Slováci radi míňajú na drahé autá, no často zabúdajú na jedno: Takto môžeš prísť o tisíce eur

  • Na Slovensku vzrástol predaj automobilov viac ako na európskom trhu
  • Slováci preferujú skôr veľké a bezpečné autá
  • Pri kúpe prémiových modelov by však klienti mali myslieť na niekoľko vecí
wolfcars
Slováci sú veľkí milovníci áut – aj tých luxusnejších. zdroj: Wolfcars
  • Na Slovensku vzrástol predaj automobilov viac ako na európskom trhu
  • Slováci preferujú skôr veľké a bezpečné autá
  • Pri kúpe prémiových modelov by však klienti mali myslieť na niekoľko vecí

Slováci prepadli autohorúčke – podľa údajov z minulého roka narástol predaj automobilov. 

Zaregistrovaných bolo 93 409 nových osobných áut, čo predstavuje medziročný nárast o 6,1 %. To je ešte viac, ako zaznamenal európsky automobilový trh.

Nájsť spoľahlivého predajcu jazdených áut, ktorý skutočne rozumie potrebám zákazníkov, však nie je jednoduché. Predajcov je totiž veľa, no nie všetci sú transparentní. 

Hoci by Košice každý tipoval skôr na priemyselné a technologické mesto, práve na východe Slovenska je firma, ktorá si vybudovala silné meno. Startitup sa rozprával s jej zakladateľom Norbertom Leitnerom.

Wolfcars na slovenskom trhu dokázal, že kvalitné vozidlá a férový prístup môžu ísť ruka v ruke. V rozhovore sa dozvieš, ako vyzerá sprostredkovanie prémiových vozidiel, aké chyby robia Slováci pri kúpe auta a prečo sa oplatí investovať do kvality. 

aam–401
zdroj: Wolfcars – Norbert Leitner z Wolfcars v rozhovore prezradil aj to, aké sú najčastejšie chyby pri kupovaní prémiových áut.

Vybudovať dôveryhodnú značku v oblasti prémiových áut nie je jednoduché. Aké boli najväčšie výzvy, s ktorými ste sa stretli?

Najväčšou výzvou bolo začať doslova od nuly. Nemali sme veľké finančné prostriedky, preto sme to museli budovať postupne. Na začiatku sme robili veci úplne inak ako dnes, lebo sme na niektoré investície jednoducho nemali.

V úvode sme boli dvaja spoločníci, teraz vyše rok a pol vediem firmu sám. Postupne sme sa vypracovali, získali stabilnú klientelu a vybudovali si meno.

Dnes viem, že ak chce firma uspieť, musí držať krok s dobou – digitalizácia a online predaj sú trendy, ktoré sa nedajú ignorovať. Aj my sa tomu musíme prispôsobiť, aby sme si udržali konkurencieschopnosť. Našťastie, mám veľmi dobrých a skúsených predajcov, ktorí mi v tom pomáhajú.

Na prvom mieste je zákazník

Wolfcars je dynamická spoločnosť, ktorá sídli v Košiciach. Špecializuje sa na predaj a sprostredkovanie kúpy nových, predvádzacích a jazdených vozidiel.

Dôraz kladie najmä na individuálny prístup k zákazníkom. Ponúka komplexné služby – financovanie, poistenie aj predĺženie záruk. 

V ich portfóliu sa nachádza široká škála prémiových značiek, akými sú Porsche, Mercedes-Benz, BMW či Audi. Wolfcars kladie veľký dôraz na transparentnosť, kvalitu a ľudský prístup ku klientom.

Každé vozidlo prechádza dôkladným technickým a legislatívnym overením, čo zaručuje zákazníkom istotu pri kúpe. Ako funguje predaj prémiových áut →

Prémiové autá si nevyberá každý – okrem toho, že človek musí byť nadšenec, je to aj finančne náročné. Čo vás priviedlo k práci v tomto segmente?

Mal som blízko k autám už od mladosti, ale profesionálne som sa venoval hokeju. Po ukončení kariéry som sa ocitol v situácii, ktorú zažívajú mnohí športovci – hľadal som nové smerovanie.

