Slovenské mesto ide tvrdo na vodičov. Čoskoro v ňom budeš povinne jazdiť 30 km/h

  • Košice pripravujú zásadnú zmenu
  • V mnohých častiach mesta chcú obmedziť rýchlosť
Žena za volantom a dopravné značky
Ilustračný obrázok Unsplash/@janbaborak, TASR/Michal Svítok
  • Košice pripravujú zásadnú zmenu
  • V mnohých častiach mesta chcú obmedziť rýchlosť

Mesto Košice pripravuje zásadnú zmenu, ktorá bude mať vplyv na miestnu dopravu. V mnohých častiach mesta chcú obmedziť rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. 

Ako informuje portál Topspeed.sk, tento zámer je súčasťou strategického dopravného plánu druhého najväčšieho mesta Slovenska. 

Zvýšenie bezpečnosti

Dnes platia v meste zóny s 30 iba pre individuálne ulice. Po novom sa to ale má zmeniť a rýchlosť dopravy sa v Košiciach zníži komplexne. Mesto však potrebuje odsúhlasenie dopravného inšpektorátu.

Mesto chce znížiť rýchlosť v zónach, kde bývajú ľudia, kde sú dopravné uzly a na cestách v okolí školských zariadení. Na týchto miestach by tak Košice mohli mať zavedený prísnejší rýchlostný limit 30 km/h namiesto dnešnej 50. 

Hlavným cieľom je zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky, predovšetkým ale cyklistov a chodcov.

„Hlavný dôraz je kladený na zmeny v organizácii dopravy za účelom upokojovania dopravy, a to najmä zahrnutím ďalších komunikácií do zón 30, vytvorením zdieľaného priestoru či zavedením peších zón v oblastiach s vysokou atraktivitou pre chodcov,“ cituje Korzár z košickej dopravnej stratégie.

Trend v doprave

K rozhodnutiu znížiť rýchlosť vo viacerých častiach mesta prispela aj tragická dopravná nehoda, ktorá sa udiala na križovatke Gorkého a Továrenskej ulici začiatkom tohto roka. Jej výsledkom boli až traja mŕtvi.

Na margo tejto témy zdôraznil hlavný architekt mesta Petr Kropp, že ide iba o otázku priorít. „Keď sa rozhodneme, že chceme vylepšiť bezpečnosť chodcov, tak je to celkom jasné. Potom je najjednoduchšie urobiť z tej diaľnice 30-kilometrovú cestu a to sa dá urobiť za pol roka,“ uviedol Kropp.

Muž za volantom
zdroj: Unsplash/@artmarkiv

Podľa Kroppa je znižovanie rýchlosti trendom i v zahraničí. Ako príklady uviedol Brno, Prahu či holandský Amsterdam. K rovnakému kroku pristúpili aj viaceré mestá v škandinávskych krajinách.

Zavedenie nového rýchlostného limitu očakáva Kropp v rozmedzí jedného až dvoch rokov. Bude totiž potrebné aj stanovisko od krajského dopravného inšpektorátu. K potenciálnemu znižovaniu rýchlosti na 30 km/h sa zatiaľ však inšpektorát zatiaľ vyjadriť nechcel.

Zelené kolobežky

Čo sa týka dopravy v Košiciach, iba nedávno sme ťa informovali o tom, že v tomto meste už nenájdeš ani zelené kolobežky Bolt. Túto sezónu budú totiž v niektorých slovenských mestách chýbať. 

Novú sezónu spúšťa Bolt v piatich slovenských mestách. Konkrétne ide o Bratislavu, Nitru, Trnavu, Trenčín a Piešťany. V iných mestách však sezónu spoločnosť odštartovať tento rok neplánuje.

„V ostatných mestách dočasne pozastavujeme ich prevádzku z rôznych dôvodov, jedným z nich je aj celková zmena stratégie spoločnosti Bolt v rámci strednej Európy,“ informoval Mesarč s tým, že veria, že v budúcnosti sa im do týchto miest opäť podarí zdieľané elektrické kolobežky vrátiť.

„Rozhodne ostávame pôsobiť v Európe, veď len minulý rok počas hlavnej sezóny používatelia v Európe absolvovali na našich kolobežkách dvakrát viac jázd ako v predchádzajúcom roku. Kým v roku 2021 boli zelené kolobežky k dispozícii v 170 európskych mestách, teraz sú už v 260,“ dodal Mesarč na záver.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Topspeed.sk, Korzár, SIU

Najnovšie videá

Trendové videá