Slovenskí analytici prišli s nápadom, ako vrátiť deti do škôl. Riešenie by potešilo všetkých školákov
- Zavedenie 4-dňového školského týždňa je kľúčom k obnoveniu prezenčného vyučovania od februára 2021
- Vo svojej správe to konštatuje Inštitút stredoeurópskych štúdií IstroAnalytica, ktorí tvoria odborníci v oblasti manažmentu, strategického poradenstva, komunikácie a vzťahov so štátnymi orgánmi
- Zavedenie 4-dňového školského týždňa je kľúčom k obnoveniu prezenčného vyučovania od februára 2021
- Vo svojej správe to konštatuje Inštitút stredoeurópskych štúdií IstroAnalytica, ktorí tvoria odborníci v oblasti manažmentu, strategického poradenstva, komunikácie a vzťahov so štátnymi orgánmi
Inštitút dospel k tomuto názoru po dôkladnej analýze rôznych prístupov k udržaniu prezenčného vzdelávania v Európe. Nové, 4-dňové vyučovanie by podľa nich fungovalo podľa jasných pravidiel. V praxi by to vyzeralo tak, že v pondelok až štvrtok by sa deti učili v škole a následne by boli tri dni doma.
Konštatujú pritom, že napriek tomu, že inkubačná doba ochorenia COVID-19 je rôzna, zväčša sa príznaky prejavia do 3 – 5 dní. Deti s príznakmi by tak zostali doma, ako pri iných vírusových ochoreniach.
Dodržiavanie doteraz zavedených protiepidemických opatrení na školách by zostalo, samozrejme, zachované. Okrem toho IstroAnalytica odporúča prehodnotiť očkovaciu stratégiu s cieľom zaočkovať učiteľov a ostatných školských pracovníkov do začiatku mája 2021.
Toto opatrenie si vyžaduje zo strany vlády vyvinutie maximálneho úsilia na získanie dostatočného počtu vakcín zo všetkých dostupných zdrojov. Zároveň by podľa odborníkov mal štát od februára zadarmo distribuovať všetkým učiteľom preventívne dávky vitamínov C, B, D a zinku.
Tie im podľa expertov pomôžu bezpečnejšie prečkať obdobie do ich kompletného zaočkovania. „Kvalita vzdelania státisícov žiakov je minimálne rovnako dôležitá, ako záchrana ekonomiky či predchádzanie úmrtiam,“ hovorí Peter Helexa, výkonný riaditeľ IstroAnalytica.
Kedy otvoríme školy?
Dnes už vieme, že aj avizované otváranie škôl v pondelok, 1. februára, sa konať nebude. Po rokovaní konzília odborníkov to potvrdil minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Žiaci základných a stredných škôl sa tak naďalej budú učiť dištančne a do materských škôl a školských klubov môžu ísť len deti rodičov z kritickej infraštruktúry a tých, ktorí nemôžu pracovať z domu.
Krajčí tiež poukázal na zlú pandemickú situáciu, počet hospitalizovaných pacientov v nemocniciach podľa neho nechce klesnúť. „Akékoľvek uvoľňovanie opatrení by bolo v tejto chvíli nezodpovedné,“ povedal Krajčí.
Gröhling verí, že od 8. februára by sa mohli otvoriť materské školy a prvý stupeň základných škôl prezenčnou formou. „Nebude sa anulovať žiaden ročník,“ povedal minister školstva s tým, že sa rovnako neuvažuje ani o opakovaní ročníka.
Čoskoro tu máme aj jarné prázdniny, ktoré šéf rezortu školstva nechce rušiť. Má však iný nápad. Gröhling navrhol, že by sa mohli vytvoriť špeciálne jarné školy, podobne ako to bolo v prípade leta, kedy sa uskutočnili tie letné.
Cieľ je jasný – prejsť si so žiakmi potrebné učivo a doplniť vzdelanie v tých oblastiach a predmetoch, v ktorých majú nedostatky. Prípadné zvýšené náklady, ktoré školám vzniknú, im preplatia.
„Ak sa rozhodnú zorganizovať takzvané jarné školy, výdavky im preplatíme v rámci dohodovacieho konania. Tak to bolo aj na jeseň 2020 pri zvýšených nákladoch na organizovanie výučby v skupinách päť plus jedna,“ ozrejmil Gröhling.
Ministerstvo školstva chce počas budúceho týždňa zverejniť aj celkom nový manuál pre otváranie škôl. „Ten by mal fungovať od 8. februára, aby sme sa vedeli čiastočne nejakým spôsobom pripraviť a nachystať, aké tam budú opatrenia,“ povedal Gröhling.
Budúci týždeň by mal, okrem iného, priniesť aj výsledky obstarávania medializovaných kloktacích testov na koronavírus, ktoré majú nájsť využitie v školách.
Čítajte viac z kategórie: Koronavírus
Zdroj: Istro Analytica