Keďže ma autá vždy zaujímali, začal som v predajni Fiatu, kde som získal prvé skúsenosti s predajom. Neskôr som prešiel do prémiového segmentu a pracoval v BMW.

Tam som pochopil, že na trhu existuje priestor pre kvalitnejší servis pri predaji jazdených prémiových vozidiel. Po niekoľkých rokoch zbierania skúseností som sa rozhodol založiť vlastnú firmu, v ktorej by som mohol ponúknuť zákazníkom to, čo mi na trhu chýbalo – osobný prístup, transparentnosť a kvalitné služby.

Košice sa často spájajú skôr s priemyslom a technológiami než s autami. Vnímate Košice ako perspektívne miesto pre podnikanie v oblasti automobilov?

Košice boli prirodzenou voľbou, pretože som tu vyrastal a poznal miestny trh. Začať podnikanie v rodnom meste je výhodnejšie nielen ekonomicky, ale aj strategicky – človek má vybudované kontakty a vie sa lepšie orientovať v prostredí.

Na východnom Slovensku chýbala ponuka jazdených prémiových vozidiel na takej úrovni, akú som mal v pláne priniesť. Dnes vidím, že to bol správny krok, firma rastie, a preto uvažujem o expanzii do Bratislavy alebo Prahy.

Obe mestá sú atraktívne, ale Praha ma aktuálne láka viac, pretože tam vidím väčší potenciál. Momentálne sa obzeráme po nejakých vhodných priestoroch. Takže ak také niekto ponúka na prenájom, pokojne sa nám môže ozvať.

wolf–15
zdroj: Wolfcars – Kúpa prémiového vozidla je veľká investícia, predajcu si treba vždy preveriť.

Na Slovensku klesol záujem o elektromobily

Záujem o nové elektromobily medziročne klesol, s podielom len 2,38 % (2 227 vozidiel), čo je najmenej v rámci krajín Európskej únie.

Naopak, Slováci majú radi väčšie a bezpečnejšie autá – najžiadanejším SUV sa stala Kia Sportage s 2 789 registráciami. Predbehla aj modely Škoda Kamiq a Karoq. Celkovo kategória SUV tvorila viac ako 52 % všetkých registrácií osobných áut na Slovensku. 

V roku 2024 dominovala slovenskému automobilovému trhu značka Škoda, ktorá obsadila šesť miest v prvej desiatke najpredávanejších modelov.

Najpredávanejším vozidlom bola Škoda Octavia s 4 474 registráciami, nasledovaná modelom Fabia (3 791 registrácií). Tretie miesto obsadil Hyundai i30 s 3 495 registráciami.

Medzi značkami viedla Škoda s 19 342 registráciami, nasledovaná Toyotou (9 309 registrácií) a Kiou (8 964 registrácií). Výrazný nárast zaznamenal Volkswagen s 8 920 registráciami, čo predstavuje medziročný nárast o 41,6 %. 

Chcem vlastniť prémiové auto →

Kúpa prémiového vozidla je veľká investícia a klienti sa často boja podvodov. Aké sú najčastejšie chyby, ktoré ľudia robia pri výbere prémiového auta?

Klienti si často neoveria históriu vozidla a spoliehajú sa len na to, čo im povie predajca. Najčastejšie problémy sú skrytá servisná história, nekompletné informácie o opravách a nesprávne uvedený počet najazdených kilometrov.

Ďalšia vec, na ktorú treba dávať pozor, sú autá s odpočtom DPH, najmä tie zo zahraničia – môžu skrývať daňové podvody a kupujúci si to nemusí uvedomiť. Odporúčame preveriť každé auto cez registre a nechať ho skontrolovať odborníkom.

Pôvod auta a jeho história sú pri kúpe kľúčové. Aké dokumenty by mal mať kupujúci vždy k dispozícii, aby mal istotu, že kupuje auto v top stave?

Pri kúpe by si mal klient vyžiadať kompletnú servisnú históriu, potvrdenie o všetkých opravách, preveriť VIN číslo a v ideálnom prípade nechať vozidlo skontrolovať v autorizovanom servise. Dôležitá je aj skúšobná jazda, vizuálna kontrola a kontrola hrúbky laku certifikovaným meračom.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Keby si si kupoval prémiový model auta, aký typ motorizácie by si si vybral?

