Slovákom nevoňajú veľké ryby. Svoje peniaze dávajú malým a stredným e-shopom
- Veľké e-commerce spoločnosti zaznamenávajú v tomto roku stagnáciu
- Existuje viacero skutočností, ktoré nahrávajú malým aj stredným podnikateľom
- Veľké e-commerce spoločnosti zaznamenávajú v tomto roku stagnáciu
- Existuje viacero skutočností, ktoré nahrávajú malým aj stredným podnikateľom
Trend, ktorý sa začal prejavovať v zahraničí už pred niekoľkými rokmi, v súčasnosti prichádza aj na Slovensko. Slováci v posledných rokoch míňajú čoraz viac peňazí v menších online obchodoch, vďaka čomu sa im aj naďalej darí.
„Množstva malých predajcov sa situácia súvisiaca s rastúcou infláciou či rozpútaním vojny na Ukrajine významne nedotkla,“ uvádza tlačová správa spoločnosti Shoptet.
Ľuďom záleží na tom, kto ich peniaze dostane
Úplne iný scenár však zažívajú viaceré veľké e-commerce spoločnosti, ktoré zaznamenávajú v tomto roku prepady alebo stagnáciu. Často preto musia prepúšťať zamestnancov či zoštíhľovať svoje portfólio.
„Minulý rok mali obchody na Shoptete obrat vyše dve miliardy eur a aj v tomto roku rastú. Zatiaľ čo veľkí hráči majú problémy, malí a strední podnikatelia mali napríklad medziročne v máji o 20 percent vyššie tržby,“ vysvetľuje Ivo Mrena, country lead Shoptet pre Slovensko. Podobný vývoj zaznamenávajú aj v Česku.
Podľa nezávislej Asociácie pre elektronickú komerciu rástol medziročne celý český e-commerce trh o 14 %. Podnikatelia, ktorí pôsobia na Shoptete, však vykázali priemerný rast až 28 %.
Vďaka spomínanej spoločnosti podniká s vlastným e-shopom už 30-tisíc ľudí. Mnohým umožnil osamostatniť sa a byť nezávislými. Ide o najčastejšie riešenie pre online obchody v Česku aj na Slovensku. Prostredníctvom Shoptetu si môže otvoriť e-shop každý, kto by chcel podnikať a má na to náležité povolenia.
Ivo Mrena má jasno v tom, prečo aj na Slovensku zaznamenávame podobný trend ako za hranicami. Vysvetľuje, že dnes ľuďom záleží na tom, koho svojím nákupom podporia. Slováci začali nakupovať u menších lokálnych predajcov už počas pandémie koronavírusu.
Spokojní zákazníci
Country lead Shoptet pre Slovensko dodáva, že výhodou menších e-shopov je, že sa dokážu rýchlejšie prispôsobiť aktuálnemu stavu na trhu.
„Veľkí online hráči neraz plánujú nákup tovaru alebo marketing na rok či viac dopredu. Mnohí z nich zle odhadli vývoj trhu a teraz majú problémy. Menšie prevádzky dokážu byť oveľa prispôsobivejšie, a preto sú ich výkyvy menšie,“ vysvetľuje Ivo Mrena.
V prospech malých e-shopov môže hrať aj samotné zameranie. Často ide o úzkoprofilový sortiment, v ktorom ľuďom ponúkajú tovar, ktorý nepredáva nikto iný.
Tým, že ide o konkrétne zameranie, dokážu predajcovia v danej oblasti poskytnúť kvalitné poradenstvo. Spokojní zákazníci sú k takýmto obchodom lojálni, vďaka čomu sú odolnejšie voči turbulenciám na trhu.
Minulý rok na Slovensku pribudlo len na platforme Shoptet viac ako 1 300 nových internetových obchodov. Tento počet sa bude zrejme naďalej zvyšovať.
„Západné krajiny majú podstatne väčší podiel e-commerce na celkovom predaji. Napríklad vo Veľkej Británii predstavuje e-commerce okolo 26 % celkového retailu, zatiaľ čo na Slovensku ide odhadom len o necelých 10 %. Priestor na rast je teda stále značný,“ uzatvára Ivo Mrena.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Tlačová správa/Shoptet