Slovenka otvorila v Nitre špičkovú pekáreň: Takýto nával sme nemali ani v Dubaji
- V Nitre pribudla nová remeselná pekáreň Roh
- Podnikateľka Chulud Abbasová zabodovala na trhu vďaka jedinečnému konceptu
- V Nitre pribudla nová remeselná pekáreň Roh
- Podnikateľka Chulud Abbasová zabodovala na trhu vďaka jedinečnému konceptu
Mnohí ľudia snívajú o vlastnej reštaurácii, kaviarni či pekárni, ale cesta k tomu je často náročnejšia, ako si myslia. Aby si uspel v gastrobiznise, potrebuješ nielen vášeň pre remeslo, ale aj starostlivé plánovanie, pevnú finančnú základňu a schopnosť efektívne riadiť tím schopných ľudí.
Chulud Abbasová je toho skvelým príkladom. Nedávno si otvorila novú remeselnú pekáreň s názvom Roh a sama na vlastnej koži zažila, aké náročné môže byť začať podnikať v gastro biznise. S nadšením pre pečenie, podrobným plánom a odhodlaním sa pustila do práce a teraz zbiera prvé skúsenosti z prevádzkovania svojho podniku v Nitre.
„Začínala som v Dubaji, potom som pokračovala v Španielsku. Keď som si precestovala svet, po 20 rokoch som sa rozhodla vrátiť do rodnej Nitry. Chcela som vytvoriť nejaký koncept, ktorý tu chýbal. Chcela som však niečo dobré, kvalitné a vytvoriť komunitu, kde sa ľudia stretávajú, lebo v Nitre je veľmi málo takých miest,“ prezradila nám Chulud.
Názov „Pekáreň Roh“ má svoj konkrétny význam. „Chceli sme vytvoriť niečo jednoduché, čo by nás oslovilo. R je ako roh, o je ako chleba a h sú starodávne piecky v slovanských kuchyniach, na ktorých sa kedysi spávalo.“
Šikovné posily zďaleka
Najväčšou výzvou, s ktorou sa Chulud stretla pred samotným otvorením pekárne, bol počet zamestnancov. „Začínali sme iba traja, a to sme išli 18 až 19 hodín každý deň nonstop. Prekonali sme to a nabrali sme k sebe šikovných ľudí.“
Chulud sa z Dubaja do Nitry nevrátila sama. So sebou si priniesla šikovné posily. Jednou z nich je talentovaný cukrár Simeon, ktorý pochádza z Kene, no dlhé roky žil a pracoval v Dubaji po boku renomovaných francúzskych cukrárov, čo sa premietlo v ich croissantoch.
Druhou posilou, ktorú Chulud prilákala do Nitry, je šikovný kuchár Amit z Nepálu, ktorý sa zameriava na výrobu kvalitného chlebíka. Simeon aj Amit pracovali po jej boku.
„My sme spolu otvárali jednu pekáreň a začínali sme ešte predtým v ďalšej. Veľa ľudí sa pýta, čo ich doviedlo sem do Nitry. Dubaj je síce veľmi zaujímavý, ale ten reálnejší spôsob života je stále tu. Oni si povedali, kam pôjdem ja, tam idú aj oni. Za to som im veľmi vďačná, pretože oni sa stali mojou druhou rodinou.“
Nadšení zákazníci
Hodnoty, na ktorých Chulud postavila svoju pekáreň, sa ukázali ako veľká výhoda. Napriek tomu, že sú otvorení iba tri mesiace, podarilo sa im prilákať už množstvo ľudí, ktorí sa k nim stále radi vracajú.
„Tým, že sme rodinná firma, sme tu zamestnaní skoro všetci rodinní príslušníci. Ja som vždy chcela prostredníctvom pekárne a cez gastronómiu dávať ľudí dokopy a myslím, že sa mi to podarilo. Prvýkrát ako rodina trávime čo najviac času spolu a robíme veci, čo sme nikdy predtým nerobili. To je pre mňa tá najkrajšia vec. Druhú rodinu sme si vybudovali aj tu v našej pekárni.“
Prvé dni ani netušili, koľko chleba a pečiva napiecť. „Veľmi ma prevapila Nitra, že bol o nás taký obrovský záujem. Ja som si to ani nevedela predstaviť. Takýto nával sme nemali ani v Dubaji. Ešte keď sme mali zatvorené, tak nám sem ľudia chodili klopkať.“
Ako zaujať ľudí, sa Chulud naučila aj počas toho, keď žila a pracovala v Španielsku v ôsmej najlepšej reštaurácii na svete. Práve tam ju inšpirovali k umeleckej tvorbe.