Nie každý predajca je transparentný. Aké varovné signály by si mal zákazník všímať, aby sa vyhol problémom?

Každého predajcu si treba preveriť – dnes si viete dať všetko do Google a prvú vec, ktorú vidíte, či je vôbec predajca predajcom. Čiže, samozrejme, je dobré si vybrať nejakého správneho partnera na kúpu a preveriť si, aká je to firma, akú má históriu, aké má recenzie, ako funguje na sociálnych sieťach, či funguje ako predajca alebo sprostredkovateľ a tak ďalej.

Financovanie prémiových áut môže byť komplikované. Aké sú hlavné možnosti financovania, ktoré klienti využívajú?

Viac ako 90 % prémiových vozidiel sa dnes kupuje na úver. Pre firmy je to z pohľadu cash flow určite lepšie.

Dokonca aj keď si niekto vezme leasing na 4 či 5 rokov, veľakrát auto predá ešte pred splatením a jednoducho si ho vymení za novší model. Je to efektívnejší spôsob než platiť celú sumu v hotovosti.

wolf-7404345-2
zdroj: Wolfcars – Pri komisnom predaji musí Wolfcars ponúknuť top servis nielen pre kupujúcich, ale aj pre predávajúcich.

Každá značka sa snaží odlíšiť od konkurencie. Prečo by si mali ísť ľudia kúpiť auto k vám a nie ku konkurencii?

Našou hlavnou výhodou je, že vieme, odkiaľ pochádza väčšina vozidiel, ktoré predávame. Veľa z nich je z komisného predaja, čo znamená, že ich majitelia sú naši klienti, a vieme presne, v akom sú stave.

Pri komisnom predaji musíme ponúknuť top servis nielen pre kupujúcich, ale aj pre predávajúcich, aby sa cítili komfortne a mali istotu, že ich auto predáme za férových podmienok.

Okrem toho poskytujeme aj sprostredkovanie pri kúpe nových vozidiel – to znamená, že ak si klient chce kúpiť úplne nové auto akejkoľvek značky, my mu pomôžeme vyjednať lepšie podmienky, preveríme ponuky na trhu a nájdeme preňho najvýhodnejšie financovanie. Toto na Slovensku stále nie je bežná služba a navyše, záujemca za ňu nič neplatí. Pozri si všetky služby →

Servis drahších áut vyžaduje špecifické znalosti a vybavenie. Ponúkate aj nejaké služby potom, čo si u vás klient kúpi auto?

Väčšina našich áut je ešte v záruke, takže klienti sa môžu obracať na autorizované servisy. Ak si klient poistí vozidlo cez nás, tak automaticky má u nás servis v podobe poradenstva pri riešení poistných udalostí. 

Poistenie ďalej zahŕňa aj reklamáciu poistných plnení a vymáhanie oprávnených nárokov klientov vyplývajúcich z poistných zmlúv, poskytovanie asistenčných služieb pri poistných udalostiach 24 hodín denne, ktoré nám pomáha zastrešovať náš B2B partner .

wolf-7407382-2
zdroj: Wolfcars – Podľa Norberta Leitnera je segment luxusných áut na trhu stabilný.

Trh s prémiovými autami sa dynamicky mení. Ktoré značky a modely sú dnes medzi klientmi najžiadanejšie?

SUV modely sú stále najžiadanejšie. Slováci preferujú veľké bezpečné autá s dobrým výkonom. Najrýchlejšie sa nám predávajú vozidlá ako BMW X5 alebo Mercedes Benz GLE.

Elektrické autá sa síce dostávajú do popredia, ale ich predaj je stále pomerne zložitý. Aký je váš názor na elektrické autá?

Podľa môjho názoru treba ľuďom stále nechať možnosť slobodne sa rozhodnúť, čo komu vyhovuje. Krajiny ako Nórsko sú na to pripravené, ale Slovensko zatiaľ nie.

Elektrické autá majú svoje miesto na trhu, ale nedá sa očakávať, že v blízkej dobe úplne nahradia spaľovacie motory.

Ako vidíte budúcnosť trhu s prémiovými autami v súvislosti s neustálymi zmenami, ako je automatizácia a iné inovácie? Myslíte si, že sa tento segment výrazne zmení?

