Slovenská značka prišla s jedinečným konceptom prírodných čistiacich prostriedkov, ktoré nahrádzajú klasickú „chémiu“
- Téma ekológie dnes rezonuje už snáď každou slovenskou domácnosťou
- Kompostujeme, recyklujeme, končíme s plastami a neodmysliteľnou súčasťou je aj zdravšie upratovanie
- Slovenská značka Chistee prišla so skutočne jedinečným konceptom prírodných čistiacich prostriedkov, ktoré môžu nahradiť klasickú chémiu, ktorou dnes leštíme sklá, drhneme kúpeľne a umývame riad
- Viac sme sa o filozofii Chistee porozprávali s Petrom Faltusom, jedným so zakladateľov značky
- Téma ekológie dnes rezonuje už snáď každou slovenskou domácnosťou
- Kompostujeme, recyklujeme, končíme s plastami a neodmysliteľnou súčasťou je aj zdravšie upratovanie
- Slovenská značka Chistee prišla so skutočne jedinečným konceptom prírodných čistiacich prostriedkov, ktoré môžu nahradiť klasickú chémiu, ktorou dnes leštíme sklá, drhneme kúpeľne a umývame riad
- Viac sme sa o filozofii Chistee porozprávali s Petrom Faltusom, jedným so zakladateľov značky
Kto stojí za značkou Chistee a ako vlastne vznikol nápad vyrábať „zdravé“ čistiace prostriedky?
Za značkou CHISTEE stojí v prvom rade pán Stráňavský, zvukový inžinier, ktorý si potreboval vyčistiť svoj nástroj na nahrávanie zvuku. Tak vznikol nápad vyrábať 100% prírodné čistiace prostriedky. Nasledovalo 9 rokov výskumu, experimentovania a úžasných objavov aj mimo segmentu čistiacich prostriedkov. Príkladom je partnerská značka Malinna, ktorá vyrába jedinečné produkty v oblasti starostlivosti o telo a zdravie. Postupne sa okolo výskumu vytvorila skupina ľudí, ktorí by radi verejnosti priblížili tieto objavy vo forme krásnych a účinných produktov. Verím, že za nápadom vyrábať a používať „zdravé“ čistiace prostriedky bude stáť v našom okolí čoraz viac ľudí. Už teraz sa tešíme na budúce spolupráce.
Inšpirovali ste sa zahraničím?
V dnešnej dobe sme denne v rôznych smeroch inšpirovaní zahraničím a v tomto smere určite chceme aj pokračovať. Naše čistiace produkty sú výsledkom vlastného výskumu a vývoja. Vo svete sme zatiaľ produkty s podobnými parametrami nenašli. Okrem toho, že sa zahraničím denne inšpirujeme, máme ambície inšpirovať aj zahraničie najmä v témach ekologického a bezodpadového čistenia. Dopad používania čistiacich prostriedkov na životné prostredie je momentálne veľkým problémom takmer všade vo svete. Životné prostredie nás postupne ale isto tlačí k potrebným zmenám a CHISTEE prináša efektívne riešenia. Sme presvedčení, že k rýchlemu zlepšeniu stavu životného prostredia je potrebná široká spolupráca na rôznych úrovniach a naprieč štátmi aj kontinentami.
Ste ešte len v začiatkoch. Čo je podľa vás zatiaľ na podnikaní (na Slovensku) najťažšie a čo vás teší?
Najťažšie prekonávam strach. Strach svoj vlastný ale aj strach svojho okolia. Voči podnikaniu sme na Slovensku všeobecne negatívne nastavení. Máme strach podnikať, máme strach neuspieť, navzájom sa často demotivujeme. Rozprávame si negatívne príhody, ktorých sa za tých divokých časov rozvoja podnikania u nás určite stalo dosť. Je tu veľa nedôvery a z toho prameniaca neistota.
Odrazom tohto stavu verejnosti je aj stav podnikania a stav verejnej správy, kde taktiež panuje veľká neistota. V neistote sa veľa upodozrievame, veľa vyžadujeme, málo sa navzájom počúvame a vznikajú časté konflikty. Vývoj a proces zmeny k lepšiemu je tak veľmi pomalý. Možno preto tak ľahko zareagujeme, keď nám niekto v takto ustráchanom prostredí ponúkne nejaké istoty.
Vaše výrobky majú 100 % prírodné zloženie. Odkiaľ sú všetky ingrediencie? Pestujete? Dovážate?
Rád by som odpovedal, že všetky oleje sú zo Slovenska. Otázkou je, aké oleje Slovensko produkuje v dostatočnom množstve a kvalite? S repkou olejkou ani kukuricou by sme asi problém nemali aj tam by sme asi narazili na otázku kvality. Ešte radšej by som na vašu otázku odpovedal, že plodiny pestujeme sami. Na to nám dajte prosím ešte nejaký čas. Verím, že tam smerujeme. Momentálne robíme všetko preto, aby sme zohnali tie najkvalitnejšie oleje z celého sveta. Veríme, že slovenské poľnohospodárstvo čaká transformácia a že postupne u nás budú pribúdať pestovatelia a výrobcovia kvalitných prírodných olejov vo väčších množstvách. Možno by výrobcom mohol pomôcť aj dopyt po olejoch od výrobcov čistiacich prostriedkov a ten zase závisí od dopytu spotrebiteľov.
