Slovenskí influenceri na Instagrame zarábajú tisíce eur. Vieme, koľko berú za spolupráce (PREHĽAD)
- Sociálnymi médiami sa zrejme dá naozaj dobre uživiť
- Potvrdzujú to odhady cien spoluprác
- Cenu ovplyvňujú tri základné faktory a deväť vedľajších
- Sociálnymi médiami sa zrejme dá naozaj dobre uživiť
- Potvrdzujú to odhady cien spoluprác
- Cenu ovplyvňujú tri základné faktory a deväť vedľajších
21. storočie patrí sociálnym médiám, vďaka ktorým sa mnohí Slováci dokážu nielen presláviť, ale aj uživiť. Spolupráce našich influencerov so značkami nás nútili premýšľať nad tým, koľko za jednu „story“ alebo príspevok zarábajú. Dnes nad tým už nemusíme uvažovať.
Spoločnosť Data on Steroids ako prvá na Slovensku priniesla odhad cien za spoluprácu pre rôzne veľkostné skupiny influencerov. Na základe reálnych cenníkov prinášajú konkrétny odhad intervalov cien, v ktorých sa môže pohybovať cena za jeden príspevok.
Startitup sa osobne spojil s managing directorom spoločnosti Jánom Starečkom, ktorý nám o tejto analýze povedal viac.
Tri základné faktory, ktoré ovplyvňujú cenu
Cenu ovplyvňujú tri základné faktory: počet followerov, ich aktivita a dôveryhodnosť daného influencera. Počet sledovateľov je pritom prvé a základné kritérium, od ktorého závisí výsledná cena.
„Okrem počtu followerov však odporúčame pri dohadovaní ceny za spoluprácu zohľadniť aj ďalšie faktory, ktoré môžu spôsobiť odklon od odhadovanej ceny. Počet followerov vám napovedá, aký bude reach influencera, teda aké veľké publikum viete cez neho zasiahnuť. Okrem počtu followerov však dokáže reach ovplyvniť aj aktivita followerov. Všeobecne platí, že čím vyšší engagement followerov, tým vyšší reach. Influenceri s nadpriemerne vysokým engagementom si tak môžu pýtať prirážku,“ hovorí Stareček.
Dôveryhodnosť je meraná cez počet zmienok, teda spomenutí iných profilov v texte postov na Instagrame. Tým sa oddeľujú profily s vysokým počtom sledovateľov, no minimálnymi zmienkami. Ako typický príklad uvádzajú profily krásnych žien, ktorým chýba hlbšia téma, s ktorou by sa mohli značky spájať.
„Ak vás niekto zmieňuje, tak hovorí, že máte zaujímavý obsah, ste relevantný, dôveryhodný. Prirážku k odhadovanej cene si môžu vypýtať tí, ktorí majú vysoký počet zmienok od mediálnych profilov. Ide o známe osobnosti, hercov, spevákov, moderátorov, ktorí majú publicitu aj mimo sociálnych médií,“ uvádzajú Data on Steroids.
Na komerčnosť influencerov existujú dva pohľady
Do finálnej cenotvorby však vstupuje aj množstvo ďalších faktorov, vrátane produkčných nákladov, rozsahu spolupráce či sily značky či komerčnosti influencera. Práve posledný spomínaný faktor má dva pohľady, ktoré nie sú jednoznačné.
„Prvý pohľad hovorí o tom, že nechcem spolupracovať s príliš komerčnými influencermi, pretože moja značka zanikne v mori tých všetkých, s ktorými spolupracuje. Druhý pohľad je ten, že influencer má vysoký počet spoluprác práve preto, lebo dokáže značky efektívne propagovať. Je to veľmi individuálne.“
„Vidíme, že napr. Tatiana Žideková má vyššie percento komerčnosti, ale od značiek máme spätnú väzbu, že dokáže veľmi dobre predávať. Predpokladáme preto, že jej followerom vyšší podiel komerčných postov neprekáža, ale naopak majú radi rôzne typy súťaží a zľavových kódov.“
Každý influencer má vlastnú cenotvorbu, ktorá sa môže líšiť. Tabuľka je výsledkom zberu podrobných cenníkov influencerov, po ktorom bol vytvorený odhad, ktorý bol následne porovnaný s reálnymi cenami od viac ako 180 influencerov rôznych veľkostných kategórií.
Medzi odhadom Data on Steroids a reálnymi cenami je 85-percentná korelácia. Niektorí influenceri môžu byť teda v porovnaní s týmito odhadmi nadhodnotení či podhodnotení, no odchýlka by nemala byť väčšia ako 30 percent.
Odhady však môžu byť pri istých skupinách influencerov aj nepresné. Týka sa to predovšetkým veľkých a komerčných influencerov, malých a nekomerčných, mediálne známych, či influencerov, ktorí robia na Instagrame efektívne súťaže, do ktorých zapájajú tisíce sledovateľov a pýtajú si aj 100 % prirážku.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: Data on Steroids