Slovenské mesto sa postavilo na odpor „parkovaciemu zákazu“. Vodiči v ňom nedostanú hneď pokutu

  • Od 1. októbra začína platiť tzv. parkovacia novela
  • Parkovanie na chodníkoch bude zakázané
  • Niektoré mestá si ju uplatnili po svojom
papuča
TASR/Dano Veselský
  • Od 1. októbra začína platiť tzv. parkovacia novela
  • Parkovanie na chodníkoch bude zakázané
  • Niektoré mestá si ju uplatnili po svojom

Iné mestá zákaz parkovania na chodníkoch rešpektujú, no rozhodli sa pre pár výnimiek. Mesto Levice po ukončení fyzického zmapovania ciest a chodníkov, ktoré je nevyhnutným podkladom na vypracovanie dopravného projektu s čo najväčším počtom parkovacích miest, navrhlo úpravu dopravného značenia vo vytypovaných lokalitách.

„Pod vedením primátora bola zriadená komisia, ktorá na svojich zasadnutiach a pri následných obhliadkach mesta vytypovala konkrétne ulice a časti mesta, kde sa státie na chodníkoch bude realizovať,“ informoval prednosta úradu Peter Kriška.

Parkovacie miesta
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Státie na chodníku by malo byť povolené na ulici Pri Podlužianke a na Kyjevskej ulici. Čiastočné státie na chodníku by malo zostať zachované na Okružnej ulici a Ulici F. Hečku. Státie na vozovke v jednosmernej premávke chce radnica zabezpečiť na Ulici A. Sládkoviča, Dopravnej ulici a ulici Na lúkach. Mesto uvažuje so zachovaním parkovania na chodníkoch najmä v tých lokalitách, kde je problém so statickou dopravou, potvrdila radnica.

Radnica je projekčne pripravená na budovanie nových parkovacích miest na Ulici P.O. Hviezdoslava pod hradom, Dopravnej ulici, Ulici Ľ. Štúra vo vnútrobloku a Ulici Ľ. Podjavorinskej pri bývalej čárde. Výstavba parkovísk je závislá od objemu finančných prostriedkov, ktoré podliehajú schváleniu mestského zastupiteľstva, upozornil magistrát.

O výnimkach súvisiacich so zákazom parkovania na chodníkoch informoval na sociálnej sieti aj Matuš Vallo, primátor Bratislavy .

„Parkovanie v mnohých častiach Bratislavy, kde ešte nie je PAAS, je náročné s obmedzenými kapacitami. Nikto nemá záujem zbytočne znepríjemňovať život obyvateľom, ktorí jednoducho len potrebujú zaparkovať v okolí svojho bydliska. Takáto zásadná zmena si vyžaduje aj zmenu dlhé roky zaužívaných návykov, čo prirodzene tiež môže trvať nejaký čas,“ napísal Vallo.

Počas prvých týždňov bude mestská polícia v Bratislave preto riešiť neoprávnené parkovanie súvisiace s touto zmenou prednostne napomenutím namiesto finančnej pokuty. Pozor, neplatí to ale v každom prípade.

„To, samozrejme, neplatí pre situácie, kde nie je zachovaný dostatočný priestor pre chodcov, a iné vážnejšie situácie, ako napr. parkovanie pri priechode. V týchto prípadoch, rovnako ako doteraz, budú môcť byť priestupky naďalej riešené pokutou, napríklad prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. V prípade nahlasovania veľkého množstva podnetov bude polícia v rámci dostupných kapacít musieť prioritizovať riešenie tých prípadov, pri ktorých dochádza k ohrozeniu života a zdravia ľudí,“ upozorňuje Vallo.

Aktívna kontrola

Niektoré mestá sa zase novelu rozhodli plne rešpektovať a parkovanie v meste začnú riešiť. Príkladom sú Vráble Mestská polícia vo Vrábľoch začne od 1. októbra aktívne kontrolovať dodržiavanie novely zákona o cestnej premávke, ktorá zakazuje parkovanie na chodníkoch. Ako pripomenula radnica, nové pravidlá sa netýkajú iba ulíc v centrách miest, ale aj na sídliskách.

Podľa mestského úradu sú miesta, kde je možné čiastočne parkovať na chodníku, jasne vyznačené. „V ostatných prípadoch, kde takéto značenie nie je, je potrebné riadiť sa zákonom. V praxi to znamená, že na chodníkoch, ktoré nie sú označené príslušnou dopravnou značkou, nie je možné parkovať vozidlom,“ dodala radnica.

Kontrola dodržiavania nových pravidiel bude podľa radnice v právomoci mestskej polície. „A to vrátane príslušných sankcií. O tom, že od 1. októbra dôjde k účinnosti zákona, bola verejnosť informovaná už pred jeden a pol rokom,“ dodal mestský úrad.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: TASR, FB/

Najnovšie videá

Trendové videá