Slovenská firma bude po novom ešte zelenšia. Harmanecké papierne prichádzajú s veľkými eko novinkami
- Papierenská značka Harmony prichádza s ekologickými zmenami
- Zavádza interný Manifest udržateľnosti a aj novú radu produktov Eco Loving
- Slováci patria medzi najhorších na svete v produkcii aj spracovaní odpadu
- Papierenská značka Harmony prichádza s ekologickými zmenami
- Zavádza interný Manifest udržateľnosti a aj novú radu produktov Eco Loving
- Slováci patria medzi najhorších na svete v produkcii aj spracovaní odpadu
Len málo Slovákov vie, že obľúbená značka papierových produktov do domácnosti (toaletný papier, papierové utierky, stolovanie…) Harmony sa vyrába na Slovensku, v dedinke Harmanec pod Veľkou Fatrou. História Harmaneckých papierní siaha až do roku 1829, kedy tu banskobystrický podnikateľ Franz Sigmund Leicht založil papierenský mlyn. Odvtedy je Harmanec s papierom úzko spätý a patrí medzi najväčšie papierne na Slovensku.
Značka Harmony sa dlhodobo vyrába podľa princípov udržateľnosti. Tie sú vyjadrené aj v ich Manifeste udržateľnosti, ktorým sa riadia už niekoľko rokov.
K akým princípom sa značka Harmony hlási?
- k používaniu dreva zo zodpovedne obhospodarovaných lesov, čo garantuje certifikát FSC
- k uvádzaniu nových produktov z recyklovaných materiálov, ktoré znižujú dopad na životné prostredie
- k baleniu produktov do 100 % recyklovateľných obalov
Slovenské firmy by sa mali inšpirovať
Je mimoriadne dôležité, aby sa veľkí spotrebitelia prírodných materiálov ako Harmony začali viac hlásiť k udržateľnosti. Značka z Harmanca tak ide ostatným príkladom a ukazuje, že aj papier môže byť aspoň o niečo ekologickejší.
Špecializujú sa tiež na výrobu recyklovaného papiera z lokálnych zdrojov. Zaujímavé sú tiež extra kroky nad rámec výroby papiera – Harmony napríklad svoju novú ekologickú radu produktov Eco Loving začína baliť do špeciálne vyvinutého inovatívneho obalu, ktorý je následne možné opäť využiť ako vrecko na odpad.
„Zdá sa to ako maličkosť, no do koša pravidelne vyhadzujeme plasty, ktoré by mohli byť využité aj inak. Toaletné papiere Harmony Eco Loving preto vylepšujeme a dávame im šancu na druhý život – obaly po novom obsahujú aj sťahovaciu šnúrku, vďaka ktorej je možné ho premeniť na vrece na odpadky,“ vysvetľuje Katarína Tokárová, Group Marketing Manager pre značku Harmony.
V rade produktov Eco Loving sa nachádzajú 4 druhy produktov – toaletný papier, kozmetické utierky, obrúsky a papierové prestieranie. Všetky sú vyrobené z nebieleného papiera s prirodzenou farbou a obsahom surovín, ktoré vznikajú pri výrobe iných papierových výrobkov, výsledkom čoho je ekologický produkt, ktorý je zároveňextra jemný. Produkty sú navyše zabalené do fólie vyrobenej s podielom opakovane použitého plastu. Zisti viac info o produktoch Eco Loving →
Majú certifikát, ktorý vyvíjal aj Greenpeace
Certifikáty sú dnes už len čerešničkou na torte a treba si dať veľký pozor, či ich firmy nevyužívajú na greenwashing, teda keď míňajú viac času, peňazí a energie na marketing svojich ekologických postupov, než na samotné ekologické zmeny.
FSC certifikát (Forest Stewardship Council) však vznikol ešte v roku 1993 z iniciatívy environmentálnych organizácií, ale aj obchodníkov s drevom či lesníkov. Dnes je vo svete certifikovaných približne 200 miliónov hektárov lesa v 85 krajinách sveta. Takmer polovica všetkých lesov s certifikátom FSC sa nachádza v Európe.
Certifikát, ktorý vyvíjal aj Greenpeace, nie je jednoduché získať – uchádzajúce sa firmy musia spĺňať 10 princípov a 56 kritérií. Jedným zo základných princípov FSC je udržiavanie a posilňovanie biodiverzity lesov, čím sa snaží zaručovať trvalú udržateľnosť krehkých lesných ekosystémov.
Stovky kilogramov odpadu na jedného človeka
Celkovo na svete každoročne vyprodukujeme zhruba 300 miliónov ton plastov. Jeden Slovák má na svedomí 435 kg odpadu za rok, z čoho len 8 % recykluje. Plasty tvoria 11 % hmotnosti v celkovom množstve zmesového odpadu, pričom štvorčlenná rodina za jeden rok vyprodukuje približne 150 kg plastov.
Len rozloženie jednorazovej plienky alebo plastovej fľaše môže trvať približne 500 rokov. Príroda si s plastami jednoducho nevie dať rady a od roku 1964 vzrástla ich produkcia až 10-násobne. Ovplyvnili a zmenili každú oblasť nášho života – od stravovania cez odevy až po maloobchod.
Je preto skvelou správou, že aj veľké slovenské firmy aktualizujú svoje manifesty a procesy tak, aby čoraz viac využívali recyklovateľné alebo ekologické obaly a k prvým lastovičkám sa snáď čoskoro pridajú ďalšie domáce firmy.