S kým ste spolupracovali na vývoji svojich produktov a ako táto spolupráca prebiehala?
Všetky produkty vyvinul už spomenutý zvukový inžienier, pán Stráňavský. Spolupracoval na tom s renomovanými pracoviskami v Českej republike, Nemecku aj USA. Spolupracujeme aj s Laboratóriom molekulárnej mikrobiológie na Vysokej škole zdravotníctva a sociálnej práce v Trnave. Laboratórium napríklad realizovalo merania účinnosti čistiacich koncentrátov CHISTEE na kľučke dámskych toaliet v jednom nákupnom centre v Bratislave. Po nanesení čistiaceho koncentrátu a pôsobení 1 minúty klesla miera bielkovinového a mikrobiálneho znečistenia o 94,6%. CHISTEE navyše vytvára prostredie, v ktorom sa baktérie nedokážu ďalej rozmnožovať ani si vytvoriť voči prostriedku rezistenciu. Univerzita v Trnave výsledky spolupráce zverejnila aj na konferencii ICPIC v Ženeve v roku 2017 a na ďalsie roky vyčlenila vo svojom tíme skupinu odborníkov s cieľom ďalšieho vývoja a výskumu našich čistiacich prostriedkov.
Obsah je síce organický, no obaly plastové. Plánujete zmeny aj v tejto oblasti?
Prvá produktová rada CHISTEE je na svete asi 3 mesiace. Za náš primárny obal už dnes považujeme univerzálnu sklenenú fľašu od mlieka. V tejto fľaši si môžete kúpiť napríklad náš univerzálny čistiaci koncentrát a iný čistiaci prostriedok doma možno ani nebudete potrebovať. Sklenenú fľašu nám môžete vrátiť, prípadne si do nej prísť opäť načapovať prostriedok do obchodu. Najrýchlejšia cesta k bezodpadovému čisteniu podľa mňa momentálne vedie cez zmenu zákazníckeho správania. Teda zmenu v tom, ako každý z nás nakupuje a používa čistiace prostriedky. Téma spotreby plastov na Slovensku aj celosvotovo posledné roky veľmi ožila. Sme radi, že aj väčšie predajné siete začínajú s témou čapovania čistiacich prostriedkov experimentovať. S dostatočnou marketingovou podporou by mohlo dôjsť k výraznému nárastu tohto spôsobu predaja a šetrenia životného prostredia.
Ako je na tom slovenský trh so „zdravšími“ produktmi? Máte dostatok zákazníkov?
O slovenskom trhu so zdravšími produktami by asi najlepšie hovorili predajné dáta. Ja vidím na Slovensku ale aj inde vo svete za posledných desať rokov veľký posun. Verím, že to je aj dlhodobý a nevyhnutný trend. Veľa ľudí dnes už nebojuje len o prežitie a tak prirodzene hľadáme cesty ako sa ďalej zlepšovať. Neničiť si zdravie chemickým čistením a praním je dnes už relatívne ľahké a dostupné. Chce to len vôľu k zmene a často ani nie vyšší rozpočet.
Myslíte si, že jedného dňa by Chistee mohli vďaka jeho vlastnostiam využívať napríklad aj veľké inštitúcie ako nemocnice, školy alebo reštaurácie?
Robíme a urobíme preto všetko. Školy a škôlky by vzhľadom na cieľovú skupinu svojej činnosti mohli prejsť ako prvé na čistenie bez používania chemických látok. Reštaurácie a školy môžu spoluprácu s nami začať už dnes a viaceré v Bratislave už aj začali. Chemické prostriedky v styku s riadom a jedlom predstavujú značné zdravotné riziko pre zákazníkov aj zamestnancov. Čistiace a pracie prostriedky všeobecne často vyvolávajú rôzne zápaly a nevhodné reakcie organizmu. Odpad z čistenia v prevádzkach zase predstavuje značnú environmentálnu záťaž pre našu vodu a celý jej kolobeh. A nemocnice? CHISTEE má výnimočné výsledky v nezávislých meraniach čo sa týka antibakteriálnej sily a odstraňovania bielkovinového znečistenia. Napriek tomu podľa legislatívy nemôžu byt naše produkty používané ako dezinfekčný prostriedok, keďže neobsahujú žiadnu zo schválených chemických dezinfekčných látok.
Nedávno sa vám podarilo otvoriť svoj prvý kamenný obchod. Veľká gratulácia. Kde všade teda môžeme produkty Chistee nájsť?
V našej kamennej prevádzke, na internete v obchode www.chistee.sk a každý deň pribúdajú nove spolupráce s kamennými, internetovými aj bezobalovými obchodmi. Za dverami je aj veľký skok v dostupnosti našich produktov na Slovensku.
Koľko produktov v súčasnosti tvorí vaše portfólio a čo plánujete v najbližšej budúcnosti?
V stabilnej ponuke je aktuálne asi 15 produktov. Získavame spätné väzby a ďalej podľa nich vylaďujeme zloženie aj obaly produktov. Vyrobili sme v týchto dňoch úplne novú ponuku čistiacich prostriedkov. Veľmi sa na ňu už teraz tešíme. A čo ešte chystáme? Veľa spoluprác s partnermi, ktorí zdieľajú rovnaké hodnoty a vízie. Veľmi radi spolupracujeme v témach ekologického a bezodpadového čistenia a budeme radi, ak nás bude čoraz viac.