj počet rodičov, ktorí by obmedzili výdavky na vzdelávanie a voľnočasové aktivity svojich detí z 12 % na 10 %.
„Viac ako tretina mužov a viac ako štvrtina žien by nepriaznivú finančnú situáciu riešila využitím vlastných úspor. Takmer desatina respondentov by sa tiež pokúsila dohodnúť s veriteľmi na úprave splátok svojich záväzkov,“ dodala Palendalová s tým, že Slováci sa na príbuzných alebo na niektorú z finančných inštitúcií so žiadosťou o pôžičku obrátia len výnimočne.
Formu pôžičky by na riešenie zlej finančnej situácie využilo 5 % mužov a 3 % žien. Uprednostnili by pritom pôžičku od príbuzných alebo priateľov.
Zdroje: Die Presse, APA, Pepco, TASR