Myslím si, že segment prémiových vozidiel je jeden z najstabilnejších a určite bude na trhu aj naďalej. Zmeny sa však prejavia najmä v autorizovanej sieti, kde sa postupne vytratí osobný kontakt s klientom pri kúpe, čo je veľká škoda. 

Kedysi bola kúpa prémiového vozidla významnou udalosťou, dnes sa tento moment často vytráca.

Ľudia majú často vysnívané auto. Stáva sa však aj to, že príde klient s jasnou predstavou a nakoniec svoje rozhodnutie zmení?

Stáva sa nám to pomerne často – príde klient, ktorý si našiel v inzeráte nejaké vozidlo, no nakoniec odíde s úplne iným, o ktorom ani len netušil, pretože bol zameraný len na jednu značku alebo model. 

Môj tím predajcov je vždy ochotný odborne nasmerovať klienta k jeho novému vozidlu na základe dobre kladených otázok a hlavne zisťovaní potrieb klienta a jeho preferencií. Je dôležité, aby klient dostal všetky potrebné informácie a vedel si vybrať to najlepšie.

wolf–9
zdroj: Wolfcars – Prémiové vozidlá sú vo vysokom štandarde.

Kupujú si ľudia drahšie autá viac kvôli imidžu, alebo ich pri rozhodovaní ovplyvňujú skôr technické vlastnosti vozidla?

Myslím si, že ide o kombináciu oboch faktorov. Technológie v prémiových vozidlách sú na úplne inej úrovni v porovnaní s lacnejšími modelmi alebo autami nižšej strednej triedy.

Luxusné autá nie sú len otázkou imidžu – zohráva tu úlohu aj bezpečnosť, komfort a celkový pocit istoty. Je to súhra viacerých aspektov, nielen vizuálnej prestíže.

Stretli ste sa pri predaji áut s nejakou úsmevnou alebo bizarnou situáciou, ktorá vám utkvela v pamäti?

Podobné situácie sa stávajú pomerne často, väčšinou sú spojené s radosťou z kúpy auta. Jedna z vtipných však bola nedávno, keď si taliansky zákazník kúpil od nás Porsche GT4. Auto stálo približne 100-tisíc eur a klient chcel ušetriť na preprave, takže si poň prišiel s vlastným vozíkom.

Nemal poistené ani auto, ani prívesný vozík. Pri nakladaní sa objavil problém – vozidlo bolo nízke a uhol naloženia bol vysoký, a tak si vozidlo jemne poškriabal. Navyše, jeho prívesný vozík mal pneumatiky také zničené, že behúň bol úplne vydratý, čo bolo extrémne nebezpečné.

Ak by guma praskla, vozík sa mohol prevrátiť. Napriek tomu to klient bral s úsmevom, typickým talianskym prístupom. Nakoniec sa vydal na cestu do Talianska a neskôr ma informoval, že všetko prebehlo v poriadku – dokonca aj tá opotrebovaná guma vydržala.

Celá situácia bola z môjho pohľadu bizarná – kúpite si auto za takmer 100-tisíc eur, no šetríte na preprave a vystavíte sa množstvu zbytočných rizík.

Alebo sa nám stalo aj to, že sme klientovi našli kupujúceho na jeho vozidlo za sumu, ktorú zaň chcel dostať. Keď sme predávajúceho postavili pred hotovú vec a mal uzatvoriť obchod, tak sa rozhodol vozidlo nepredať.

A to aj napriek tomu, že mu kupujúci nakoniec ponúkol ešte o pár tisíc viac. Obchod sa teda nakoniec neuskutočnil a vozidlo sa už neinzeruje. 

Už ste spomínali, že chcete expandovať do Prahy alebo Bratislavy. Aké sú ešte vaše plány do budúcnosti?

Do budúcna chceme spolu s tímom aj naďalej ponúkať klientom kvalitný a osobný prístup ako doteraz. Plánujeme zvyšovať pomer vykúpených vozidiel k tým komisným. 

Taktiež otvárame novú spoločnosť autoliza.sk, ktorá sa bude venovať financovaniu a poisteniu vozidiel a povedie ju moja manželka. Pozri si viac o prémiových vozidlách →

Najnovšie videá

Trendové videá