Slovenská startup hviezda vraj ešte nevyšla. Vieme prečo
- „Prvá obrovská firma, ktorá tu vznikne, naštartuje celý systém do budúcna.“ tvrdí Peter Irikovský, partner LRJ Capital. Nie je sám.
- „Prvá obrovská firma, ktorá tu vznikne, naštartuje celý systém do budúcna.“ tvrdí Peter Irikovský, partner LRJ Capital. Nie je sám.
Slovenskí investori sa zhodujú na tom, že naša scéna stále čaká na firmy, ktoré odštartujú vlnu slovenských „success stories“. Na firmy s valuáciou nad 100 miliónov eur, ktoré budú nielen príkladom pre startupový systém doma, ale aj vizitkou Slovenska. A hoci dnes vidíme úspešné projekty, na firmu takýchto rozmerov vraj budeme čakať aspoň najbližšie 2 roky. „Myslím si, že ešte nevidíme toho kandidáta, ktorý by mohol takéto parametre nabrať,“ vraví Viktor Mikulášek z Launcher-u. Prečo?
Viktor Mikulášek – Launcher, foto: archív Startitup
Kvalita vs. kvantita
„Najväčším problémom ekosystému je strašne veľký počet startupov na Slovensku. Keď sa pozriem napríklad na Exponeu, jednu z našich investícií, keď sme chceli začat predávať, potrebovali sme spraviť asi sedem vecí skvele. Na každú z nich sme potrebovali človeka, ktorý je absolútny expert. Každý z nich si však mohol založiť vlastný startup a nikdy by neuspel bez portfólia ďalších ľudí“, vysvetľuje Peter Irikovský.
Takéto štiepenie je dnes realitou. Podľa prieskumu KPMG, viac ako polovica startupov na Slovensku je zakladaná jedným alebo dvomi ľuďmi.
Ľudí pre svetový produkt je tu strašne málo
Len Credo Ventures dostane ročne približne 600 biznis plánov, z nich investuje zhruba do troch. Ak si čakal, že kľúčom pri ich výbere bude niečo iné ako ľudia, sklamem ťa. Prezradím však, čo hľadajú investori u zakladateľov slovenských startupov. V podstate sú to 3 veci.
Prvá sú základné charakteristiky, a to odvaha, schopnosť rýchlo sa adaptovať a meniť veci, správna motivácia.
Druhá, omnoho ťažšia časť, je pochopenie niečoho, čomu napríklad LRJ Capital hovorí „secret“. Peter Irikovský vysvetľuje: „Chceme, aby to boli ľudia, ktorí keď sa spoja, dokážu niečo, čo nevie 999 z 1000 iných ľudí. Alebo ideálne, to, čo vedia títo 2-3 ľudia, to nevie nikto iný na svete. Takýchto kombinácií je strašne málo.“
Treťou vecou su dlhoročné skúsenosti v odvetví. Ak sa spoja s rokmi vývoja, potom sa vraj dá vytvoriť produkt, ktorý dáva zmysel a máme šancu povedať, že sú oblasti, v ktorých sme svetovo najlepší. „Ľudí, ktorí majú vytrvalosť, aby vydržali na tejto ceste je bohužiaľ málo a preto je veľkých projektov zatiaľ pomenej,“ tvrdí Radoslav Vašina z Fond FIIT.
finále súťaže START FIT, vpravo Radoslav Vašina – Fond inovácií a technológií, foto: facebook page FIT
Ako na to? Koncentrovaný talent.
Koncentrovaný talent. Pokora. Ambície a vytrvalosť. To sú základné ingrediencie pre vznik slovenských superúspešných projektov podľa našich investorov.
„Verím tomu, že keď sústredíme talent okolo produktu, ktorý je skvelý, tak ho budeme schopní predať do zahraničia a rozbehnúť to vo veľkom. A ľudia, ktorí budú súčasťou budovania tohto produktu, budú schopní vyprodukovať ďalšie, ktoré budú super úspešné“, predpovedá Peter Irikovský.
O nevyhnutnosti spájania kvalitných ľudí hovorí aj Neulogy Ventures, jeden z našich najaktívnejších investičných venture fondov. Jeho manažér Jaroslav Ľupták je presvedčený, že najlepší spôsob, ako sa zapojiť do startupov, je začať pre ne pracovať, a nie ich zakladať.
Teraz, ale na spoločnom pieskovisku.
Synonymom pre najbližšie obdobie našej startup scény je podľa investorov slovo „vytriezvenie“. Posledné roky vraj so sebou niesli aj kopu balastu. Dnes sa odstraňuje amaterizmus, posúva sa edukácia na strane startupov aj investorov. Menej sa hovorí o študentských projektoch, viac o firmách. V kombinácii so spájaním výnimočných ľudí to znie ako fajn podmienky pre výnimočné startup hviezdy. „Talent aj zdroje na to máme“, nepochybuje Jaroslav Ľupták.
Košický startup Agentbalance, napravo Jaroslav Ľupták, foto: agentbalance.com
Zdroj titulnej fotografie: Connect Coworking, archív Startitup
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy