Slovákov nezastavila ani kríza a pomáhali domácej ekonomike. Míňali viac v reštauráciách aj kaviarňach
- Počas letných mesiacov zvykneme míňať viac peňazí ako po zvyšok roka
- Tento rok nás nezastavila ani pandémia a s ňou spojená kríza
- Podporujeme domácu ekonomiku, chodíme do reštaurácií, kaviarní a dovolenkujeme na Slovensku
- Počas letných mesiacov zvykneme míňať viac peňazí ako po zvyšok roka
- Tento rok nás nezastavila ani pandémia a s ňou spojená kríza
- Podporujeme domácu ekonomiku, chodíme do reštaurácií, kaviarní a dovolenkujeme na Slovensku
Slováci najviac míňajú počas letných mesiacov. Tie už vo všeobecnosti patria k tým, kedy trávime čas na terasách kaviarní, reštaurácií alebo barov. Inak tomu nie je ani tento rok.
Aj napriek pretrvávajúcemu strachu z celosvetovej pandémie COVID-19 podporujeme domácu ekonomiku. Strach zo straty príjmu, ktorý mala v polovici apríla polovica populácie, je dnes, zdá sa, preč.
Situácia sa postupne zlepšuje, naša spotreba počas teplých slnečných mesiacov aj napriek koronakríze narastá. Postupne sa náš život vracia do normálu, častejšie nakupujeme, míňame peniaze v reštauráciách a užívame si dovolenku. Na Slovensku.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Plány ostali zabudnuté
Ešte v apríli sa viac ako 72 % populácie vyjadrilo, že v najbližších troch mesiacoch rozhodne plánuje zredukovať svoje výdavky. Nedostatok prichádzajúcich financií zo strany spotrebiteľa mali pocítiť najmä reštaurácie, kaviarne a bary.
„Aktuálna situácia túto ambíciu nepotvrdzuje. Práve naopak. Podľa našich dát sa totiž počet platieb realizovaných v týchto zariadeniach počas leta v porovnaní s májom zvýšil, a to o 20 %,“ uviedla Linda Valko Gáliková, PR manažérka 365.bank.
Tá ďalej tvrdí, že narastajúca spotreba môže súvisieť aj s postupným návratom ľudí do normálu. Tí majú väčšiu ochotu míňať, čo je pozitívnym impulzom najmä pre oživovanie ekonomiky.
Radi utrácame
Obavy Slovákov z nedostatku potravín sa našťastie zatiaľ nepotvrdili a tak môžu naďalej utrácať. Počet nákupov sa podľa dát 365.bank mierne zvýšil. V letných mesiacoch utrácame za potraviny o 12 % viac v porovnaní s obdobím pred letom.
Naša narastajúca spotreba sa prejavuje aj v maloobchodných tržbách. V supermarketoch a hypermarketoch sa podľa dát Štatistického úradu medziročne zvýšili o 3,9 %. V apríli pritom dosahovali pokles o necelých 15 %.
Všetky zložky maloobchodných tržieb v júni medziročne klesli o 1,6 %. Pozitívne však je, že dosahujú porovnateľnú úroveň s obdobím, ktoré nebolo poznačené koronavírusom.
Dovolenka na Slovensku
Plány Slovákov skresať výdavky na reštaurácie a potraviny nevyšli. Ich predpovede o dovolenke na Slovensku sa však stali realitou.
Na jar až 60 % Slovákov plánovalo stráviť letné mesiace doma. Do zahraničia plánovalo vycestovať len okolo 7 % z nás. Obavy pred dôsledkami pandémie nás nakoniec skutočne udržali v krajine.
Najväčším hitom tohto leta nie je Chorvátsko ani Turecko. Slováci dovolenkujú na Slovensku. To dokazujú aj dáta, ktoré ukazujú medziročný pokles zahraničných platieb až o 40%.
„To, že väčšina Slovákov ostáva dovolenkovať doma, je dobrou správou hlavne pre náš cestovný ruch. Po výpadku príjmov hotelov a ubytovacích zariadení spôsobených opatreniami súvisiacimi s koronavírusom to môže predstavovať postupné oživovanie aj v tejto oblasti,“ uzavrela Linda Valko Gáliková.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie