Slovenské potraviny považujeme za drahé avšak aj veľmi kvalitné
- Ak majú slovenskí spotrebitelia na výber porovnateľné slovenské a zahraničné potraviny, jednoznačne dominuje voľba slovenských výrobkov
- Najviac si potrpíme na mäse a mliečnych výrobkoch
- Pokiaľ ide o cenu slovenských značiek potravín, viac ako tri štvrtiny spotrebiteľov považuje potraviny pochádzajúce zo Slovenska za drahé
- Ak majú slovenskí spotrebitelia na výber porovnateľné slovenské a zahraničné potraviny, jednoznačne dominuje voľba slovenských výrobkov
- Najviac si potrpíme na mäse a mliečnych výrobkoch
- Pokiaľ ide o cenu slovenských značiek potravín, viac ako tri štvrtiny spotrebiteľov považuje potraviny pochádzajúce zo Slovenska za drahé
Za najkvalitnejšie považujú Slováci potraviny zo Slovenska, až po nich nasledujú nemecké a rakúske potraviny. Na štvrtej priečke sa umiestnili české produkty, piate skončilo Taliansko a ako si určite predpokladal Slováci najmenej veria produktom z Poľska. To sú výsledky prieskumu Omnibus Nielsen Admosphere Slovakia, z ktorého vyplýva hneď niekoľko zaujímavostí.
To najdôležitejšie
Čo najviac zaváži na tom, aký produkt skončí v našom nákupnom košíku rozhoduje, sú predovšetkým čerstvosť, kvalita, cena, zloženie a až nakoniec krajina pôvodu. Posledná z kategórií zaváži najmä pri nákupe mäsa a mäsových výrobkov, mliečnych výrobkov a pečiva. Ak však majú slovenskí spotrebitelia na výber porovnateľné slovenské a zahraničné potraviny, jednoznačne siahajú po slovenských výrobkoch. V prieskume to potvrdilo takmer 70 % Slovákov, pričom len 1,4 % z nich by radšej zvolilo zahraničnú značku.
Obal klame
Ako celý prieskum prebiehal? Spoločnosť Nielsen analyzovala vybrané produktové skupiny a porovnala tržby slovenských a zahraničných značiek s osobitným vyčlenením privátnych značiek za rok 2018 a porovnala aj trend s rokom 2016. „Zo skúmaných produktových skupín potravín nás zaujal najvyšší podiel slovenských značiek v tvrdom alkohole a minerálnych vodách, teda práve v tých kategóriách, kde Slováci nedeklarovali najvyššiu dôležitosť slovenského pôvodu,“ prezradila zaujímavý výsledok Jana Magicová, group account manager spoločnosti.
Takýto nečakaný výber pri nákupoch môže podľa odborníkov zapríčiňovať aj fakt, že niekedy spotrebiteľ jednoducho nedokáže rozoznať pôvod krajiny daného produktu alebo si myslí, že kupuje slovenský produkt, pričom ide o značku vyrábanú mimo nášho územia alebo naopak.
Cena, cena a ešte raz cena
„Porovnali sme slovenské a zahraničné značkové produkty a u väčšiny vybraných produktových skupín bola cena slovenských značiek nižšia ako u tých zahraničných. Je však dôležité poznamenať, že v niektorých prípadoch sú slovenské značky výrazne menšou mierou prítomné v prémiovom, drahšom segmente, čo v konečnom dôsledku tiež ovplyvňuje priemernú cenu slovenských a zahraničných značiek v jednotlivých produktových skupinách,“ porovnáva Pavol Zajac, client business partner spoločnosti Nielsen.
Najvýraznejší cenový rozdiel je vidieť v kategórii nealkoholických nápojoch, kde sú slovenské značky lacnejšie oproti zahraničným o takmer 50 %, nasledujú zmrzliny (slovenské značky sú priemerne lacnejšie o 38 %), tvrdom alkohole (o 30 %) či minerálnych vodách (o 22 %). Naopak svojou cenou výrazne nad priemerom zahraničných značiek sú naše domáce margaríny a maslá. Tieto slovenské výrobky kupujeme aj o 70 % drahšie než tie zahraničné.
Zdroj: TS/Nielsen