Slovenská televízia rozpútava reklamnú revolúciu. Odkladá dôležitý zákaz, diváci si vydýchnu

  • Slovenské televízie plánujú výrazne obmedziť používateľov archívu
  • Zákaz pretáčania reklám začne platiť už čoskoro
Žena sedí na gauči a v ruke drží diaľkový ovládač, ktorým mieri na televíziu.
Ilustračné foto Freepik/@freepik
  • Slovenské televízie plánujú výrazne obmedziť používateľov archívu
  • Zákaz pretáčania reklám začne platiť už čoskoro

Televízne stanice sa chystajú obmedziť možnosti svojich divákov v archíve. Na Slovensku najvýznamnejšie televízne skupiny majú v úmysle znížiť schopnosť svojich klientov preskakovať reklamy v televíznom archíve, ktorý poskytujú prostredníctvom svojich telekomunikačných operátorov.

Už v decembri informoval portál Živé.sk o tom, že televízia Markíza mení svoje plány a informovala poskytovateľov o novom termíne. Podľa dostupných informácií sa rozhodla k podobnému postupu aj televízia JOJ. Očakáva sa, že zavedie túto novinku už čoskoro, no bude to v inom termíne ako komerčný líder.

Pôvodný plán oboch televíznych staníc bol, aby operátori začali obmedzovať možnosť preskakovať reklamy v archíve od 1. februára 2024. Podľa najnovších informácií portálu Živé.sk sa však zdá, že ani jedna televízia tento termín neplánuje dodržať.

Nakoniec sa rozhodli nekoordinovať svoje časové plány. Hoci obidve stanice plánujú podobnú zmenu, uskutočnia ju v rôznych termínoch.

Meranie tzv. odloženej sledovanosti

Televízne skupiny Markíza a JOJ chcú, aby diváci v archíve videli aspoň časť reklám. Plánujú umožniť preskočenie reklamného bloku po niekoľkých minútach. Cieľom je zabrániť tomu, aby diváci prestali túto funkciu vo veľkom využívať.

Na Slovensku sa tiež meria odložená sledovanosť počas troch dní. Peoplemetre dokážu sledovať, ako diváci pozerajú programy v archíve. Táto funkcia patrí medzi najobľúbenejšie v ponuke televíznych poskytovateľov.

Kedy začne zákaz platiť?

Pôvodne chceli obidve televízie, Markíza a JOJ, zaviesť zákaz preskakovania reklám od 1. februára. Od tohto dátumu mali všetci poskytovatelia TV archívu zaviesť túto novinku.

Nakoniec však na kanáloch Markíza, Doma, Dajto a Markíza Krimi nebude možné preskakovať reklamy až od 1. apríla 2024. Podľa zistení portálu Živé.sk oznámila televízia JOJ svojim operátorom, že plánuje zákaz zaviesť o mesiac neskôr, teda od 1. mája 2024.

Muž na gauči prepína diaľkovým ovládaním televíziu.
zdroj: Freepik/@freepik

Existujú dôvody na domnienku, že rozdielne termíny sú stanovené kvôli obavám televízií z možného zásahu Protimonopolného úradu. Ten by mohol posúdiť koordinované konanie Markízy a JOJ ako problematické a udeliť sankcie. Preto sa rozhodli pre rôzne dátumy.

Obchodný riaditeľ JOJ Martin Heržo v novembri 2023 na stretnutí s novinármi a inzerentmi povedal, že televízia zvažuje vyžadovať blokovanie preskakovania reklám aspoň počas prvých troch minút.

Zákaz pretáčať reklamy mal platiť už pred rokmi

Už v roku 2020 Markíza žiadala operátorov, aby zablokovali možnosť pretáčania obsahu. Ich cieľom bolo zakázať túto možnosť na obdobie troch dní spätne. Markíza bola pripravená poskytnúť operátorom technické riešenie na implementáciu tejto novinky.

Operátori mali na výber z dvoch možností. Mohli buď úplne zablokovať pretáčanie obsahu počas troch dní, alebo zakázať len pretáčanie reklamných blokov v tom istom období.

V polovici roku 2019 Skylink skutočne zaviedol blokovacie riešenie. Ale len po niekoľkých dňoch opäť povolil pretáčanie a uviedol, že obnoví blokovanie, až keď sa k tomu pridajú aj ostatní operátori na trhu. Nakoniec sa Markíza rozhodla od týchto plánov ustúpiť.

U našich českých susedov zákaz už dávno platí

Od 1. júna 2022 televízna skupina Prima obmedzila možnosť preskakovať reklamy v TV archíve pre internetových a IPTV operátorov. Toto obmedzenie sa týkalo všetkých jej staníc v Českej republike, ale neovplyvnilo slovenských divákov. TV Nova, jej konkurent, takéto obmedzenie nezaviedla.

Televízna skupina Prima vysvetlila, že kvôli preskakovaniu reklám v TV archíve každoročne strácala viac ako 12 miliónov eur. Tieto finančné prostriedky mohla použiť na tvorbu nových programov.

Väčšina českých operátorov implementovala riešenie, ktoré zobrazovalo asi polovicu množstva reklám v porovnaní s bežným televíznym vysielaním. Vysielateľ pre operátorov pripravil celkom štyri riešenia, o ktorých je viac informácií v samostatnom článku.

Televízia Prima nakoniec obmedzila pretáčanie reklám v TV archíve, aj keď toto rozhodnutie bolo niekoľkokrát odkladané a stretlo sa s odporom zo strany operátorov aj divákov.

Operátori so zákazom nesúhlasia, no televíziám vyhovejú

Asociácia prevádzkovateľov káblových telekomunikácií (APKT), zastupujúca poskytovateľov ako UPC, Martico, Progres-T, Vares, Tes-Media, Slovanet alebo Sledovanie TV, tvrdí, že jej členovia sú sklamaní z požiadaviek televízií, informuje Živé.sk.

„Je jasné, že za peniaze operátorov si vysielatelia zvyšujú priestor na zdraženie nimi vysielaných reklám (odložená sledovanosť) a súčasne tlačia operátorov cez stále rastúce ceny ich programov do situácie, kedy sa pre ich zákazníkov stáva cena služby neprijateľnou,“ informoval prezident APKT Róbert Ťavoda.

Zdroje: Živé.sk, satelitnatv.sk, Živé.sk 2

Najnovšie videá

Trendové videá