Slovenka v Kolumbii spolupracuje s bývalými pestovateľmi koky. V Bratislave otvorila netradičný podnik
- Pod značkou Kakaw Co+ spolupracuje s plantážami bývalých pestovateľov kokových listov
- Tí vďaka prémiovému kakau mohli prejsť od koky k bezpečnému životu
- Pod značkou Kakaw Co+ spolupracuje s plantážami bývalých pestovateľov kokových listov
- Tí vďaka prémiovému kakau mohli prejsť od koky k bezpečnému životu
Martina Matejíčková je 35-ročná Slovenka, ktorá stojí za prvou kakaotériou na Slovensku. Prvotná myšlienka a čiastočný plán priniesť tento projekt do našej krajiny sa zrodil v jej hlave, keď ešte žila v Mexiku a následne v Kolumbii.
„Postupne sa spojenie odrodového kakaa a social impact spoločnosti zapáčilo aj zopár ďalším známym, vrátane mojej rodiny, priateľov a vtedy, ešte len budúcich kolegov,“ povedala nám Martina.
Mladá Slovenka študovala Verejnú ekonomiku a služby na UMB v Banskej Bystrici a paralelne vo Francúzsku odbor, ktorý niesol názov Chargée ekonomických štúdií v sociálnej politike a zdravotníctve. Po škole ju zavialo na pár rokov aj do švajčiarskej zaisťovne v Bratislave, neskôr v Zürichu a v Paríži.
Nechala prácu v korporáte
„Po rokoch kariéry vo vysokom finančníctve sa mi zacnelo vrátiť do sociálnej ekonomiky, a tak som si našla prácu v jednom sociálnom podniku v Mexiku. A tam to všetko veru začalo.“
Priznáva, že každý podnikateľ, ale i nepodnikateľ má chvíle, kedy chce všetko zabaliť alebo všetko vidí vo veľmi šedých odtieňoch. Avšak koncept spojený s „kakawcom“ a čokoládou ma v tomto prípade jednu výhodu – spúšťa hormóny šťastia a nabudzuje.
„V týchto momentoch si treba dať šálku teplého kakawca alebo pár chutných bôbov a už nič viac neriešiť.“
Rozbehnúť vlastný biznis postavený na kakaových bôboch sa rozhodla kvôli niekoľkým veciam. Išlo o neprávosť kávového a kakaového sveta, o rozdeľovanie zisku a ťažký život farmárov.
Taktiež tu bola nedostatočná prítomnosť funkčného integračného sociálneho podniku a v neposlednom rade Martinina túžba po sociálnom podnikaní a jeho spojení s kakaom a kávou.
„Je to koncept spájania sociálneho podnikania a predaja prémiového kakaa. Chceme širokej verejnosti sprostredkovať možnosť zaľúbenia sa do sveta odrodového kakaa tak, ako sme sa do neho zaľúbili asi my všetci. Či pre jeho senzorické vlastnosti, chuťové profily, no i úžasné zdravotné a stimulačné benefity, ktoré sú známe už od čias Mayov.“
Cieľom bolo vďaka prémiovej kvalite kakaových produktov zabezpečiť vhodné pracovné podmienky pre znevýhodnených ľudí. Tí pôsobia v integračnej baliarni alebo i na iných pozíciách, v administratíve, priamom predaji či v sklade.
„Taktiež sme súčasťou podporného projektu Kakao za mier, ktorý sa venuje anti-propagácii pestovania koky v Kolumbii, a tak sa z bývalých cocaleros (pestovatelia kokových listov), stávajú šťastní a hrdí cacaoteros.“
Investícia v tisíckach eur
Prvý dovoz z Kolumbie stál Martinu okolo 10 000 eur, plus sa vyžadovala investícia do značky, marketingu a prvého mini priestoru. To stálo ďalších 5 až 8 000 eur.
„Zaokrúhlila by som to na 20 000 eur, ale treba poznamenať, že veľa vecí sme si zabezpečovali sami alebo naši kamaráti, ktorí to robili zadarmo, prípadne za nejaké to kakawco.“
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Martina žila v Kolumbii, Mexiku aj Paríži
- Na Slovensku sa rozhodla rozbehnúť chutný biznis
- Jej značka distribuuje prémiové kakao a kávu priamo z krajín Latinskej Ameriky
- Do podnikania vložila desiatky tisíc eur
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom