Slovenská firma Starbug je dôkazom toho, že úspešný IT biznis nemusí vzniknúť len v Bratislave
- Martina Jureka platili v prvej IT firme iba gastrolístkami. Po 8 rokoch opustil Bratislavu a rozbehol vlastný "IT biznis pod Tatrami", doma v Liptovskom Mikuláši. Tak vznikla firma Starbug, poskytujúca vývoj softvérov na objednávku a technologické školenia. V súčasnosti spolupracuje s rôznymi zahraničnými partnermi. Tento rok sa im v spolupráci s japonským partnerom podarilo vytvoriť LGM kartu, vďaka ktorej bude náš vlastný mobil schopný nahradiť kreditnú kartu.
- Martina Jureka platili v prvej IT firme iba gastrolístkami. Po 8 rokoch opustil Bratislavu a rozbehol vlastný "IT biznis pod Tatrami", doma v Liptovskom Mikuláši. Tak vznikla firma Starbug, poskytujúca vývoj softvérov na objednávku a technologické školenia. V súčasnosti spolupracuje s rôznymi zahraničnými partnermi. Tento rok sa im v spolupráci s japonským partnerom podarilo vytvoriť LGM kartu, vďaka ktorej bude náš vlastný mobil schopný nahradiť kreditnú kartu.
Na úvod nám porozprávajte niečo o vašich začiatkoch. Kedy a ako vznikla firma Starbug?
S programovaním som začal už na základnej škole, kde som si po večeroch programoval hry na kazetovom počítači. Kým kamaráti hrali hry na moderných počítačoch, ja som robil tetris, pexeso a podobné hry v basicu. K tejto záľube som sa vrátil na vysokej škole a zistil som, že IT sektor je ten smer, ktorým sa chcem uberať. Naučil som sa nové jazyky a skúsil pohovory.
Neštudoval som IT a žiadne firmy nechceli nováčika bez školy a skúseností. Preto na jednom pohovore som „zo zúfalstva“ navrhol, že budem pracovať vo firme za gastrolístky. :) Chalani na intráku skoro pukli od smiechu na čo som pristúpil, ale za pár mesiacov som sa naučil toho naozaj veľa a otvorila sa mi brána pracovať v IT sektore na rozumných projektoch a so super ľuďmi.
Spolupracoval som pre bankový, automobilový sektor a pracoval na slovenskom elektronickom mýte. Postupne som si uvedomoval, že sa už nemám kde ako zamestnanec posunúť. Vtedy vznikla myšlienka na uberanie sa vlastným smerom. Spravil som razantný krok, opustil som Bratislavu po 8 rokoch a vrátil som sa domov do Liptovského Mikuláša. Veľké oči rozbehnúť „IT business pod Tatrami“ zatienila krutá realita a počiatočné trápenie. Nakoniec sa Starbug s.r.o. rozrástol a podarilo sa nám presvedčiť aj prvých zákazníkov, že IT sféra sa dá robiť aj z Liptovského Mikuláša a vieme ponúknuť kvalitu, spoľahlivosť a stabilného partnera, ktorého naši zákazníci ocenia
Pre klientov primárne ponúkate vývoj softvérov na objednávku. Prečo ste sa rozhodli práve pre poskytovanie tejto služby?
Povedzme si to na rovinu. V dobe keď školy neprodukujú dostatočný počet kvalitných ľudí (nič proti, ale ja som rozhodne nebol najlepší študent) a dopyt po technických ľuďoch prevyšuje ponuku je tento smer podnikania najbezpečnejšia cesta pre úspech v IT sektore. Moc dobre si uvedomujem, že táto doba nebude trvať večne, ale pre rozvoj vlastného produktu potrebuje mať firma dostatočné zázemie, aby sa jej produkt podarilo presadiť do sveta.
Zamerali sme sa na technológie Java, J2EE, C#… Už zo začiatku som bol tvrdým odporcom, aby sme sa formovali ako firma, ktorá robí klasické webové stránky. Áno vieme to, ale túto službu neponúkame. Skorej sa zameriavame na veľké portály, alebo zložitejšie riešenia, ktoré veľa krát nevedia dodať menšie firmy. Toto je dvojsečná zbraň, na jednej strane sme odborníci v istej oblasti a na druhej strane získať takýto projekt nie je ľahké. Aj preto sa teraz zameriavame na zahraničie. Skutočne nechcem, aby sme spadli do šedého priemeru a robili to, čo iní.
Aké postupy a technológie využívate, aby ste sa uistili, že zákazník bude spokojný?
Pre mňa je úplne najdôležitejšie, aby zákazník plne dôveroval našej odbornosti a bol ochotný pristúpiť aj na razantné riešenia, ktoré ponúkame. Veľa krát ponúkame úplne rozdielny pohľad na projekty ako naša konkurencia. Nemyslím len výberom technológií, ale aj celým návrhom.
Boli aj zákazníci, ktorí chceli, aby sa ich produkt uberal iným smerom a my sme zas mali inú predstavu. Viem, svet nie je ideálny a treba robiť ústupky, ale ak vieme, že naše riešenie vie zákazníkovi ušetriť čas, peniaze a v konečnom dôsledku aj nervy, tak prečo si nevybrať cestu, ktorá to umožní.
V akej miere môžete prispieť aj vašimi nápadmi v procese realizácie požiadaviek zákazníka?
Základ je, že projekt Vás musí baviť. Ak je projekt zaujímavý a máte z neho radosť, tak ho chcete aj vylepšiť. Veľakrát komunikujeme so zákazníkmi a navrhujeme vylepšenia, nové pohľady na problém. Je predsa v našom záujme, aby zákazník dostal čo najväčšiu kvalitu. Spokojný zákazník nemá jediný dôvod hľadať náhradu svojho IT partnera.
Do ponuky ste zaradili aj vývin mobilných aplikácií pre systém Android. Ako prebieha proces vývinu aplikácie, kým sa dostane do obchodu Google Play?
Nechcem to rozoberať moc technicky, takže to skúsim povedať veľmi zjednodušene. Najdôležitejšie je mať kvalitne spravený návrh a dobre to premyslieť ešte na začiatku. Pred tým ako sa u nás ide programovať sa najprv „začmára“ zápisník alebo tabuľa. Trochu „minutej fixy“ môže ušetriť niekoľko mesiacov roboty. Programovanie je úplne najzábavnejšia časť projektu, bohužiaľ celú túto zábavu „pokazí“ fáza testingu. Android je hodne špecifický najmä preto, že na rozdielnych zariadeniach nie je jednotný a rovnaký kód sa v rozdielnych telefónoch správa veľa krát inak.
Funkčný produkt sa môže nasadiť na Google Play. Tu sa snažíme byť zákazníkovi čo najviac nápomocní. Nasadenie produktu musí mať prípravu, aby projekt zožal čo najväčší úspech. Už dávno nie sme v dobe, keď stačí len vypustiť aplikáciu a začne sa šíriť sama. Toto bol ideálny stav, ako by to malo prebiehať.
Veľa krát sa nám stalo, že sme odmietli spoluprácu so zákazníkom, keď sme videli, že smer, ktorým sa má uberať projekt nepokladáme za správny. Viem, mohli sme to zobrať a neriešiť či zákazník s produktom uspeje. Prajem si, aby sme pracovali na niečom, v čom necháme kus seba, nadšenie a nielen si odpracovať svoj čas na projekte, v ktorom nevidíme perspektívu.
Ktoré aplikácie z vašej produkcie mali zatiaľ najväčší úspech?
Budem teraz hovoriť o našich produktoch priamo z dielne Starbug s.r.o., na nich sme sa naozaj veľmi veľa naučili. Prvé dve aplikácie (mobilné hry Bomb Keeper, FALLbox) mali do kopy toľko stiahnutí, že ich napočítate na dvoch rukách, a to tam rátam aj stiahnutie od seba, manželky a babičky :).
Zlom prišiel až pri ďalšej aplikácii „Find the Hill“. (Viac-menej ničím výnimočný projekt a úprimne som aj trochu smutný, že sme neobetovali tomu viac času, aby sme to dokončili pre väčšiu škálu zariadení a nedoladili to do dokonalosti). Pochopil som, že ak ju vypustíme vonku tak, ako naše dva predošlé projekty, tak to skončí zase fiaskom. Preto sa začala pred vypustením projektu robiť mravenčia robota, ktorá sa pred tým nerobila a po vypustení sa aplikácia dostala za dva dni medzi najsťahovanejšie české a slovenské aplikácie.
Za pár dní sme dosiahli takmer 40 tisíc stiahnutí, čo pri marketingu 5 eur bolo úplne úžasné. Tento projekt si veľmi vážim, lebo sme pochopili ako vypustiť aplikáciu do obchodu, v aký čas, s akým popisom a čo robiť preto, aby sa produkt dostal raketovým tempom hore v obchode Google Play. Aplikácia je zadarmo a viac-menej ani sme nechceli z nej produkovať zisk, naučili sme sa to čo sme potrebovali a to je na nezaplatenie.
Záujemcom poskytujete aj technické a technologické školenia. Čo zahŕňajú? Akí jednotlivci či firmy využívajú túto službu?
Školenia sú môj koníček. Pravidelne robím prednášky pre firmy v spolupráci so spoločnosťou IT Learning Slovakia, sem tam si školenie objedná aj súkromná firma. Väčšinou sú to školenia zamerané na bezpečnosť, Java, J2EE a Android technológie. Ak sa nejedná o úplne špecializovaný kurz a jedná sa o nováčikov, tak sa snažím ľudom ukázať, že IT nie je o bifľovaní, ale o logickom myslení. Java má len 53 kľúčových slov (už to nevyzerá tak zložito, čo?), ja viem, zjednodušujem to, ale vážne to nie je raketová veda.
Asi tou najdôležitejšou vecou, ktorú sa snažím ľuďom vysvetliť je programovať aplikácie systémom KISS (Keep It Simple Stupid). Zásadou projektu je, aby sa vyvinul načas a v požadovanej kvalite. Preto je veľmi dôležité neuberať sa od začiatku zlým smerom. Ak sa použijú moc zložité techniky pri vývoji, tak sa stane to, že menej technickí ľudia sa na projekte stratia a budú trpieť, v konečnom dôsledku bude trpieť aj projekt.
Preto treba kód písať jasne, jednoducho a zrozumiteľne. Toto je aj štýl, akým sa pracuje u nás v Starbug-u. Nech za kód sadne ktokoľvek z nás musí ho pochopiť a vedieť v ňom pokračovať. KISS neznamená písať kód neodborne, KISS znamená písať ho čitateľne, jednoducho a dostatočne zrozumiteľne pre všetkých.
Pôvodne ste sa sústredili len na slovenský a český trh, no v súčasnosti spolupracujete aj s partnermi z Nemecka a Japonska. Čím ste ich, podľa vás, zaujali?
Myslím, že to bola práve flexibilita, ktorú Starbug vie ponúknuť. Firma nemá „prehnitý” management a vieme veľmi flexibilne reagovať na požiadavky zákazníka. Napríklad kontakt na Japonskú firmu prišiel k nám nečakane a vo veľmi krátkom čase sa nám podarilo vyriešiť problém, ktorý partner mal. Ponorili sme sa do problému a za pár dní sme boli schopní pomôcť. Áno, mali sme aj kúsok šťastia, ale aj to patrí k podnikaniu. Teraz to klape ako hodinky a som nesmierne šťastný. Druhý faktor, prečo zahraničné firmy veľa vyhľadávajú dodávateľov zo strednej Európy je práve pomer kvalita a cena.
V spolupráci s japonskou firmou ste vyvinuli systém, ktorý umožňuje uskutočňovať platby prostredníctvom offline zariadení. Na akom princípe funguje?
Offline platby je len veľmi malá časť riešenia, ktoré LGM karta od SMK-Logomotion podporuje. Karta je primárne zariadenie na ukladanie a prácu s dátami, ktoré sú chránené certifikovanými čipmi. Do LGM karty sa dajú nahrať citlivé informácie ako elektronický občiansky, vodičský preukaz, karta do metra a podobne.
Starbug pomáha pri vývoji API, čiže prepojenia karty s operačným systémom zariadenia. Natočili sme video o tom, ako sa dajú vykonávať offline platby prostredníctvom tejto karty. Spravenie takéhoto videa nám pripadalo zaujímavé pre verejnosť, ale rozhodne neukazuje skutočný potenciál karty.
A odpoveď na Vašu otázku, že ako to funguje? … tajomstvo :)
Na akých zariadeniach a operačných systémoch sa toto zariadenie dá využiť?
Momentálne podporujeme operačné systémy Android, Windows, WindowsPhone, Solaris, Linux. Najviac sme sa zapotili práve pri Androide. Mobilné telefóny od rozdielnych výrobcov sa správali inak a veľa krát sme museli hľadať riešenia, ako opraviť chyby v samotnom Android systéme alebo pre konkrétny typ telefónu. Na firme máme najmenej dve igelitky telefónov, na ktorých sme to testovali.
Bolo celkom komické, keď sme dostali z Japonska sadu telefónov, na ktorých to máme otestovať… neverili by ste aké je ťažké zmeniť jazyk z japončiny na angličtinu pre telefóny, ktoré ani nie sú vyhľadateľné na Googli :).
V ktorých krajinách plánujete zaviesť túto službu?
O rozvoj projektu sa stará firma SMK-Logomotion. My im držíme všetky palce, aby sa im projekt podarilo presadiť a budeme robiť všetko preto, aby sme im pomohli ďalej projekt rozvíjať a boli pre nich tou najlepšou voľbou IT partnera.
Nepremýšľali ste niekedy nad vytvorením vlastného produktu?
Už ani nepočítam ako často nás napadla táto myšlienka. Dokonca sme aj vytvorili pár prototypov, ale nakoniec skončili v „šuflíku“.
V dnešnej dobe to nie je len o tom vyvinúť kvalitný a technicky dobrý produkt. Za úspechom je veľa mravenčej roboty ako marketing, SEO, ratingy, články… a práve v tejto oblasti nie sme úplne doma. Rozhodne ma pár zlyhaní neodradí posunúť firmu na tento smer. Ak nájdeme niečo, pre čo sa budeme vedieť na 100 percent nadchnúť, tak nebudem váhať ani minútu a ideme do toho…
Prezradíte nám, aké máte ešte v najbližšej budúcnosti plány?
Najdôležitejšie je s našimi partnermi dokončiť rozrobené projekty. Toto je pre nás top priorita. Počas toho sa teraz snažíme vzdelávať v oblasti NFC bezdrôtovej komunikácie. Konkrétne riešime protokol MIFIRE DESFire a učíme sa ako funguje tento protokol. V tejto oblasti vidím veľký potenciál, lebo nie je tak veľa firiem, ktoré si trúfajú spraviť riešenie pre túto technológiu a my ju obohatíme tým, že vieme na to dať aj „kabát” v podaní aplikácie (nehovorím teraz len o mobilnej aplikácií).
Aby sme vedeli o čom je reč, tak to sú tie plastové kartičky, ktoré sa prikladajú k terminálu. Podarilo sa nám do týchto kartičiek nahrať vlastnú aplikáciu, ktorá vykonáva náš program. Verím, že s kvalitnou nadstavbou business aplikácie táto technológia dostane úplne iný rozmer. Ale to či toto naše smerovanie bude správne, ukáže až čas.
Aktívne sa snažím nadväzovať nové kontakty v IT sektore s firmami. Je to podľa mňa to najdôležitejšie, keď firmy o sebe vedia a navzájom si vedia pomáhať. Bohužiaľ v tomto smere sme Slováci trochu zvláštni. Málokedy firmy so sebou spolupracujú a aj keď nestíhajú sa skorej riadia pravidlom, „nemám ja, nebude mať ani sused”.