Slovenské mesto má nový priechod ako z Veľkej Británie. Pre chodcov tu platia nové pravidlá
- Na Záhorí si budú zvykať na nový typ priechodu pre chodcov
- Ide totiž o tzv. miesto na prechádzanie
- Na Záhorí si budú zvykať na nový typ priechodu pre chodcov
- Ide totiž o tzv. miesto na prechádzanie
Ku priechodom pre chodcov pribúdajú „miesta na prechádzanie“. Klasickú zebru sa dvomi prerušovanými čiarami rozhodlo nahradiť mesto Malacky. Na Záhorí si tak chodci budú musieť zvyknúť na nový typ priechodu, s ktorým sú spojené aj nové pravidlá.
Ku zmene došlo na hlavnej križovatke, na ktorej sa v súčasnosti finalizujú stavebné úpravy, ktoré súvisia s výstavbou cyklotrasy a modernizáciou svetelnej signalizácie. Takzvané „miesto na prechádzanie“ je teda pre mnohých na Záhorí veľkou novinkou, ktorú už dobre poznajú napríklad vo Veľkej Británii.
Pohyb chodcov je tu vždy riadený semaforom
Nový typ priechodu sa objavil na hlavnej svetelnej križovatke, ktorá v Malackách spája štyri frekventované ulice: Radlinského, Sasinkovu, Záhorácku a M. R. Štefánika. Denne cez ňu prejde množstvo áut, cyklistov aj chodcov, preto sa zmeny týkajú všetkých účastníkov cestnej premávky, uvádza web malacky.sk.
„Klasický priechod pre chodcov, tzv. zebra, zostane iba tam, kde nie je semafor pre chodcov, t. j. pri prechádzaní medzi ostrovčekmi a chodníkom,“ uvádza na spomínanom webe Ľubica Pilzová, hovorkyňa mesta Malacky.
Dodáva, že chodec síce počas prechádzania novým typom priechodu síce má prednosť vo chvíli, keď vstúpi na vozovku, no zároveň musí brať ohľad na rýchlosť približujúcich sa vozidiel. „Cez priechod pre chodcov nemôžu jazdiť cyklisti, môžu však tadiaľto prechádzať, ak zosadnú z bicykla a idú pešo vedľa neho.“
Miesto na prechádzanie má s klasickým priechodom pre chodcov spoločné to, že je takisto určený na prechádzanie chodcov cez vozovku. Je tu však jeden podstatný rozdiel – pohyb chodcov na tomto mieste je vždy riadený semaforom.
Namiesto doterajších známych zebier so semaformi si teda obyvatelia Malaciek budú musieť zvyknúť na nové miesta na prechádzanie, ktoré sú označené a ohraničené prerušovanými čiarami po bokoch.
Nie je pritom pravidlom, aby bolo miesto na prechádzanie spoločné pre chodca i pre cyklistu. Pruhy tohto prechodu môžu byť aj oddelené, a prechádzajúci si teda musia odsledovať, ktorý z pruhov sa ich týka.
Na hlavnej svetelnej križovatke budú v strede celej križovatky 4 miesta na prechádzanie a 4 priechody pre chodcov. „Na mieste, kde sa prechádza medzi zastávkou autobusov Sasinkova a bývalou predajňou NAY, je namiesto tradičného priechodu pre chodcov po novom miesto na prechádzanie,“ píše Pilzová.
Nejde o jedinú výraznú zmenu na cestách západného Slovenska
Na zmenu v rámci cestnej premávky si museli zvyknúť aj Bratislavčania, a to neďaleko Dunaja na Vajanského nábreží. V tomto článku sme ťa informovali o vyjadrení Mariána Bónu, redaktora portálu Automagazin.sk, podľa ktorého je cyklopruh na vysoko frekventovanom Vajanského nábreží „absolútne zbytočný“.
„Cyklopruh za Mostom SNP nepokračuje ďalej do Karlovej Vsi, a to znamená iba jedno. Slúžiť by mal primárne Petržalčanom, teda tým, ktorí cez Most SNP bicyklom prejdú a radi by pokračovali ďalej do centra smerom na Šafárikovo námestie.“
Práve tu je jeden hlavný zádrh. Takáto trasa už podľa experta totiž existuje a je oveľa bezpečnejšia ako momentálne navrhované riešenie.
„Petržalčan pokojne príde pod Most SNP, následne pokračuje po Viedenskej ceste v samostatnom cyklopruhu, čo je na cestnej komunikácii, po ktorej jazdí málo automobilov. Po vyznačenej trase na Starom moste sa dostane do centra Bratislavy a pokračuje na Štúrovu, kde je opäť veľmi dobre urobená cyklotrasa.“
Primátor Bratislavy, Matúš Vallo, však vyzýva k tomu, aby sa medzi cyklistami a vodičmi nerozvíjali nepriateľské vzťahy, ale aby sa hľadali spoločné riešenia pre všetkých obyvateľov mesta. Sľubuje, že situáciu na nábreží bude aj naďalej dôsledne sledovať a vyhodnocovať, ako sme ťa informovali v ďalšom článku.
„Cieľom mesta je preto vytvoriť čo najviac kvalitných alternatív, či už v podobe spoľahlivej MHD, alebo bezpečných cyklotrás, aby tí z nás, ktorí autom jazdiť nepotrebujú, si mohli ľahko zvoliť iný spôsob dopravy. V konečnom dôsledku tak obyvatelia, ktorí volia iný dopravný prostriedok (napr. bicykel), zároveň nechávajú viac priestoru na cestách pre tých, ktorí auto použiť musia,“ dodáva.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: malacky.sk, archív Startitup, archív Startitup 2