Slovenské mesto bojuje proti vizuálnemu smogu netradične, pred bilbordy vysadilo stromy
- Malacky sa dali do boja proti všadeprítomnému vizuálnemu smogu
- Tamojší primátor pred billbordy vysadil hneď niekoľko mladých stromov, ktoré ich majú prekryť
- Obyvatelia mesta tento krok vítajú, inak sa však k celej situácii stavia spoločnosť vlastniaca vonkajšiu reklamu
- Malacky sa dali do boja proti všadeprítomnému vizuálnemu smogu
- Tamojší primátor pred billbordy vysadil hneď niekoľko mladých stromov, ktoré ich majú prekryť
- Obyvatelia mesta tento krok vítajú, inak sa však k celej situácii stavia spoločnosť vlastniaca vonkajšiu reklamu
Reklamný smog je v uliciach tak rozšírený, že na ľudí začína pôsobiť bilbordová slepota. Niet sa čomu diviť, sústrediť sa na jazdu autom a pritom vnímať každých 10 metrov inú tabuľu s reklamou dá zabrať aj naozaj multifunkčnému človeku.
S trendom umiestňovania reklamných plôch, kde sa len dá, bežný človek takmer nemá šancu bojovať. Reklama znamená vplyv a čím viac jej je, tým lepšie. Nie však pre mesto či obyvateľov, ale pre vybrané skupiny ľudí.
Primátor mesta Malacky sa rozhodol skoncovať s vonkajšou reklamou pomerne nevšedným spôsobom. Pred miestnu stenu plnú reklamných pútačov nechal vysadiť niekoľko mladých stromov, ktoré majú v budúcnosti reklamu celkom prekryť svojimi korunami.
https://www.facebook.com/rihajuraj/photos/a.1453016228279861/2293258684255607/?type=3&theater
„Billboardová spoločnosť nereaguje na naše výzvy, hrá sa na mŕtveho chrobáka. A teda v poriadku, nech je nová stromová alej čo najskôr košatá a príjemne zelená,” vyjadril sa k svojmu kroku primátor mesta Juraj Říha.
Toto riešenie síce vo veľkom vítajú tamojší obyvatelia, iné to však je z pohľadu spoločností, ktoré billbordy vlastnia. Jedna z nich na krok primátora reagovala takto:
„Určite bojujete s nelegálnymi stavbami a máte to ťažké. My sme billboardovka a vnímame nelegálne stavby ako problém. Odfotili ste však bilboardy spol. Arton, ktoré sú legálne a povolené stavby. Povolil ich stavebný úrad Malacky. Budem rád, ak zverejníte komunikáciu, o ktorej tu píšete – ako ste nás vyzvali komunikovať ohľadne týchto 3 plôch. Žiadne upozornenie, email, list neprišiel! Svojim počínaním ste nás poškodili. Prekryli ste povolené stavby a spôsobili ste nám a našim klientom škodu. Oficiálnou cestou Vám ide list od našej právničky. Žiadam Vás, aby ste dali pokyn k náprave a tie stromčeky vysadili na inom mieste,” vyjadril sa na Facebooku riaditeľ spoločnosti ARTON Ladislav Kotrč.
https://www.facebook.com/rihajuraj/photos/p.2293303054251170/2293303054251170/?type=3&theater
Skutočnosť, že legálne odstránenie reklamy je len veľmi ťažké veľa hovorí o fenoméne, ktorého sme svedkami na Slovensku. Ak by totiž zo strany mesta došlo k odstráneniu bilbordov, spoločnosť by mala právo mesto zažalovať z krádeže, nakoľko ide o súkromný majetok.
„Obdobných krokov sme použili viacero, jedným z najviac účinných spôsobov bolo oplotenie billboardu v centre mesta, kde sa okamžite spoločnosť spamätala. Postupujeme systematicky, krok po kroku a za 5 rokov nebol v Malackách postavený žiaden nový billboard. Stojí to síce veľa námahy, o ktorej sa obyvatelia nedozvedia ale sme už v poslednej tretine riešenia reklamných stavieb,” dodáva primátor Malaciek.
https://www.facebook.com/arton.sk/photos/p.1600438683599055/1600438683599055/?type=1&theater
Koniec bilbordov aj na školách
Aj Bratislavský samosprávny kraj pristupuje k opatreniam proti neúnosnému vizuálnemu smogu takzvaných pútačov, preto nebude predlžovať zmluvy na umiestňovanie bilbordov na pozemkoch a plotoch škôl vo svojej správe a postupne ukončí existujúce. Vidieť to je najviac na Bajkalskej ulici, kde sa na plote SUŠ scénického výtvarníctva nachádza až 16 veľkoplošných reklám. Reguláciou reklamy chce prispieť ku krajšiemu mestu a kraju.
https://www.facebook.com/jurajdroba/videos/1128730177295384/?q=bsk%20vizualny&epa=SEARCH_BOX
„Všetci hovoríme o tom, ako nám vadia billboardy vo verejnom priestore, najmä rôzne formy veľkoplošnej reklamy. Každý o tom iba hovorí, ja som sa rozhodol, že Bratislavský samosprávny kraj bude lídrom a bude konať. Preto už od budúceho roka začíname s tým, že postupne nebudeme predlžovať jednotlivé reklamné zmluvy majiteľom billboardov, špeciálne v areáloch a na plotoch našich stredných škôl. Začíname práve odtiaľto, začíname sami. Dobrá správa pre tých, ktorí mali nejaký finančný prospech z týchto billboardov, to znamená samotné školy, my im tento finančný úbytok budeme kompenzovať, či už zakúpením učebných pomôcok, vybavenia telocvične, alebo priamo peniazmi,“ povedal predseda BSK Juraj Droba.
Jednou z alternatív čím nahradiť veľkoplošné reklamy je výsadba stromov a vytvorenie zelených plôch. Po vyhodnotení aktuálneho stavu a komunikácii s riaditeľmi škôl rozhodne Bratislavský samosprávny kraj, ktorý má vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti 57 školských o najvhodnejšom riešení, ktoré sa negatívne nedotkne škôl.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska