Slovenské cesty prejdú veľkým testom. Výskumníci odhalia čitateľnosť pre „pokročilé asistenčné systémy“
- Fakulta informatiky a informačných technológií STU bude testovať cesty na nasadzovanie inteligentnej a prepojenej dopravy
- Výskumníci otestujú senzorickú čitateľnosť vodorovného aj zvislého dopravného značenia
- Fakulta informatiky a informačných technológií STU bude testovať cesty na nasadzovanie inteligentnej a prepojenej dopravy
- Výskumníci otestujú senzorickú čitateľnosť vodorovného aj zvislého dopravného značenia
Fakulta informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity (FIIT STU) v Bratislave bude v rámci pilotného projektu pre ministerstvo dopravy a výstavby testovať pripravenosť slovenských ciest na nasadzovanie inteligentnej a prepojenej dopravy.
Ako v utorok informovala STU, fakulta podpísala s rezortom dopravy o tom zmluvu. Výskumníci otestujú senzorickú čitateľnosť vodorovného aj zvislého dopravného značenia na vybraných úsekoch ciest hlavného mesta, diaľnic, ciest I., II. a III. triedy.
Výstupom projektu bude analýza zistených skutočností, zameraná na spoľahlivosť detekcie rôzneho druhu dopravného značenia na slovenských cestách senzormi a metódami, ktoré sa štandardne používajú v moderných autách ako základ pre prípadne autonómnu jazdu na niektorej z požadovaných úrovní.
Podľa zmluvy získa štát okrem analýzy aj kompletný súbor na ďalší prípadný výskum či inak koncipovanú analýzu.
Doležal očakáva zaujímavé dáta
„Kvalita značiek a ich kompatibilita so senzormi je niečo, čo štát zatiaľ nemá podrobne zmapované. Preto vítam tento projekt a očakávam, že nám prinesie veľmi zaujímavé dáta,“ uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina).
„Doprava sa bude v budúcnosti uberať smerom k väčšej automatizácii, preto by sme nemali zaháľať, ale pracovať na tom, aby sme našu infraštruktúru čo najviac prispôsobili trendom a zároveň týmto spôsobom zvyšovali bezpečnosť v cestnej doprave,“ doplnil minister.
„Rozvíjanie projektov v oblasti dopravy je nevyhnutné, ak sa chceme ako krajina posúvať smerom k nasadzovaniu inteligentných dopravných prostriedkov na naše cesty vo veľkom,“ povedal dekan FIIT STU Ivan Kotuliak.
„Ak sa máme na strojové čítanie značiek stopercentne spoliehať pri autonómnych autách, musíme si v prvom rade vedieť jednoznačne povedať, v akom stave toto dopravné značenie na našich cestách je a ako sú moderné autá schopné alebo neschopné prečítať ho a porozumieť mu,“ poznamenal odborný garant projektu za FIIT STU Marek Galinski, ktorý pôsobí vo výskumnej skupine Automotive Innovation Lab.
Akciovky v rezorte dopravy budú fungovať podľa systému merania výkonnosti a cieľov
Ministerstvo dopravy a výstavby bude sledovať fungovanie akciových spoločnosti vo svojej pôsobnosti podľa systému merania výkonnosti a určovania cieľov. Pripravenú metodiku už predstavilo zástupcom štátnych spoločností, v ktorých má rezort stopercentnú majetkovú účasť.
Ako informoval minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina), na jeseň tohto roka začnú s nimi komunikovať a stanovovať ciele a od začiatku roka 2023 už budú postupovať podľa metodiky merania záväzných ukazovateľov. Cieľom je, aby štátne akciovky v rámci rezortu hospodárili so ziskom, čo sa niektorým už darí, a boli dobrými hospodármi.
„V komerčnom svete je úplne bežné, že akciové spoločnosti majú od svojho akcionára merateľný systém sledovania základných ukazovateľov. Majú stanovené ciele, tie sa vyhodnocujú a na základe toho je vedenie akciovej spoločnosti odmeňované. Takéto niečo v štátnych akciovkách chýbalo,“ povedal na sociálnej sieti Doležal.
„Nastavovali sme tento systém merania výkonnosti v koordinácii s odborníkmi v tejto oblasti, stanovia sa ciele, tie môžu byť kvantitatívne aj kvalitatívne merateľné,“ priblížil minister dopravy. Ako jedna z prvých rezortných akcioviek mala základnú podobu nového systému Slovenská pošta.
Zdroj: SITA