„V reštaurácii ma naučili, že ľudí zaujmete v prvých 40 sekundách, keď najintenzívnejšie vnímame chute. Cez jedlo sa snažili povedať nejaký príbeh, a to ma zaujalo.“
Kvalitné a lokálne výrobky
Za ich úspechom je aj kvalita ponúkaného pečiva, chlebíka a kávy. Bez lokálnych farmárov a dodávateľov by to však nedokázali. Chulud si na ich výbere dáva záležať.
„Máme napríklad jedného dodávateľa, ktorý nám nosí iba vajíčka. Povedali sme si, že kvalita je na prvom mieste, a nemáme problém za kvalitné suroviny zaplatiť viac.“
„Chceme podporovať ľudí, ktorí sa tomu venujú osobne. Máme aj výbornú múku z rodinnej farmy z lučeneckého okresu. Čo sa týka ovocia a zeleniny, vyhľadávame ľudí, ktorí majú záhradky a čo sa tomu venujú.“
Za kvalitou výrobkou stoja okrem šikovných pekárov aj cukrárov aj kvalitné stroje, do ktorých museli hneď na začiatku investovať. „Najväčšou položkou boli stroje. Ide o tie najšpičkovejšie zariadenia na trhu, ktoré nám veľmi pomáhajú pri výrobe pečiva. Samozrejme, je to hlavne vďaka našim zamestnancom a ich pracovitosti, že sme schopní piecť v takom množstve.“
Podceňovaní slovenskí pekári
Chulud nám otvorene priznala, že podnikanie v gastrobiznise je náročné a neustále sa mení. Pekári na Slovensku navyše už mesiace bijú na poplach. Aj keď sa nedostatok pracovníkov premieta do zvýšených cien pekárenských výrobkov, Chulud vidí veci pozitívne.
„Sme otvorení tri mesiace a chlebík sa bude jesť stále, nech sa deje čokoľvek. Chleba by mal byť vždy dostupný. Nikdy sa nestane to, že človek si chleba nekúpi.“
Problém však vidí Chulud v niečom inom. „Na Slovensku nemá slovo pekár ešte takú hodnotu, ako naozaj má mať. Či je to barista, alebo pekár, v zahraničí ich berú oveľa vážnejšie než tu u nás.“
Napriek tomu si ľudia začínajú postupne uvedomovať, že chleby z domácich pekární sú nenahraditeľné. „Myslím, že počas posledných rokov ľudia vyhľadávajú chleby, ktoré sú z domácich pekární, oveľa viac. Veľkoobchodné reťazce už totiž nevedia ponúkať chleby, ktoré sú kvalitné, aj keby chceli.“
Jasné ciele do budúcnosti
Každý podnikateľ potrebuje jasnú víziu svojich cieľov a podrobný podnikateľský plán. Tento plán má obsahovať nielen finančné aspekty, ako sú náklady a predpokladané výnosy, ale aj marketingovú stratégiu a plán rozvoja podniku.
Aj keď je Pekáreň Roh otvorená iba tri mesiace, Chulud má jasno v tom, ktorým smerom sa chcú uberať. „Ešte sa držíme pri zemi, lebo si chceme vytvoriť silný tím ľudí, ktorý bude čeliť novým výzvam. K tým výzvam patria miesta nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Svet je pre nás otvorený.“
„Všetci sme na chvíľu ušli do zahraničia a niečo sme si odtiaľ zobrali a priniesli sme to sem,“ doplnila Chulud.
Do rozvoja pekárne plánuje investovať aj formou vzdelávania seba aj svojich zamestnancov. V gastrobiznise totiž panujú dynamika a nepredvídateľnosť. Konkurencia je silná a slovenskí zákazníci majú vysoké nároky. Preto je dôležité stále sledovať trendy, prispôsobovať ponuku a hľadať nové spôsoby, ako zaujať.